• Tom Araya

När är man för gammal för att bli förälder?

Anonym (Undrar) skrev 2019-03-16 09:58:14 följande:

Som rubriken lyder

Vilken ålder på mamma respektive pappa är gränsen för att ni reagerar på att dessa ska bli föräldrar?

Kan en ung mamma kompensera för en gammal pappa?

Reagerar gör jag nog inte förrän mamman är nära eller över 40.

Men enligt min egen högst personliga åsikt har man generellt sett passerat bäst före datumet som förälder vid 35. Den optimala åldern är mellan 25 och 30.

Nej, jag tycker inte att en ung förälder kompenserar för en äldre, eftersom hur de kompletterar varandra som föräldrar har väldigt mycket med deras individuella personlighet att göra. Svaret blir således att det kan göra det i vissa fall, i andra inte.
  • Tom Araya
    Zizazi skrev 2019-03-17 14:03:59 följande:
    Du verkar ha intressant höga tankar om dig själv, eftersom du tror jag är din google/pubmed-robot eller vad. Sköt ditt intresse själv. Make a fucking effort.
    Du menar att du inte har något eget intresse i dina egna påstådda sanningar?
  • Tom Araya
    brallison skrev 2019-03-17 13:52:42 följande:

Man är gammal då en känner sig så. Inte andras förutfattade meningar som ska påverka en.

Nja, inte i något som innefattar andra, där är deras åsikt och uppfattning av betydelse.
  • Tom Araya
    modsey skrev 2019-03-17 17:37:05 följande:

Egentligen så länge kan bli gravid. Min personliga gräns runt 45 år. Fick yngsta som 41 åring ( ettan som 26 åring)

Så risken för sjuka eller missbildade barn eller svåra komplikationer under graviditet och födande har för dig ingen betydelse?
  • Tom Araya
    Anonym (Rationell) skrev 2019-03-19 00:11:25 följande:
    Nu för tiden kan man ju testa mycket tidigt i graviditeten och avsluta om man hittar nåt kromosomfel eller missbildning. 
    Jovisst, men då kan det rent känslomässigt vara för sent att göra något åt saken.

Vissa saker syns heller inte i tester, exempelvis om barnet ser ut att vara välskapt, men har något fel i hjärnan eller innre organ.
Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?