• Studentpappa

När är man för gammal för att bli förälder?

sextiotalist skrev 2019-03-20 08:14:58 följande:

OK, jag är inte uppvuxen med att den äldre generationen hoppar in för att få livspusslet att gå runt, inte min sambo heller. Vi har inte heller använt den äldre generationen för detta.

Vilket jag faktiskt är tacksam för, för jag är glad att den relationen som sonen har till sambons föräldrar och min mamma bygger på frivillighet.

Inget som varit vanligt bland de kretsarna jag umgås i, det kan nog bero på att många inte ens bor i närheten, utan bor ofta en dagsresa bort.

Varför är just studenten något viktigt?

Min stora undran är nog?

Vad är det med dagens föräldrar om inte klarar av livspusslet utan sina föräldrar

Själv är jag uppvuxen med två heltidsarbetande föräldrar och farföräldrar och mormor 50 mil bort. Det gick utmärkt

Det går utmärkt att klara livet själv men det är roligt att dela det med barnens mor/farföräldrar. Barnen älskar att vara med dem och det är ömsesidigt, så det är väl roligt om de är pigga nog att vara med så mycket de vill.

Hjälpen går åt båda håll, jag hjälpte mina päron att bygga garage i somras. Det är kul att dela sådana saker med sina föräldrar tycker jag, vilken dag som helst är de borta.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2019-03-21 10:57:22 följande:

Alltså, det resonemanget köper jag helt. Men att bygga upp sitt liv på att man har sina föräldrar och framför allt, innan man skaffar barn, då räknar med att man kan få massor av hjälp av sina föräldrar.

Pigga kan man vara länge, sonen har en fantastisk relation med sin mormor och farföräldrar, nu har de kommit upp i åldern, men svärfar, snart 90, är nog piggare än många 70-åringar (snickrar på sitt hus, men har valt att inte klättra på tak längre).

Själv släpade jag runt min då nästan 80-åriga mormor på diverse studentaktiviteter :).

För mig är det en stor skillnad att man bygger en relation på frivillighet och kravlöshet (åt båda hållen) och gör saker för att man vill än att man räknas som e extra resurs för att man (inte pga sjukdom eller annat) inte vill ta sitt eget ansvar för sina beslut

Absolut, kräva skulle jag aldrig göra. Våra säger ifrån om det inte passar när barnen vill vara där. Pappa ramlar mycket då han är lite osmidig och stel, gjorde illa sig rätt mycket i skogen bara i vinter, så han fick inte vara på taket själv för mig även om han bara är 70 ish.

Idag har vi frågat om hjälp, yngsta är sjuk (jag vabbar), sen har äldsta träning på em och sambon jobbar. Då kommer ett päron hit en stund istället för att dra med den sjuka på träningen eller stå över den. Så visst underlättar det ibland

Men vi har aldrig planerat något utifrån annat än att vi löser det själva.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?