• Oschlaka

    Modersspråksundervisning

    kommuner  där M regerar med SD har minskat på moderspråksundervisning till alla utom nordiska länder!

  • Svar på tråden Modersspråksundervisning
  • Oschlaka
    zemer skrev 2019-03-24 22:59:39 följande:
    Om du läser Grundskoleförordningen så står det ungefär samma sak i den som det gör på Trelleborgs hemsida.
    malmo.se/Service/Utbildning-och-barnomsorg/Grundskola/For-elever-och-vardnadshavare-i-grundskolan/Modersmalsundervisning-i-grundskolan.html

    Där ser du att du ljuger rätt bra om påhittade grundskoleförordningen 
    Malmö kommun styrs inte av SD och M 
    Du sprider ju fake news 

  • Don3
    Oschlaka skrev 2019-03-24 22:16:44 följande:

    Är det förnuftigt att att nordiska barn får undervisas i hemspråk men inte andra barn??


    Nä, för min del kunde alla tasbort. Möjligtvis om det skulle vara spanska, tyska eller franska. Då dessa ändå erbjuds att läsas fom mellanstadiet.

    Det stora problemet är att många små skolor drar på sig onödiga kostnader. I en klass kan det vara 5-10 olika språk det är inte rimligt att behöva erbjuda detta.
  • Liberté
    Oschlaka skrev 2019-03-24 23:08:47 följande:

    vilka avtal syftar du på?

    vad har arme med modersmålsundervisning att göra trollet?


    Svårigheter att läsa eller ?

    Vi har avtal med våra nordiska länder där vi garanterar vissa saker för dem något vi inte har med andra länder. Jag gav armé som ett exempel på något som inte är normalt avtal mellan länder fast vi inom Norden har med varandra, det finns andra saker som skyddar specifikt nordiska medborgare i nordiska länder, mycket av det kvittar numera eftersom vi har EU.

    Precis som man lärde sig i grundskolan.

    Så att en norrman eller en finsk skulle ha nära förutsättningar för modersmål än en någon som talar pashto är självklart och egentligen ingenting som skulle behöva diskuteras.
  • EmberEyes

    Varför ska vi ha modersmålsundervisning alls, om den inte är privat bekostad? Hur många andra länder i världen bekostar modersmålsundervisning till alla, eller ens någon (om det inte gäller något av landets egna officiella språk)? Om Sveriges ekonomi redan är så ansträngd som den påstås vara, om skolorna inte har råd med nya böcker eller studiebesök osv, varför ska vi plöja ner miljontals kronor i modersmål?

    Jag köper inte argumentet att det gynnar utbildningen för barnen. Hade det vari en signifikant skillnad hade alla länder erbjudit denna tjänsten.

  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-24 23:26:29 följande:

    malmo.se/Service/Utbildning-och-barnomsorg/Grundskola/For-elever-och-vardnadshavare-i-grundskolan/Modersmalsundervisning-i-grundskolan.html

    Där ser du att du ljuger rätt bra om påhittade grundskoleförordningen 

    Malmö kommun styrs inte av SD och M 

    Du sprider ju fake news 


    Det är samma sak.

    Har du läst grundskoleförordningen? Annars gör det. Sen bara så du vet, jag är helt för modersmålsundervisning, har själv 2 barn som läser sin pappas modersmål i skolan. Och jag är starkt emot SD, men att skylla saker på dom som inte stämmer hjälper ingen. Så om nån står för "fake news" här så är det du.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/grundskoleforordning-19941194_sfs-1994-1194

    Modersmålsundervisning

    9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, ska eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om

    1. eleven har grundläggande kunskaper i språket, och

    2. eleven önskar få sådan undervisning.

    Modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska.

    I 5 kap. 2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (2008:97).

    10 § Modersmålsundervisning kan anordnas

    1. som språkval,

    2. som elevens val,

    3. inom ramen för skolans val, eller

    4. utanför timplanebunden tid.

    Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.

    Vid modersmålsundervisning i samiska skall den kursplan för samiska användas som Statens skolverk med stöd av 3 kap. 6 § sameskolförordningen (1995:205) har fastställt.

    Förordning (2002:1010).

    11 § Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning.

    Begränsningen gäller inte modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib, jiddisch eller ett nordiskt språk. Förordning (2008:97).

    12 § Om beslut fattas att modersmålsundervisning för en elev skall anordnas inom ramen för skolans val eller utanför timplanebunden tid skall samråd ske med eleven och elevens vårdnadshavare före beslutet. Förordning (1997:599).

    13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare.

    En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. När det gäller samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch är kommunen skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem. Förordning (2008:97).

    14 § En elev som får modersmålsundervisning får med den begränsning som anges i 11 § fortsätta att delta i den undervisningen, även om språket skulle upphöra att vara dagligt umgängesspråk för eleven. Förordning (1997:599).
  • Oschlaka
    Liberté skrev 2019-03-25 00:28:22 följande:
    Svårigheter att läsa eller ?

