• Storlom

Hur motverkar vi det stigande näthatet?

Utvecklingen i samhället där näthat följer som en automatisk följd av att synas i offentligheten är oerhört tragisk att skåda?

Dödshot mot personer och släktingar tycks vara standard för de som lever i offentligheten. De mår givetvis dåligt av det. Samtidigt kan det omöjligt vara nyttigt för den som spenderar sin tid på att hata andra människor. Så det är förlust för alla parter.

Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Hur motverkar vi det stigande näthatet?
  • Tintin i Amerika
    Storlom skrev 2019-03-16 10:26:59 följande:
    Ja, straff och böter.

Någon nämnde att människor skulle få mindre möjlighet att vara anonyma. Skulle absolut uppskatta sajter där användarna skulle vara tvungna att legitimera sig med bank-ID och sedan skriva under med sina riktiga namn. Det skulle också ge människor bättre möjlighet att delta i sociala medier.
    Mycket bra ide med mobilt bank ID!
    Det är bara en fråga när inte om det blir aktuellt.
  • Fredriik
    Tintin i Amerika skrev 2019-03-16 11:16:35 följande:

Du vill gärna blunda för näthat för du själv har kanske inte blivit utsatt på ett sätt som jag kan berätta för dig i veckor vad den har gjort mot oss.

Du verkar förminska hatets kraft.  

Nej jag har inte utsats för näthat utan hat i verkliga livet från folk runt omkring mig och för den jag är för att just jag är jag.

Näthat finns runtomkring men det går att stänga av för man måste inte vara på nätet, det är svårt att bo någon annanstans och byta familj för att komma ifrån familjen, eller byta skola,att ständigt se personerna som hatar en. Vart stänger man av det? Hur bygger man upp sig själv som människa när man hela tiden blir nedtryckt, värdet man har är inget, vart får man stöd när man inte har någon.

Jag vill inte förminska näthat på något sätt det är lika vidrigt, det är en svaghet hos avsändaren och tvingar sig på en annan person utan att man kan göra något.
  • Dr Nail

Vi stänger av internet helt, för alla.

Näthatet är inte problemet, men bara ett symptom. Polariseringen i samhällsklimatet har gjort det så.

• Tintin i Amerika
    Fredriik skrev 2019-03-16 16:26:14 följande:
    Nej jag har inte utsats för näthat utan hat i verkliga livet från folk runt omkring mig och för den jag är för att just jag är jag.

Näthat finns runtomkring men det går att stänga av för man måste inte vara på nätet, det är svårt att bo någon annanstans och byta familj för att komma ifrån familjen, eller byta skola,att ständigt se personerna som hatar en. Vart stänger man av det? Hur bygger man upp sig själv som människa när man hela tiden blir nedtryckt, värdet man har är inget, vart får man stöd när man inte har någon.

Jag vill inte förminska näthat på något sätt det är lika vidrigt, det är en svaghet hos avsändaren och tvingar sig på en annan person utan att man kan göra något.
    Jag beklagar djupt att du fått utstå hat överhuvudtaget. 
    Det går att göra något åt all hat men då behövs starka diktaturer som tar ansvar!
    Alla är inte lika starka som du är! 
  • Fredriik
    Tintin i Amerika skrev 2019-03-16 16:38:19 följande:

Jag beklagar djupt att du fått utstå hat överhuvudtaget. 

Det går att göra något åt all hat men då behövs starka diktaturer som tar ansvar!

Alla är inte lika starka som du är! 

Tack!

Att vara så stark som jag är har sina fördelar, men jag blir oftast feltolkad då jag ses som någon annan än den jag är.

Jag kan sätta känslor på händelser/saker och jag glömmer aldrig en känsla. Jag kan återgå till samma känsla när jag vill och må på samma sätt.
  • Mentat
    Storlom skrev 2019-03-16 10:26:59 följande:
    Ja, straff och böter.

Någon nämnde att människor skulle få mindre möjlighet att vara anonyma. Skulle absolut uppskatta sajter där användarna skulle vara tvungna att legitimera sig med bank-ID och sedan skriva under med sina riktiga namn. Det skulle också ge människor bättre möjlighet att delta i sociala medier.
    Fast man kan vara anonym även med sitt riktiga namn om man t.ex. heter Anders Johansson eller Karin Pettersson. Det finns så många med samma namn att man de facto är anonym ändå.
    Den som däremot heter Alica Bah Kuhnke eller något annat unikt kan aldrig vara anonym. 

