Inlägg från: Anonym (EvaP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (EvaP)

Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???

Anonym (Ylv) skrev 2019-03-27 05:23:16 följande:

Ähh, för det hade ni själva inte tänkt på... Idioter som tror att de måste vara sina barns största beskyddare. Jag tror det var något sådant som låg bakom att jag inte fick de dagar jag blivit lovade heller. Det var sagt att deras barn skulle vara hos henne de första två veckorna, hälsa på hos oss, men sova och bo hos mamma. Jag bad så snällt långt i förväg, alla var överens, men allt ändrades på en kvart genom ett surt sms. Själv kunde hon boka en tvåveckors resa utan att komma överens med oss men jag kunde inte ens få två veckor att landa som mamma trots att jag bett om det och fått okej av båda två. Makt, makt, makt.

Din mans ex verkar ju helt gränslös. Vilken stil. Det är ju så solklart att man inte kan ha med en sån festförstörare. 

Jag kan på ett sätt förstå att deras barn skulle kunna vara lite korkade och inte förstå det där med att de som gifter sig vill planera själva, de är själviska som barn är och försöker vara med och planera bara för att de tror att de kan. Min sambos barn planerade allt möjligt när jag väntade barn. Sjukt jobbigt. Jag väntade ju liksom inte barn med hans barn. Men det var ett barn i äldre skolåldern, inte en äldre tonåring. Det bästa för att man själv ska må bra är att säga ifrån, det är jag helt övertygad om. Jag var för mesig och rädd för att framstå som den elaka styvmodern men det ångrar jag idag. Jag sa till ibland men inte så mycket som jag borde.

Jag vet inte om jag skulle kalla min man mesig. Han har blivit bättre på att säga ifrån. Men han beklagar sig ofta över att han befinner sig mitt emellan alla. Jag tycker att han ska beklaga sig över att hans ex är så jävla dum i huvudet i stället. Jag har fått vika mig för henne under de viktigaste tillfällena i mitt liv och hon fortsätter ändå att planera in sina saker som hon "måste" göra och som vi måste ställa upp på henne för. Vi går på knäna och försöker överleva men hon bara måste självförverkliga sig själv.

Det där är så dumt och egoistiskt av föräldrarna att göra så för i längden tjänar man på att ge den nyförlösta lite space iallafall i några sekunder. Jag blev sittandes hemma själv med en ledsen bebis och deras två unga tonåringar medans min sambo jobbade och hans ex låg hemma och njöt av lugnet. Hört fler som har haft det så och det är inte schysst alls, varken mot den nyblivna mamman eller mot de svartsjuka barnen som är övertända.

Det är inte okej att sambon kallar henne för fula tillmälen men jag hade önskat att min gobbe hade hade sagt någonting och förvarnat om hur hon var. Hon var så snäll, glad och lättsam och det var inga bekymmer. Sen hör man från andra och upptäcker själv att människan tjafsar med allt och alla och är helt gränslös.

Det är iallafall bra att din karl har blivit bättre på att säga ifrån. Min har lång väg kvar och får se om det blir en förändring, återstår att se.
  • Anonym (EvaP)
    trollhona skrev 2019-03-27 15:28:44 följande:

Chilla, jag försökte bara ge dig lite hanteringsriktning. Om ni inte gifter er i kyrkan så är det väl bara att säga nej då.

Nej jag skulle inte dyka upp oinbjuden till något bröllop, men jag förstår inte hur det ens är relevant i saken??

Baserat på ditt första inlägg och ditt obalanserade svar kan jag bara ge dig rådet att ta detta till familjeterapi, ta med både make och alla barnen och ös ur dig frustrationen där.

Det var inte meningen att låta otrevlig. Det var väl mest att jag är lite trött på hypotetiska frågor, inget mer än så.

