• Maldoror

Ekonomisk ersättning från migrationsverket

Hej,

En bekant till mig hävdar att kommunen får statliga pengar för att betala ekonomisk ersättning till asylsökande de första 1 1/2 åren, därefter får kommunen själv stå för den kostnaden. Någon som har kunskap om hur det ligger till? Vill gärna ha källor. Spekulation och rasistiska påståenden kan tas någon annanstans, jag är bara intresserad av fakta. Tack på förhand!

• Svar på tråden Ekonomisk ersättning från migrationsverket
  • Kjell2
    Maldoror skrev 2019-03-22 14:29:38 följande:

Ok, så det har inte med någon viss tid att göra, utan staten står för migrationsverkets kostnader under hela tiden en person är asylsökande. När personen fått uppehållstillstånd har kommunen ekonomiskt ansvar?

Alltså, så länge någon är asylsökande så betalar kommunen ingenting?

Även under asylperioden står kommun för kostnader som skola, god man mm. De är kostnader kommunen får statligt stöd för.
  • Kjell2
    Maldoror skrev 2019-03-22 14:23:17 följande:

Det är vad personen jag nämnt säger. Vore bara trevligt om det kunde bekräftas med en källa.

Nja, grundfrågan var om kommunen får bidrag för att försörja asylsökande en viss tid. Kommunen får inget bidrag för det, bidraget kommer direkt från staten.

Sen finns det något kring bostad. Upp till en viss tid är kommunen skyldig att ordna bostad. Efter ett tag försvinner den skyldigheten. Men om det gäller alla asylsökande vet jag inte.

Utöver det finns det lite specialregler för ensamkommande under 18 år.
  • sysop
    Kjell2 skrev 2019-03-22 16:51:56 följande:
    Även under asylperioden står kommun för kostnader som skola, god man mm. De är kostnader kommunen får statligt stöd för.
    Det blir lite förvirrande när du i samma meddelande säger att "står kommunen för kostnader" och sedan "De är kostnader kommunen får statligt stöd för"

Det är staten som står för kostnaderna och kommunen som administrerar och levererar.
  • Kjell2
    sysop skrev 2019-03-22 18:23:36 följande:

Det blir lite förvirrande när du i samma meddelande säger att "står kommunen för kostnader" och sedan "De är kostnader kommunen får statligt stöd för"

Det är staten som står för kostnaderna och kommunen som administrerar och levererar.

Nja, det är inte alltid ett ett-till-ett förhålland mellan kommunens kostnad och det statliga stödet kommunen får. Statliga stödet till kommunen är ibland baserat på en schablon. Kostnaden för kommunen kan vara högre eller lägre.
  • sysop
    Kjell2 skrev 2019-03-22 18:40:08 följande:
    Nja, det är inte alltid ett ett-till-ett förhålland mellan kommunens kostnad och det statliga stödet kommunen får. Statliga stödet till kommunen är ibland baserat på en schablon. Kostnaden för kommunen kan vara högre eller lägre.
    Ok, och hur är det i här fallet?
  • sysop

Jag passade på att läsa i LMA och 23 § så verkar det tämligen tydligt att så länge LMA gäller så är det staten som står för kostnaderna.

• Kjell2
    sysop skrev 2019-03-22 18:48:12 följande:

Ok, och hur är det i här fallet?

I vilket fall?
  • Kjell2

Här är att exempel på schablonpengar till kommunen. Finns även andra. Från migrationsverket.

Anvisningsschablon för ensamkommande barn

En schablonersättning på 52 000 kronor betalas ut för varje asylsökande ensamkommande barn som en kommun anvisats. Schablonersättningen ska täcka anvisningskommunens kostnader för utredning enligt socialtjänstlagen, god man, resor, tolk och andra relaterade kostnader för mottagande av anvisade ensamkommande barn. Ersättningen betalas ut för ensamkommande barn som anvisas från den 1 juli 2017.