Dödshot skall absolut polisanmälas och den som driver en viss site bör ju kunna plocka fram IP-numret för den som skrev meddelandet. Även det kan iofs vara ett problem om man har kopplat upp sig via någon anonymiseringstjänst.

För övrigt är det inte självklart var gränsen går för vad som skall klassificeras som "näthat". Att uttrycka åsikter som jag själv helst inte vill läsa är inte per definition näthat, det är att använda sig av sin yttrandefrihet. För mig går nog gränsen vid uppmaning till våld och direkta hot. Det är dock en svår gränsdragning och man gör det lätt för sig genom att bara hänvisa till "näthat" utan närmare precisering.
  • felix le chat
    Smecker skrev 2019-03-16 08:33:50 följande:

Att stänga av internet för alla Sverigedemokrater borde vara ett logiskt förstasteg.

Det är vänstern som står för det grövsta och sexualiserade hatet.
    Kolla gärna vad Göteborgspostens skribent Joachim Lamotte fått ta emot.
    och hans familj. vidrigt. vidriga människor.
  • CarinaL26
    felix le chat skrev 2019-03-18 14:00:45 följande:

På vilket sätt är det värre än det har Linnéa Claesson fått utså?
  • Smecker
    Säg det till Jimmy Durmaz.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Storlom

Finns gott om i individer på såväl höger som vänsterkanten som ägnar sig åt hat.
  • Oschlaka

Orsaken till all hat är SD!
    Förbjud SD nu!

• CarinaL26
    Oschlaka skrev 2019-03-18 16:48:38 följande:

Förbjud SD nu!

Och då tror du hatet försvinner?
  • Oschlaka
    CarinaL26 skrev 2019-03-18 17:07:56 följande:
    Och då tror du hatet försvinner?
    Ja den formen som vi har nu.
    Hat ska man förbjuda överhuvudtaget!
  • felix le chat
    Oschlaka skrev 2019-03-18 16:48:38 följande:

Förbjud SD nu!

absolut !  Utvisa alla som röstat på sd, 1,1  miljoner människor
  • demokrati1995
    Tintin i Amerika skrev 2019-03-16 11:18:32 följande:

Mycket bra ide med mobilt bank ID!

Det är bara en fråga när inte om det blir aktuellt.

Dåligt.

Hur ska folk då ställa pinsamma frågor?
  • demokrati1995

man är redan idag inte helt anonym på Internet i de flesta fallen.

Då polisen kan begära ut ipnummer

• Oschlaka
    demokrati1995 skrev 2019-03-18 20:30:13 följande:
    Dåligt.

Hur ska folk då ställa pinsamma frågor?
    som vilka frågor då?
  • Dr Nail
    Oschlaka skrev 2019-03-18 20:21:58 följande:

Ja den formen som vi har nu.

Hat ska man förbjuda överhuvudtaget!

En djupt infantil åsikt.
  • Oschlaka
    demokrati1995 skrev 2019-03-18 20:41:43 följande:

man är redan idag inte helt anonym på Internet i de flesta fallen.

Då polisen kan begära ut ipnummer

där ligger det en poäng som du själv skriver om..man är inte helt anonym idag. alltså man är inte helt känd!
    Det är mycket komplikationer med Ip nummer.
    gäster på fester specieltt där alkohol förekommer kan skylla på att andra har använt ens dator m.m.

Titta bara på Nordiska motståndsrörelsens frontfigurer som skyller på sånt.

Mobilt Bank ID är personligt och straffbart redan idag om man låter andra utnyttja det. Dessutom loggas man ut vid inaktivitet om råkar glömma.
    Dessutom kan man inte råka glöma hur många gånger som helst.
  • Tintin i Amerika
    felix le chat skrev 2019-03-18 20:24:39 följande:
    absolut !  Utvisa alla som röstat på sd, 1,1  miljoner människor
    De ska till koncentrationslägret
Svar på tråden Hur motverkar vi det stigande näthatet?