Har redan sagt nej så det är slutdiskuterat här hemma.
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (Ylv) skrev 2019-03-27 19:07:20 följande:

Ja, var är det där för maktgrej? Jag kan berätta att mitt agg till deras barn har växt med hennes nycker. Det hade hon nog inte räknat med. Hon trodde väl att bara för att det är ett barn så måste man skilja på hennes handlingar och på barnet, att barnet är oskyldigt och aldrig kan råka illa ut vad hon än gör. Känslomässig gisslan kallas det. Det börjar med att de placerar sina stora barn hos en nybliven mamma och tror att det aldrig kommer att påverka deras egna barn. Den nyblivna mamman och hennes barn skiter hon i hur det blir för dom. Som en gökhona. Har du sett hur det ser ut när en gökhona lagt ägg i en annan fågels bo? En fågels överlevnadsstrategi kan jag förstå, hur grymt det än är, men en tänkande människa med oändligt mycket fler val, hur tänker man då?

Jag skulle kunna fylla flera sidor med hennes idiotier men av respekt för min familj berättar jag inga detaljer.

Liknelsen är riktigt bra. Känslomässig gisslan var en riktigt bra beskrivning. Där och då i min primitiva och nyförlösta hjärna så var jag så hatisk mot henne och tyckte att barnen gick från att vara gulliga till att förvandlas till jättebebisar. Med tid och perspektiv har jag däremot fattat att såna där incidenter uppstår bara när männen är flata och konflikträdda. Vilka svikare!

Jag fattar verkligen, det är så mycket man skulle vilja skriva av sig om men det går inte på offentliga forum. Synd att ämnet om kuvade styv eller bonusmammor fortfarande är ett så tabu och provocerande ämne.
  • Anonym (EvaP)
    yaboo skrev 2019-03-31 16:57:56 följande:

Du låter som en egoistisk och osäker människa. Herregud, missunna hans barn från att få fira jul med sina föräldrar.

Han hade ett liv innan dig. De verkar ha en ok relation och det är barnen som är viktiga. Men du ska sitta och hålla hans hand på julen och han ska glo på er unge.. det är viktigare?

Du kommer bli lika efterhängsen när han lämnar dig en dag.

Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang alls, tänkte först inte svara dig eftersom din människosyn är väldigt kass. Enligt dig så verkar du kategorisera barn som mer och mindre viktiga barn. Obehagligt!

Är det viktigare att han firar jul och såkallade sitter och *glor* ( citerar dig) på sitt ex och sina myndiga (eller snart) barn medans hans femåring aldrig firar jul med pappa och sina syskon menar du?

Lika efterhängsen kommer jag aldrig bli. Men uppenbarligen så ger du ditt ex och hans eller hennes nya partner huvudvärk. ;)
  • Anonym (EvaP)
    Fiona M skrev 2019-03-31 19:37:00 följande:

Dra det till sin spets. Kräv att den yngsta får lika mycket pengr och samma saker (som får läggas undan) för att visa hur fel det blir.

Ja du, den har jag försökt med men det är som det är. Mina pengar läggs på vårt gemensamma, han lägger inte en krona på henne utan det lägger han på sina andra barn.

Fan va irriterad jag blir på mig själv när jag läser vad jag skriver.
  • Anonym (EvaP)
    Fiona M skrev 2019-03-31 23:02:00 följande:

...va?

Hur motiverar han det? På riktigt, när han inte går i försvar?

Hon är väl liten och han tänker väl att tar henne sen när de stora barnen klarar sig själva. Fast när jag tänker efter så blir jag förbannad för han har väl ALLTID betalat för dem ända sen bebistiden. Vilket barn är det egentligen som blir åsidosatt?

Nog om det här för jag orkar inte bli mer irriterad när jag tänker på det. Är inte riktigt så giftassugen just nu om man säger så.
  • Anonym (EvaP)

Tack för era svar! Uppskattar er ärlighet även fast jag just nu känner mig väldigt låg och sårbar.

Jag har lagt bröllopsplanerna på hyllan för ett tag. Vi har allvarliga saker att reda ut först, går det så går det men fortsätter det så får jag tänka om.

