Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?

De som jag känner som blivit gravida med preventivmedel har inte haft p-piller utan spiral eller pessar.

Jag vet tre fall där spiralen har flyttat sig antingen perforerat livmodern eller åkt ut/ hamnat fel och då har de blivit gravida, definitivt inget som går att göra medvetet. Jag vet också en som blivit gravid med pessar, oklart varför, om det satt fel, men det var definitivt inte heller medvetet eftersom hon inte var i relation med pappan till barnet.

Så nej jag tror inte att det är så vanligt att man lurar sin partner till graviditet. Det händer säkert i enstaka fall, men jag har aldrig hört talas om någon bekant, vän eller familjemedlem som uppgett att de blivit gravida medans de tagit p-piller, som ju egentligen är det enda preventivmedlet som skulle gå att luras på det sättet med.

• Anonym (...)
    Anonym (Göran) skrev 2019-03-29 13:17:08 följande:

Just i denna frågan har kvinnan all makt. Mannen kan inte välja att inte bli pappa men kvinnan kan välja att bli mamma. Tvärtom går inte mannen kan inte välja att bli pappa om kvinnan inte vill bli mamma. Men frågeställningen diskuteras aldrig av feminister.

Hur vet du att ingen i denna tråden, där ämnet diskuteras är feminist?
  • Anonym (...)
    Lotta90 skrev 2019-03-27 18:20:33 följande:
    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande
    Det är dock förekommande att män tar av kondomen under sex. Det kallas stealthing. Så visst kan även män ägna sig åt den här typen av bedrägeri. Det räknas dock som ett brott och man kan bli fälld för det. Troligen pga att kondom skyddar mot sjukdomar och genom att ta bort den så kan man ju smitta tjejen.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/883012-tjejer-berattar-tog-av-kondomen-sex

https://edition.cnn.com/2018/12/20/health/stealthing-germany-sexual-assault-scli-intl/index.html
Svar på tråden Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?