Tvingad vila
Detta låter MYcket märkligt! Under mina drygt 20 år har jag aldrig varit med om detta upplägg... Visst har vi haft liggvila även för äldre barn men aldrig mer än max 30 min och då med saga ( först kassetband och senare cd ) det vanligaste är att de yngsta ligger på madrass och vilar/sover de som inte somnat inom ca 30 min tar man med upp igen , de äldre barnen har under tiden ca 15-30 min sagostund. När jag jobbade med yngrebarn senast hade vi vilan i två rum..de barn som absolut skulle sova i ett rum o de som inte behövde sova ( men somnade de så fick de sova en liten stund) i ett annat rum. Båda dessa två varianter kalrade vi av på 3 pedagoger...den som är " tidig" dvs öppnar har sin 30 min rast på förmiddagen under utevistelsen och söver barnen/läser saga tillsammans med " sen" personal ( dvs den som atänger avd) " mellan " går på rast direkt efter lunch ( och ev fixat borden efter lunch)..efter att "sen "och "tidig "har haft vilan går " sen" på rast och " mellan" kommer tillbaka ( " tidig" kan bli själv en stund med de barn som är vakna om "mellan" kommit iväg sent på,sin rast)