Inlägg från: zemer |Visa alla inlägg
  • zemer

Modersspråksundervisning

Källa på det?

• zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-24 22:15:46 följande:

www.trelleborg.se/sv/barn-och-utbildning/modersmal-hemsprak/

hittade detta 

finns i många andra kommuner med styrda av sd 

Fast det där säger mig ingenting. Man får "endast" modersmålsundervisning under 7 läsår. Fick man fler år tidigare?

Enligt Skolverket så får en kommun inte avskaffa modersmålsundervisning och rätten till modersmålsundervisning är reglerad i grundskole- och gymnasieförordningarna.
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-24 23:26:29 följande:

malmo.se/Service/Utbildning-och-barnomsorg/Grundskola/For-elever-och-vardnadshavare-i-grundskolan/Modersmalsundervisning-i-grundskolan.html

Där ser du att du ljuger rätt bra om påhittade grundskoleförordningen 

Malmö kommun styrs inte av SD och M 

Du sprider ju fake news 

Det är samma sak.

Har du läst grundskoleförordningen? Annars gör det. Sen bara så du vet, jag är helt för modersmålsundervisning, har själv 2 barn som läser sin pappas modersmål i skolan. Och jag är starkt emot SD, men att skylla saker på dom som inte stämmer hjälper ingen. Så om nån står för "fake news" här så är det du.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/grundskoleforordning-19941194_sfs-1994-1194

Modersmålsundervisning

9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, ska eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om

1. eleven har grundläggande kunskaper i språket, och

2. eleven önskar få sådan undervisning.

Modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska.

I 5 kap. 2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (2008:97).

10 § Modersmålsundervisning kan anordnas

1. som språkval,

2. som elevens val,

3. inom ramen för skolans val, eller

4. utanför timplanebunden tid.

Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.

Vid modersmålsundervisning i samiska skall den kursplan för samiska användas som Statens skolverk med stöd av 3 kap. 6 § sameskolförordningen (1995:205) har fastställt.

Förordning (2002:1010).

11 § Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning.

Begränsningen gäller inte modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib, jiddisch eller ett nordiskt språk. Förordning (2008:97).

12 § Om beslut fattas att modersmålsundervisning för en elev skall anordnas inom ramen för skolans val eller utanför timplanebunden tid skall samråd ske med eleven och elevens vårdnadshavare före beslutet. Förordning (1997:599).

13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare.

En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. När det gäller samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch är kommunen skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem. Förordning (2008:97).

14 § En elev som får modersmålsundervisning får med den begränsning som anges i 11 § fortsätta att delta i den undervisningen, även om språket skulle upphöra att vara dagligt umgängesspråk för eleven. Förordning (1997:599).
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-25 09:32:56 följande:

Du fattar ju Nada! NADA!

Var står det om att kommuner inte får minska på moderspråksundervisningen??

Snälla håll er till vad som efterfrågas i tråden.

I förordningen så står det vad kommunen är skyldig att erbjuda. Har kommunen tidigare erbjudit mer än vad de är skyldiga till så har de rätt att minska till "minimum". Men ingen kommun kan eller får erbjuda mindre än vad som är bestämt i skolförordningen. Hittills har du inte visat nån kommun som gör det. Det som stod på Trelleborgs hemsida följer skolförordningen.

Vad är det jag inte förstår?
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-25 14:10:47 följande:

Kommuner erbjuder hemspråk!

Det är ju inte det jag efterlyser. 

Jag har aldrig ifrågasatt lagen och förordningar och regler men det är SD+M kommuner som har valt att minska på hemspråket till icke nordiska barn.

Alla andra kommuner har INTE minskat på det.

Jag vill belysa detta 

Men du har inte visat några källor på att det är så. Däremot har du länkat till kommuner som följer skolförordningen.

Även om tex Trelleborg har minskat på modersmålsundervisningen (vilket du inte har visat att dom gjort) så bryter dom inte mot skolförordningen.
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-25 14:10:47 följande:

Kommuner erbjuder hemspråk!

Det är ju inte det jag efterlyser. 

Jag har aldrig ifrågasatt lagen och förordningar och regler men det är SD+M kommuner som har valt att minska på hemspråket till icke nordiska barn.

Alla andra kommuner har INTE minskat på det.

Jag vill belysa detta 

Problemet är alltså att kommuner med SD och M bara erbjuder det de måste medan andra kommuner erbjuder mer än vad som krävs av dom?
  • zemer
    Tintin i Amerika skrev 2019-03-25 20:01:34 följande:

Oschalaka har ju länkat där trelleborgs kommun där de faktisk erbjuder ms i sammanlagt 7 år vilket per automatik betyder att de hade fler än 7 år då förändringen gäller från och med 2019, alttså När M+SD fick makten. 

Ring kommunen som bekräftar att med S styre fick man ms genom hela grundskolan 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7099555

www.unt.se/nyheter/osthammar/kritik-mot-minskat-hemsprak-5118197.aspx

Ok, då har de sänkt. Men dom följer fortfarande skolförordningen. De erbjuder det som de är skyldiga att erbjuda.
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-26 19:51:42 följande:

Ja de följer skolförordningen men nu var det inte det jag efterfrågade :) i Ts

Vad efterfrågar du i ts då? Det finns ingen fråga i din ts överhuvudtaget. Enbart ett påstående om att kommuner där SD och M styr så sänker dom modrramålsundervisningen för alla språk utom nordiska. Vad ska vi diskutera? Kommunerna följer de regler som finns. Anser du att reglerna är fel då får du ju diskutera det istället för enskilda kommuner.
  • zemer
    Oschlaka skrev 2019-03-26 20:42:59 följande:

Jag inser att vi inte är på samma våglängd och därmed sätter jag punkt för diskussion med dig 

Inte mitt fel att du inte kan formulera en frågeställning eller tala om vad det är du vill diskutera.
Svar på tråden Modersspråksundervisning