Ekonomisk ersättning från migrationsverket
Källa: www.hassleholm.se/omsorg-och-hjalp/invandring-och-integration/sa-funkar-flyktingmottagningen/vem-ansvarar-for-vad.html
Jag passade på att läsa i LMA och 23 § så verkar det tämligen tydligt att så länge LMA gäller så är det staten som står för kostnaderna.
Här är att exempel på schablonpengar till kommunen. Finns även andra. Från migrationsverket.
Anvisningsschablon för ensamkommande barn
En schablonersättning på 52 000 kronor betalas ut för varje asylsökande ensamkommande barn som en kommun anvisats. Schablonersättningen ska täcka anvisningskommunens kostnader för utredning enligt socialtjänstlagen, god man, resor, tolk och andra relaterade kostnader för mottagande av anvisade ensamkommande barn. Ersättningen betalas ut för ensamkommande barn som anvisas från den 1 juli 2017.
23 § En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.
23 § En kommun som har lämnat bistånd enligt denna lag har rätt till ersättning från staten för biståndet.
24 § Den som är eller har varit verksam inom förläggningsverksamhet som drivs av enskild på uppdrag av Migrationsverket enligt 2 §, får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har erfarit om enskildas personliga förhållanden.
Lag (2000:296).
Det är inte helt lätt, men vad jag har fått fram så är det Staten som står för kostnaderna så länge LMA gäller.
Vissa ersättningar får Kommuner och Landsting per automatik och vissa får man tydligen ansöka om.
För min del så känns det som ämnet är väl genomlyst.
Statlig ERSÄTTNING. till kommuner och landsting. För asylsökande
docplayer.se/69039630-Statlig-ersattning-till-kommuner-och-landsting-for-asylsokande.html