• EmberEyes

skolka varje måndag

Att få en beslutsam tonåring att fatta att de har skyldigheter här i livet är inte det enklaste. Kontakta skola, kurator, se om det går att anpassa så dottern sysslar med aktivism utan att skolka varje måndag.

Om hon går i 8an så är hon minderårig, vilket betyder att du kan ta bort all hennes access till internet, du kan ta bort hennes konton på sociala medier osv så hon helt enkelt inte har någon plattform.

• EmberEyes
    Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-16 14:25:13 följande:
    Att skolka från skolan för att visa en poäng asner jag är fel väg att gå. Om en elev skolkar en dag i veckan vill alla andra det också, inkl barnen som har svårt som du nämner. Det ger inget mer än att en del kommer få gå om.

Vuxna ska gör en riktig trejk mot miljöförstöringen, Frankrike vet hur man utför en riktig trejk. Det ska inte läggas på våra barn att dom ska behöva missa skolgång för att det ska bli en förändring. Då var vi vuxna misslyckats.

Självklart ska man göra det man brinner för. Men inte skulle det vara ok att missa 20% i skolan för någon brinner för fotboll eller levande rollspel. Ska någons elevs intresse intresse få dispans ska allas få det. Hur skulle det se ut då?

Det nu nämner är enstaka tillfällen, det är skillnad på varjen måndag. Kan hända att den enda kemilektionen under veckan är på måndagar, hur ska hon kunna ta igen alla laborationerna? Inget man direkt kan göra hemma. Under min skolgång tävlande jag på hög nivå inom en ridsport, men det fick inte påverka min skolgång. Gjorde allt de på fritiden (vilket nästan var all min lediga tid). Skolan går alltid först.
    Om det dessutom är veckans längsta dag kan det mycket väl vara mer än 20% av undervisningen hon missar, och gränsen är väl 25% innan det blir officiella problem.
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-16 20:07:31 följande:
    Riktigt, det är samma budskap men hon har skapt en gräsrotsrörelse med ett genomslag som ingen forskare hittills kommit i närheten av.
    Man har känt till och haft en gräsrotsrörelse sedan 60-talet. Det har inte förändrat något.

Var jorden idag behöver är inte fler barn på twitter, insta, facebook m. fl som delar och gillar inlägg och planerar att sabotera sin skolgång genom att sätta i system att skolka en dag i veckan. Vi behöver forskare, trovärdiga journalister, politiker, ekonomer, jurister, företagsledare... Individer med kunskap, makt och medel att göra verkliga förändringar.
  • EmberEyes
    Anonym (lk) skrev 2019-03-15 15:24:22 följande:

Oroväckande frånvaro är väl på 25% så händer inte så mycket.

nnnnnnnn skrev 2019-03-17 09:04:12 följande:
    finns ingen officiell gräns:
    lk, EmberEyes, var har ni fått 25% ifrån? Är det lokala regler på skolan, i kommunen eller något officiellt styrdokument
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-03-17 09:09:17 följande:
    nnnnnnnn skrev 2019-03-17 09:04:12 följande:
    finns ingen officiell gräns:
    lk, EmberEyes, var har ni fått 25% ifrån? Är det lokala regler på skolan, i kommunen eller något officiellt styrdokument
    Jag menade ställa frågan till lk. Jag vet bara att den skola jag har kontakt med har den gränsen.
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-18 08:35:10 följande:
    Ja det är lätt att säga tulipanaros. Var menar du att dessa "räddare" ska komma ifrån om inte från dagens ungdom?
    Stöd kampanjen istället för att hacka på den.
    Du, var tror du att lärare, läkare, forskare, sjuksköterskor, företagsledare, ekonomer m. fl kommer ifrån? "Influencer" utan utbildning?

Världen förändras inte av att fjortisarna skolkar bort sin skolgång och istället leker på sociala medier. "Gräsrotsröresen" fungerar precis lika bra om den sköts på kvällar och helger, efter skola och läxor är klara.
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-18 17:04:21 följande:
    Du menar väl inte att du tror att dagens makthavare kommer att rädda klimatet?
    Så naiv får man inte vara, vi nog lita till "fjortisarna". Om tio år är de vuxna med rösträtt, om 20 år sitter de i beslutande positioner i regeringar, parlament och företag.  
    Jag tror bestämt att du ha lite problem med läsförståelsen. Vem tror du kommer vara framtidens läkare, lärare, forskare, politiker, företagsledare m. fl? De elever som idag skolkar bort sin tillvaro och leker "influencers" på nätet? Allvar? Du tror inte att det är de skötsamma eleverna, de som jobbar på sin akademiska framtid, som kommer axla dessa samhällsfunktioner?

Att någon ens kan argumentera för att barn ska skolka är så absurt att man baxnar.
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-20 10:18:35 följande:
    Inte om det handlar om att rädda mänskligheten.
    Lol. Ja, om du tror att några 14-åringar som skolkar varje måndag för att hänga på FB, insta, twitter osv är de som kommer rädda mänskligheten, och inte de som är/blir forskare, politiker, företagsledare, m. fl, så får du hjärtan gärna tro det.
Svar på tråden skolka varje måndag