Nicciz skrev 2019-04-11 00:15:49 följande:
Håller tummarna för er! En fråga, vad är MOLA? Kanske en dum fråga
Absolut ingen dum fråga! Det kan hända alla men det händer 1 på 1000 graviditeter så det är knappt någon som vet va det innebär. Men det är att mitt ägg släppte in två spermier, därav är genetiken dubbelt av min sambo vilket gör att celldelningen går bananas och istället för en bebis bildas det en tumör som i värsta fall kan vara elakartad cancer. Detta i mitt fall upptäcktes på kub ultraljud i v.13, då jag fick skrapas direkt efter att den upptäcktes, följa upp med blodprov i nio månader och röntga lungor för att vara säker att de inte spridit sig. Om du vill veta mer så googla, finns komplett mola (utan foster) och partiell mola (med foster men som aldrig kan överleva) jag hade en komplett. Det finns en större risk för mig att få det igen men den är ändå låg de ligger på 1-2% om jag skulle få det engång till så ligger jag på 10-15% och om man får det en tredje gång rekommenderar de inte att man blir gravid själv. Men alla har en risk att få de men det ligger på 0,1%.
Så därav kommer jag gå på tidiga ultraljud i alla mina förhoppningsvis framtida graviditeter i v.7 för då kan de se om det finns en mola eller inte och ett hjärtslag på bebis! Så jag hopps ni håller tummarna för oss med :)