Råd om vårdnadstvist
Barnets pappa har startat en vårdnadstvist för att få del av vårdnaden. Jag har haft ensam vårdnad sen födseln och han har blivit en del av barnets liv senaste månaden och fått umgänge. Innan dess hade vi ingen kontakt. Jag känner honom inte och det var flera år sen vi umgicks ett kortare tag. Vi kan inte samarbeta för jag tycker inte han tänker på barnets bästa utan sitt eget (har kommit med galna förslag som inte gagnar barnet) och han blir arg på mig om allt inte blir exakt som han tänkt, tex med umgänget.
På sikt kan vi kanske ha gemensam vårdnad. Om ett år eller så har vi kanske lärt känna varandra, han har lärt känna barnet och vi kanske lärt oss samarbeta. Eller ännu längre fram. I så fall är jag öppen för det. Men vill inte det nu och har blivit rådd av FR att behålla ensam vårdnad ett bra tag till.
Han och hans advokat är väldigt på och vill att jag skriver på ensam vårdnad nu, annars drar de det till rättegång.
Jag inser ju att jag kan förlora i rättegång och speciellt om det drar ut på tiden (vilket jag förstått är vanligt) så att vi alla lärt känna varandra. I så fall får han vårdnad då och jag får väl betala enorma rättegångssummor för både honom och mig om jag förlorar? Eller funkar det så? Vad bör jag göra?
Vill som sagt inte skriva på nu men är inte negativ till att göra det i framtiden. Har berättat detta för honom men han vill ha det NU.