• Anonym (.)

Är så less en del av mina brukare...

Får man som undersköterska beklaga sig över sin situation?

Jag finns till för att hjälpa människor vid särskilt boende. De ska få sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov tillgodosedda. De ska bli trevligt bemötta. Bland vissa brukare är jag nästintill en SLAV, det är SJUKT vad de kan driva med personalen. Hör och häpna; de som är mest klara är absolut värst.

Först och främst: MATEN!
    Lunch och middag får avdelningen färdiglagat från specialkök, enbart till att värma upp. Denna mat duger sällan till våra klara tanter, det ska petas och gnällas. Jag menar, allt är inte supergott kanske så att man skulle sitta och frossa det framför mello, men det GÅR att äta, och om det inte går att äta kan man väl helst hålla tyst och vänta till nästa måltid för att inte dra ned stämningen för brukare och andra boende (om man är klar i huvudet och har förmåga att förstå det).

Sen är det vissa damers individuella rutiner som är sjuligt omfattande. Tvättlappar hit och dit, lakansväv ska ligga där och där i sängen, trosor ska bak och fram för att inte skava här och där, enbart två tvålpump på tvättlappen för att inte få allergi men när det endast är två tvålpump sägs de "jaa, inte var det mycket tvål här inte" med missnöjd stämma. Kläderna tvättas felaktigt och är skrövliga (fast de flesta som jobbar där är 50-60 år och är fullt kapabla att tvätta kläder). En klar dam ska ALLTID på toaletten när personalen kommer in med lunch eller middagsbrickan på rummet (hon vill äta på sitt rum). Vilket innebär att en personal blir ockuperad hos henne när alla andra 15 brukare behöver servas i matsituationen. Är man klar borde man väl ändå kunna säga "kom 20 minuter innan lunch hetsen till mig så hinner jag gå på toa innan". 

Ett morgonbesök är av biståndshandläggare beräknat ta 20 minuter, och ett kvällsbesök 10 minuter. Hos de omfattande damerna kan ett morgonbesök ta 45-60 minuter och ett kvällsbesök kring 30 minuter. De har så sjukligt omständiga och petiga rutiner.. Och inte nog med de, de är ALDRIG nöjda. När allt är gjort efter deras pipa är det ALLTID något som skulle kunna vara bättre.. Är allt som det ska så finns det väl alltid nån duschstång som är sne och kan åtgärdas, eller nån lampa som lyser svagt och behöver bytas, eller ett vattenglas till på sängbordet som skulle behöva stå där över natten trots att det redan finns två samt nattpersonal som skulle kunna fylla på om vatten tog slut. Alltid alltid alltid något mer, något ytterligare, aldrig nöjd. Har man inte omdöme, empati och förmåga att känna någon nöjdhet och tacksamhet när man är medicinskt KLAR och REDIG?

Hade man fått sitt kvällsbesök gjort på 10-15 minuter och fått sina behov tillgodosedda av en snäll och trevlig uska, ja nog hade man sagt "tack för idag, godnatt" även om nu duschstången stod 5 mm snett eller om man undrade ifall 5 dl vatten räcker fram tills nattpersonalen ser till mig om 4 timmar så hade man ju varit nöjd och glad som allt var.. Man kan ju inte dräpa personalen, det är väl mänskligt folkvett..

Kommer få så jävla mycket hat nu och att jag borde byta jobb. Men jag bara orkar inte, och behövde ventilera mig....

• Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...
  • fornminne
    sextiotalist skrev 2019-03-11 13:54:16 följande:
    Det var inställningen jag gjorde att jag tyckte hon kunde byta jobb. Att de skulle vara tacksamma.

Det klart att det finns personal med helt fel attityd. Dem har man ju också mött. Tyvärr gör den skriande personalbristen i många tunga yrken att även "fel" personer anställs. Vilket gör jobbet ännu tyngre för de som är duktiga och engagerade, de får ofta mer ansvar osv. Jag förstår att de får nog ibland. Sen är det inte rätt att ta ut det på brukarna. Men mer tid och resurser behövs, samt bättre arbetsmiljö, om inte all bra personal ska försvinna på sikt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:44:11 följande:

Om det är tidigt på morgonen och någon sover, ja då får dom sova vidare.

Om det börjar vara 9.00 eller senare så väcker jag dom pga. att dom har mediciner. 

Det låter mer som att du jobbar på en fabrik på löpande band där allt blir exakt likadant varje dag. Om du hinner få en sovande människa att uträtta sina behov, tvättas, kläs på, borstas tänder, hår, rakas, smörjas med lotion osv kan det inte vara särskilt noggrant eller bra utfört. Eller vilka moment tummar du på? Dessutom påstår du att du hinner städa upp i lägenheten samt få med soppåsen ut på dessa 10 (!) min? Nej, ingen kvalitetssäker omvårdnad där inte.
  • Anonym (.)
    fornminne skrev 2019-03-11 14:46:50 följande:

Det klart att det finns personal med helt fel attityd. Dem har man ju också mött. Tyvärr gör den skriande personalbristen i många tunga yrken att även "fel" personer anställs. Vilket gör jobbet ännu tyngre för de som är duktiga och engagerade, de får ofta mer ansvar osv. Jag förstår att de får nog ibland. Sen är det inte rätt att ta ut det på brukarna. Men mer tid och resurser behövs, samt bättre arbetsmiljö, om inte all bra personal ska försvinna på sikt.
    Jag tycker brukarna är problemet! 

