Anonym (Flipper) skrev 2019-03-22 08:24:26 följande:
En bekant fick första vid ca 24, andra innan 30 nån gång och nr 3 vid 41. Och säger själv att det var alldeles för sent att skaffa ett barn till för om hon jämför när hon fick de andra 2 och sista så går det inte ens att jämföra ork och engagemang.
Så upplevde hon det och då var det så för henne men det är ju individuellt hur man känner.
Dom flesta som skaffar barn efter 40 gör det för att dom känner att dom vill och orkar, andra som har flera barn kan inte tänka sig att börja om.
Har du flera barn kan du känna så eller så gör du det inte.
Har du inga barn och närmare sig 40 och det är din högsta önskan att få barn och kanske försökt i flera år så kanske du har all ork i världen.
Det är ju högst personligt.
En del är unga när dom är 40 en del redan gamla, ingen är ju detsamma.
Alla kan inte få barn tidigt av olika skäl.
Sen kan jag säga att dom jag känner som fått barn sent dvs efter 35 säger att dom är mycket tryggare och lugnare som föräldrar då men alla är olika och känner olika en del kanske inte skulle vara lugnare, det är som sagt individuellt.
Min egen mamma fick först barn tidigt dvs 22, andra vid 26 och sen sladdis i 40 års åldern.
Hon kände sig inte gammal och trött, tycker att småbarn får en att hänga med och att man måste aktivera sig, nu är alla barn vuxna och hon är fortfarande en aktiv person som lever ett intensivt pensionärs liv ihop med min pappa och det är resor och kurser och middagar med vänner, dom gör mer än vi yngre.
Hon tyckte att hon var mycket mer mogen och lugn som äldre mamma men det är hon som person, hon har alltid varit en person som håller igång mycket
Min pappa var 43 sista gången han fick barn, ingen har någonsin kommenterat att han skulle vara en äldre pappa, han var engagerad i alla min och mina syskons aktiviteter, engagerad klassförälder mm.
Han tyckte också att han var en bättre pappa när han var 43 än under 30 år.
Vid 43 hade han gjort karriär, hade ett bra jobb, kände att han då verkligen ville vara hemma mer med barn då han inte kände press ifrån jobb osv.
Med det sagt så ville dom lika mycket vara föräldrar som unga som äldre.
Det här är vad dom berättar om hur dom upplevde att bli föräldrar.
Man kan vara bra förälder ung som äldre.
Man kan vara bra eller dålig förälder som gammal och som ung.
Vad en känner gör inte en annan.
Vissa känner att dom vill bli föräldrar som unga, vissa vill inte det.
Vissa vill bli unga föräldrar man kan inte det av olika anledningar.
Folk känner väl själva när det passar dom.
Alla är inte lika och det passar olika för olika personer när det är dags för barn för att bli en bra förälder.
Många önskar få barn men det tar tid.
Det som funkar bäst för några passar inte andra.
Ingen kan ju veta vad andra föräldrar orkar eller inte man är olika som personer.
Min föräldrar är aktiva med mina och mina syskons barn dvs sina barnbarn,
min mans pappa tycker om sina barnbarn men tar aldrig initiativ att göra något med barnbarnen.
Farfar är yngre än mormor och morfar, kan tänka mig att han inte hade blivit en lika bra äldre pappa som min pappa var.
Mina föräldrar orkade, farfar hade nog inte gjort det, dom är olika personligheter.