Studentpappa skrev 2019-03-21 11:41:58 följande:
Absolut, kräva skulle jag aldrig göra. Våra säger ifrån om det inte passar när barnen vill vara där. Pappa ramlar mycket då han är lite osmidig och stel, gjorde illa sig rätt mycket i skogen bara i vinter, så han fick inte vara på taket själv för mig även om han bara är 70 ish.
Idag har vi frågat om hjälp, yngsta är sjuk (jag vabbar), sen har äldsta träning på em och sambon jobbar. Då kommer ett päron hit en stund istället för att dra med den sjuka på träningen eller stå över den. Så visst underlättar det ibland
Men vi har aldrig planerat något utifrån annat än att vi löser det själva.
Vi ställer upp också för varandra när det behövs och man kan. T.ex (nu var det längesedan) när sambons ex låg i influensa och det inte var vår helg, sambon bortrest, då åkte jag över och hämtade hans barn, så fick de vara hos oss, så att deras mamma fick bli frisk (hennes föräldrar och syskon var inget alternativ, då de bodde väldigt långt därifrån).
Grunden för föräldraskap är att man, i min värld, sköter det helt själv, sedan kan man se det som en bonus att det finns fler i barnens omgivning som bryr sig och ibland kan det inträffa saker som man inte kan styra över, då man behöver extra hjälp.
Men att, när man planerar att skaffa barn, även planerar in andra som ska "lösa familjepusslet", det tycker jag är fel.