• sysop
    Kjell2 skrev 2019-03-22 20:03:56 följande:

Här är att exempel på schablonpengar till kommunen. Finns även andra. Från migrationsverket.

Anvisningsschablon för ensamkommande barn

En schablonersättning på 52 000 kronor betalas ut för varje asylsökande ensamkommande barn som en kommun anvisats. Schablonersättningen ska täcka anvisningskommunens kostnader för utredning enligt socialtjänstlagen, god man, resor, tolk och andra relaterade kostnader för mottagande av anvisade ensamkommande barn. Ersättningen betalas ut för ensamkommande barn som anvisas från den 1 juli 2017.

Jag ifrågasätter inte dina uppgifter i sig men det blir lite förvirrande i förhållande till  skrivningen i LMA (Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.), nu är detta i sig inte viktigt för mig men har du något mer som belyser frågan kan det vara intressant.

Statlig ersättning

23 §   En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.

så kort är skrivningen i lagen beträffande Statlig ersättning, jag har inte tagit bort något utan så ser det ut.

Här syns det tydligt
    -.-.-.-.-.-.-.-.-
    Statlig ersättning

23 §   En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.

Tystnadsplikt

24 §   Den som är eller har varit verksam inom förläggningsverksamhet som drivs av enskild på uppdrag av Migrationsverket enligt 2 §, får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har erfarit om enskildas personliga förhållanden.
    Lag (2000:296).

-.-.-.-.-.-.-.-.-

• Kjell2
    sysop skrev 2019-03-23 10:21:08 följande:

Jag ifrågasätter inte dina uppgifter i sig men det blir lite förvirrande i förhållande till  skrivningen i LMA (Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.), nu är detta i sig inte viktigt för mig men har du något mer som belyser frågan kan det vara intressant.

Statlig ersättning23 §   En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.

så kort är skrivningen i lagen beträffande Statlig ersättning, jag har inte tagit bort något utan så ser det ut.

Här syns det tydligt

-.-.-.-.-.-.-.-.-

Statlig ersättning23 §   En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.

Tystnadsplikt24 §   Den som är eller har varit verksam inom förläggningsverksamhet som drivs av enskild på uppdrag av Migrationsverket enligt 2 §, får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har erfarit om enskildas personliga förhållanden.

Lag (2000:296).
    -.-.-.-.-.-.-.-.-

Så är det vanligtvis, en kort generell lagtext. Sen styrs tillämpning och detaljerna upp med förordningar. Prövas i domstol om man inte är överens som då skapar praxis.

Då lagstiftning är en rätt långsam process blir det i praktiken svårt att reglera allt i detalj via lag. Speciellt som det händer saker hela tiden. Alltså rätt generella lagar och sen jobbas detaljerna fram och ändras via förordningar mm.
  • sysop

Det är inte helt lätt, men vad jag har fått fram så är det Staten som står för kostnaderna så länge LMA gäller.

Vissa ersättningar får Kommuner och Landsting per automatik och vissa får man tydligen ansöka om.

För min del så känns det som ämnet är väl genomlyst.

Statlig ERSÄTTNING. till kommuner och landsting. För asylsökande
    docplayer.se/69039630-Statlig-ersattning-till-kommuner-och-landsting-for-asylsokande.html

• Maldoror
    sysop skrev 2019-03-23 15:33:33 följande:

Det är inte helt lätt, men vad jag har fått fram så är det Staten som står för kostnaderna så länge LMA gäller.

Vissa ersättningar får Kommuner och Landsting per automatik och vissa får man tydligen ansöka om.

För min del så känns det som ämnet är väl genomlyst.

Statlig ERSÄTTNING. till kommuner och landsting. För asylsökande

docplayer.se/69039630-Statlig-ersattning-till-kommuner-och-landsting-for-asylsokande.html

Stort tack för ditt svar och för att du lade tid på att hitta information. Tror jag förstått nu hur det fungerar.
Svar på tråden Ekonomisk ersättning från migrationsverket