Brumma skrev 2019-03-30 00:26:29 följande:
Ja. Men om relationen är sådan att den är "mammalik" kan barnet mkt väl definiera det som "mamma".
Varför är mammans känslor viktigare än barnets definition på en familjemedlem? Borde vi vuxna inte vara de som kan hantera känslorna och inse att det bara finns en mamma?
Mamman vet det. Bonusmamman vet det. Och jag lovar att femåringen vet det. Så om alla VET vem som är mamman, är det då så himla farligt om barnet känner sig så bekväm, så nära sin bonusmamma att hon vill använda samma ord som till en av de människorna som förmodligen står henne närmast i hela världen?
Min son sover mkt hos sin mormor - men han är extremt "mammakär" och har svårt att låta bli att låta saknaden "ta över ". Hans lösning på det är "när jag är hos dig är du min mamma" - sagt till hans mormor. Han VET att jag är hans mamma och mormor är hans mormor, men när han är där - och jag INTE är där - då mår han bra av att kalla mormor för mamma. Alla VET att det inte är så, men om det gör honom trygg - go for it..
Min bonusdotter uttryckte det ungefär likadant - när jag är här är du min mamma. Jag gjorde alla "mammasaker" och hade den rollen - ÄVEN om jag inte var hennes mamma och vi båda visste att hon hade en mamma. Rollen och känslorna till viss del var samma.
Jag började fundera här, på din historia, du har ju hängt på det här forumet i några år så jag har ju hört den flera gånger men nu minns jag inte riktigt detaljerna. Du introducerades i hans barns liv från det att hen var bebis men jag minns inte hur din relation till mamman var, om hon tyckte det var okej eller om ni hade mycket problem.
Så du tycker att mamman gör fel som talar om för sitt barn att inte kalla pappas tjej för mamma.
Jag är för övrigt, ifall du kommer att missa det, s k bonusmamma, och har alltid känt instinktivt att inte träda in på mammans område. Men visst blir man glad när man får någon slags bekräftelse på att man är välkommen men inte är det fel att tala om att man inte är mamma. Du behöver ju inte bli arg på barnet eller ta till några stora åtgärder. Vill barnet fortsätta kalla dig mamma, så visst, men det skadar ju inte heller att åtminstone till en början, tala om att man inte är mamma, precis så som du gjorde.