    Vi har avtal med våra nordiska länder där vi garanterar vissa saker för dem något vi inte har med andra länder. Jag gav armé som ett exempel på något som inte är normalt avtal mellan länder fast vi inom Norden har med varandra, det finns andra saker som skyddar specifikt nordiska medborgare i nordiska länder, mycket av det kvittar numera eftersom vi har EU.

    Precis som man lärde sig i grundskolan.

    Så att en norrman eller en finsk skulle ha nära förutsättningar för modersmål än en någon som talar pashto är självklart och egentligen ingenting som skulle behöva diskuteras.
    Vissa är ju inte torra bakom öronen helt enkelt.
    Vilka avtal syftar du på ???
  • Oschlaka
    EmberEyes skrev 2019-03-25 01:04:13 följande:

    Varför ska vi ha modersmålsundervisning alls, om den inte är privat bekostad? Hur många andra länder i världen bekostar modersmålsundervisning till alla, eller ens någon (om det inte gäller något av landets egna officiella språk)? Om Sveriges ekonomi redan är så ansträngd som den påstås vara, om skolorna inte har råd med nya böcker eller studiebesök osv, varför ska vi plöja ner miljontals kronor i modersmål?

    Jag köper inte argumentet att det gynnar utbildningen för barnen. Hade det vari en signifikant skillnad hade alla länder erbjudit denna tjänsten.


    Varför ska vi ha föreningsliv som får massa statliga bidrag alls om det inte är privat bekostad?? 
    Vilka ska vi spara pengar på?
    Varför ska jag betala höga skatter för att oansvariga låter sina barn bli sjuka, skada sig, m.m
    Var drar vi gränsen och på vilka område?
  • Oschlaka
    zemer skrev 2019-03-25 08:50:32 följande:
    Det är samma sak.

    Har du läst grundskoleförordningen? Annars gör det. Sen bara så du vet, jag är helt för modersmålsundervisning, har själv 2 barn som läser sin pappas modersmål i skolan. Och jag är starkt emot SD, men att skylla saker på dom som inte stämmer hjälper ingen. Så om nån står för "fake news" här så är det du.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/grundskoleforordning-19941194_sfs-1994-1194

    Modersmålsundervisning

    9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, ska eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om

    1. eleven har grundläggande kunskaper i språket, och

    2. eleven önskar få sådan undervisning.

    Modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska.

    I 5 kap. 2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (2008:97).

    10 § Modersmålsundervisning kan anordnas

    1. som språkval,

    2. som elevens val,

    3. inom ramen för skolans val, eller

    4. utanför timplanebunden tid.

    Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.

    Vid modersmålsundervisning i samiska skall den kursplan för samiska användas som Statens skolverk med stöd av 3 kap. 6 § sameskolförordningen (1995:205) har fastställt.

    Förordning (2002:1010).

    11 § Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning.

    Begränsningen gäller inte modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib, jiddisch eller ett nordiskt språk. Förordning (2008:97).

    12 § Om beslut fattas att modersmålsundervisning för en elev skall anordnas inom ramen för skolans val eller utanför timplanebunden tid skall samråd ske med eleven och elevens vårdnadshavare före beslutet. Förordning (1997:599).

    13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare.

    En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. När det gäller samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch är kommunen skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem. Förordning (2008:97).

    14 § En elev som får modersmålsundervisning får med den begränsning som anges i 11 § fortsätta att delta i den undervisningen, även om språket skulle upphöra att vara dagligt umgängesspråk för eleven. Förordning (1997:599).
    Du fattar ju Nada! NADA!
    Var står det om att kommuner inte får minska på moderspråksundervisningen??
    Snälla håll er till vad som efterfrågas i tråden.
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-25 09:32:56 följande:

    Du fattar ju Nada! NADA!

    Var står det om att kommuner inte får minska på moderspråksundervisningen??

    Snälla håll er till vad som efterfrågas i tråden.


    I förordningen så står det vad kommunen är skyldig att erbjuda. Har kommunen tidigare erbjudit mer än vad de är skyldiga till så har de rätt att minska till "minimum". Men ingen kommun kan eller får erbjuda mindre än vad som är bestämt i skolförordningen. Hittills har du inte visat nån kommun som gör det. Det som stod på Trelleborgs hemsida följer skolförordningen.

    Vad är det jag inte förstår?
  • AndreaBD
    Oschlaka skrev 2019-03-25 09:28:26 följande:
    Vissa är ju inte torra bakom öronen helt enkelt.
    Vilka avtal syftar du på ???
    Men sluta bråka, det är ju du som inte läst ordentligt. LÄS så förstår du! 
Svar på tråden Modersspråksundervisning