frökenfri skrev 2019-03-22 20:06:36 följande:
Tack för råden. Jag skulle aldrig blivit ihop med honom och vi skulle aldrig skaffat barn. För hans skull kanske jag ska gå då? Är det råden man får här inne?
Tja det är ju inte så lätt att ge råd för det är ingen lättlöst situation.
Men om man börjar i ena änden, tror du pojken gör det för att han är elak och medvetet vill irritera er? Troligtvis svarar du nej. Det låter inte som att det funnits misstankar om diagnos. Du instämmer med att han nog är otrygg vilket jag läser mellan raderna att även de proffesionella ni talat med tror. Han har objektivt sätt haft fyra väldigt omvälvande år med många stora förändringar som totalförändrat hans liv utan att han haft någon kontroll över dem. Han har även åren därförinnan levt som barn i vad du kallar ett turbulent förhållande.
Mitt spontana råd skulle nog vara att backa lite i den mån det går. Låt din sambo ta alla nattningar om han inte redan gör det och föreslå att han för en längre period flyttar in och sover i sonens rum på nätterna.
Kanske kan du passa på att ta några dagar ensam när sonen är där ibland, träffa din släkt eller dina vänner eller bara bonda lite själv med bebisen och göra något mysigt. Då får pojken lite utrymme och extra trygghet och du får lite utrymme så att du kanske kan känna mindre frustration. Det kan lätt bli en negativ spiral när mycket frustration hänger i luften. Kanske blir det också lättare för din sambo att växa och ta mer initiativ och föräldraansvar samt ha mer helhjärtat fokus på sonen ibland om du helt enkelt sticker iväg och hittar på dina egna grejer?