Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?

Jag vet inte om jag förstår vad du undrar, riktigt. Jag tror att "det händer inte mig"-tänket är väldigt utbrett, och att många blir uppriktigt chockade när de inser att det inte funkade att köra med i snitt en halv p-pillerkarta i månaden, att skippa sexet just den dag man skulle ha ägglossning enligt någon app eller att ta ett dagen-efter-piller istället för att använda kondom. Att man tänker så är möjligen lite korkat, men det är inte alls detsamma som att man planerar att skaffa barn - vore det det så skulle antagligen inte hälften av alla oplanerade graviditeter resultera i en abort.

Men det är vanligare att en oplanerad graviditet uppstår pga slarv än att man haft en perfekt användning av preventivmetoden och det ändå inte fungerade, om det var det som var frågan.

• Mascaraklumpar
    Lotta90 skrev 2019-03-27 07:35:10 följande:
    Nej alltså frågan var ju om man avsiktligt skippar pillren för att bli gravid utan att säga de till sin partner. Tror inte på att så många "glömmer"

Det var just kombinationen av din fråga och detta efterföljande påstående som gjorde att jag inte riktigt fick ihop det. Det låter ju som om du antyder att de flesta som inte tar pillrena precis som man ska, medvetet försökter lura sin partner. Med den logiken - om det nu är så du menar - så är det dubbelt så många män som kvinnor som lurar på sin partner ett barn, i och med att skillnaden i andelen graviditeter per år mellan perfekt och faktisk användning är ca 15% för kondom jämfört med ca 7-8% för p-piller.

• Mascaraklumpar
    Lotta90 skrev 2019-03-27 18:20:33 följande:
    Fast det är ju väldigt svårt att lura en tjej till graviditet genom att inte ta på kondom. Det märks ju liksom. Ändå gången en kille kan göra en tjej gravid mot tjejens vilja är ju genom våldtäkt och det tror och hoppas jag är en ytterst ovanlig anledning till graviditet i ett förhållande
    Jag förstår. Så när män "glömmer" kondomen så handlar det om att de faktiskt glömmer, men när kvinnor "glömmer" så finns det en baktanke?
Svar på tråden Hur vanligt tror du det är att man "råkar bli gravid" medvetet?