Det här med vårt gemensamma barn är mest akut. Hon börjar bli större och snart så kommer hon märka hur bortprioriterad hon är av sin pappa. Det är sjukt synd om henne faktiskt, vet att jag sticker ut hakan här men hon är det enda av dessa tre barn som är bortglömd av en förälder. Hans tidigare barn tar all tid och luft, det är helt galet.

• Anonym (EvaP)
    Colourfulrainbow skrev 2019-04-01 12:44:25 följande:

Varför vill hans ex komma på ert bröllop? Vill hon ställa till en scen?

Det där är avstyrt och jag struntar faktiskt fullkomligt i om hans barn går hem till sin mamma och snackar skit om det. Någon måtta får det vara, har sagt till min sambo att vi inte gifter oss förrän han tar ansvar för familjedynamiken hemma hos oss.

Sen om hon ville komma och ställa till med en scen vet jag inte. Hon skulle nog inte ställa sig upp under själva bröllopsceremonin och protestera men ge henne några glas alkoholhaltigt så börjar hon gärna mucka gräl och snacka väldigt illa om mig och gubben på bröllopsfesten. Hon kanske skulle vilja hålla ett tal då där hon deklarerar att hon är hans stora kärlek? Vem vet vad hon skulle hitta på. Skulle inte finnas på världskartan att hon skulle få komma på bröllopet efter det väldigt kända dopet, då skulle min familj och vänner idiotförklara mig. Att hon ens ville komma på bröllopet är en gåta för mig.

Shetsammma, vi får se vad som händer i framtiden. Sjukt osugen på allt det där just nu.
  • Anonym (EvaP)
    Anonym (asdf) skrev 2019-04-01 20:32:28 följande:

Tror du är något på spåret. Tror du skulle bry dig mindre om exfrun om allt stod rätt till hemma hos er.

Testa familjeterapi?

Både ja och nej! Ingen hade älskat mer än jag att ha en god relation till min mans ex och barnens mamma, jag tror att alla mår som bäst i harmoniska relationer. Jag är så sjukt besviken på att han levt ihop med den där galningen, jag börjar ju undra över hans preferenser hos det motsatta könet. Om han har levt med det där, vad har han då sett hos mig som är hennes raka motsats på alla plan? Blir fan föraktfull mot honom.

Men i grund och botten så hade inte hon kommit åt mig eller hållit på ifall han hade haft lite bollar. Och det saknar han verkligen, helt sjukt att han har kunnat föröka sig så mesig som han är.

Nä jag är inte alls bitter och förbannad, inte alls. : D
  • Anonym (EvaP)
    Ess skrev 2019-04-02 08:33:21 följande:

Hur kan barnen ens vilja ha med henne när hon skämmer ut sig så?

Jag hade låtit henne komma och bara njutit av föreställningen, för hon gör ju bort sig totalt. Hade hon i ett tal framställt sig som hans stora, enda kärlek så både är och framstår hon som pinsam och patetisk.

Hennes ungar kanske inte gillar henne direkt och hela deras dag blir lyckad när hon gör bort sig.....

Undrar hur hon tänker när hon säger sådana saker, och hur hon tror att hon framstår i andras ögon?

Barnen har inte klippt navelsträngen eller ens nosat på en revolt och ingen sån lär väl komma heller med tanke på att de är i slutet av tonåren. Mamma är världens häftigaste typ.

Jag funkar inte så. Har hög integritet och är det någon dag som jag inte skulle stå ut med en freak show så är det på mitt eget bröllop. Vill folk spåra ur på midsommar och nyår så är det en helt annan sak men enligt mig är det i princip *dödsstraff* på att ställa till med scener på folks bröllop.

Sen hade min familj och mina vänner idiotförklarat mig ifall hennes tryne dykt upp på bröllopet efter vad som skedde på dopet. Min lillasyster är inte att leka med, hon har i princip sagt att hon skulle dunka ner henne ifall hon såg människan igen. Då bör tilläggas att min familj är liberala och gästvänliga mot alla annars, så illa blev det. Min gubbe står inte högt i kurs längre heller.
Svar på tråden Måste hans ex vara med på precis ALLA högtider???