Anonym (förälder) skrev 2019-03-17 17:59:48 följande:
Ja det kan man absolut, jag reagerade på att vissa säger att man är för gammal vid 30-35 och det tycker inte jag och det är det vanligaste där vi bor och 30-35 är inte ovanligt. Däremot tycker jag att alla får skaffa barn när dom tycker att det passar dom, om man är 20 och vill ha barn tycker jag att man ska skaffa barn då om man kan dvs har en partner som också vill ha barn, alla har ju ingen partner
fast man längtar efter barn. Känner man att man vill skaffa barn vid 30 tycker jag att det är bra och har man då en partner som känner likadant är det ju det bra fast man kan ju lika gärna då längta efter ett barn men kanske inte har en partner kan ju ha varit singel länge eller nyseparerad och längta efter barn.
Vill man vänta till 40 tycker jag att det är ok
Jag tror att man blir som bäst förälder när man själv känner att man är redo, en del är det i 20 års åldern en del vid 30 en del inte fören vid 40 och jag tycker att ingen annan vet vad andra känner.
Jag tror att många som (dock inte alla) som fyllt 40 och inte har barn har längtat efter barn länge men kanske av olika skäl inte kunnat få barn som just i mitt exempel med min kollega som försökt i över 10 år. Hon ville ha barn i 30 års åldern men fick inte barn fören hon var 41 år och folk som tycker att hon var för gammal förstår nog inte hennes längtan och jag tror att inte att många skulle ge upp utan försöka så länge det går när man längtar efter barn.
Hon valde inte att var 41 år men det vet ju inte folk, därför tycker jag inte att man ska att alla väntar bara för att dom vill.
Sen finns det dom som vill vänta och jag tycker att det är ok.
En del har ingen partner dom kan skaffa barn med fast dom är över 30 och då blir det inga barn fören dom kanske är 35 och uppåt.
Man kan inte alltid välja när man ska skaffa barn, en del får kämpa i många år.
Många par blir inte gravida när dom vill och få ger upp sin dröm även fast den kan ta flera år.
Jag tror som sagt att man blir bäst förälder när man känner att man vill ha barn och det kan vara i olika åldrar, att bara skaffa barn för att andra tycker att man ska blir ju inte rätt.
Jag lägger inga värderingar i hur gamla folk är när dom skaffar barn, tycker att alla gör som man vill.
Håller helt med dig om det du skriver. Alla rätt. Men jag är lite trött på fördomen om att unga alltid har ett oplanerat liv och dålig ekonomi. Man ska inte göda den.