• Anonym (m)

När är man för gammal för att bli förälder?

Anonym (har en ung mamma...) skrev 2019-03-20 12:15:32 följande:
    Ens jobb som förälder är att uppfostra barnen så att man INTE behöver stötta dem i vuxenlivet. Erbjuda sig att finnas där om så önskas, absolut, men inte som stöttning. 

Varför ska mor-/farföräldrar se till att barnen får ihop livspusslet med barn och familj bara för att de är pensionärer? Det är inget man som vuxet barn ska kunna se som självklart när man själv får barn!
    Står ju klart och tydligt att detta är Jonnynilssons åsikter.

Så du behöver inte ta det som att alla vill/ska ha det så. Men han vill kanske hjälpa sina barn.
  • Anonym (m)
    Anonym (har en ung mamma...) skrev 2019-03-21 08:45:47 följande:
    Och det här är ett diskussionsforum så jag får kommentera vad jag tycker om vilket inlägg som helst. Jag tycker att man har gjort något fundamentalt fel i sin uppfostran om man måste stötta sina vuxna barn i deras liv.
    Man kan alltså inte vilja stötta sina barn, utan stöttar man sina barn så är det för man har misslyckats uppfostra dom?

Ja, där ser man. Tur att det bara är din åsikt, och inte en sanning.
  • Anonym (m)
    Studentpappa skrev 2019-03-21 10:49:38 följande:
    Det går utmärkt att klara livet själv men det är roligt att dela det med barnens mor/farföräldrar. Barnen älskar att vara med dem och det är ömsesidigt, så det är väl roligt om de är pigga nog att vara med så mycket de vill.

Hjälpen går åt båda håll, jag hjälpte mina päron att bygga garage i somras. Det är kul att dela sådana saker med sina föräldrar tycker jag, vilken dag som helst är de borta.
    Håller med dig.

Men många går igång när folk tycker så här, och drar det till att man kräver och förväntar sig. Men i vissa familjer så hjälper man varandra och ser det som självklart att man måste inte fixa allt själv.

• Anonym (m)
    Anonym (har en ung mamma...) skrev 2019-03-21 13:48:14 följande:
    Hade du skrivit "Man ska kunna finnas där om barnen behöver det" så hade det inte blivit samma tolkning från min sida. Att "orka stötta sina barn i vuxenlivet" är fortfarande för mig att barnen är osjälvständiga. 

Tänk på hur du skriver "för fan" så slipper du att folk misstolkar! 
    Jag har inte misstolkat det. Vi pratar om ålder på föräldrar, och då kommer det med orken in. Att orka stötta sina barn är samma sak som att finnas till för sina barn. Om behov och vilja finns, från båda sidor.

Inget att misstolka. Så dra in taggarna igen.

Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?