Det är bedömt av arbetsterapeut, sjukgymnast och biståndshandläggare vad de klarar av, behöver stöttning med eller total hjälp med. Sedan har man beräknat tiden det ska ta för detta. Tid och utrymme finns. Fast problemet är att de är gnälliga, egoistiska och mycket vill ha mer. 

När biståndshandläggare bedömer "hjälp att servera frukost" kanske dom ger det momentet två minuter för det innebär egentligen
    "Agda, vad vill du äta?"
    "Fil och flingor, en smörgås och en kaffekopp"
    *jag serverar som hon vill ha det, hon säger tack*

Men vissa här såhär:
    "Agda vad vill du äta?"
    "Ja...... Vad har ni?"
    "Fil, yoghurt i tre smaker, kräm, tre grötsorter, nyponsoppa, blåbärssoppa, varm chocklad, smörgås med 10 olika pålägg, 5 olika frukter, 3 sorters juicer"
    "Jaaa........... vad ska man ta....... kanske varm chocklad och en smörgås"
    *Gör det*
    "Jaa, man kanske skulle ha lite sockrat fil att ta medicinen med så man inte sväljer fel"
    *Ger det*
    "Jag du inte sätta tabletten i min mun"
    *Gör det*
    "Är det varm chocklad?"
    "Ja agda det är det"
    "Ja, och så är det två rån med ost och skinka, ja jag har svårt att äta den här feta skinkan får sån konstig smak i munnen men det ska gå bra.
    "Ja det går nog bra"
    "Hördu, kan du ta reda på det här också...."

Och så skulle två timmar kunna gå, ska biståndshandläggaren bevilja 2 timmar eller?
  • fornminne
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:17:49 följande:
    Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?

Jag har tänkt på det ibland. Vad skulle hända om alla undersköterskor, alla personliga assistenter mfl, bara reste sig upp och gick? Självklart ska man behandla de man jobbar för med respekt, men det finns en gräns som sagt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:54:34 följande:

Jag tycker brukarna är problemet! 

Det är bedömt av arbetsterapeut, sjukgymnast och biståndshandläggare vad de klarar av, behöver stöttning med eller total hjälp med. Sedan har man beräknat tiden det ska ta för detta. Tid och utrymme finns. Fast problemet är att de är gnälliga, egoistiska och mycket vill ha mer. 

När biståndshandläggare bedömer "hjälp att servera frukost" kanske dom ger det momentet två minuter för det innebär egentligen

"Agda, vad vill du äta?"

"Fil och flingor, en smörgås och en kaffekopp"

*jag serverar som hon vill ha det, hon säger tack*

Men vissa här såhär:

"Agda vad vill du äta?"

"Ja...... Vad har ni?"

"Fil, yoghurt i tre smaker, kräm, tre grötsorter, nyponsoppa, blåbärssoppa, varm chocklad, smörgås med 10 olika pålägg, 5 olika frukter, 3 sorters juicer"

"Jaaa........... vad ska man ta....... kanske varm chocklad och en smörgås"

*Gör det*

"Jaa, man kanske skulle ha lite sockrat fil att ta medicinen med så man inte sväljer fel"

*Ger det*

"Jag du inte sätta tabletten i min mun"

*Gör det*

"Är det varm chocklad?"

"Ja agda det är det"

"Ja, och så är det två rån med ost och skinka, ja jag har svårt att äta den här feta skinkan får sån konstig smak i munnen men det ska gå bra.

"Ja det går nog bra"

"Hördu, kan du ta reda på det här också...."

Och så skulle två timmar kunna gå, ska biståndshandläggaren bevilja 2 timmar eller?

Jag tror faktiskt att du är ett troll nu... Den andra konversationen du beskriver är ju ett helt normalt och mänskligt samtal. Det är gamla människor som kommer från en tid där människor hade verkliga och mänskliga samtal med varandra och inte som idag då man ska swipa höger eller gilla för att göra sig förstådd. En gammal människa reagerar även långsammare, hör ofta sämre och liknande. Det måste få lov att ta tid, inom normal tidsspann. Det du ger exempel på är absolut inget onormalt utan fullkomligt rimligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 14:51:37 följande:
    Det låter mer som att du jobbar på en fabrik på löpande band där allt blir exakt likadant varje dag. Om du hinner få en sovande människa att uträtta sina behov, tvättas, kläs på, borstas tänder, hår, rakas, smörjas med lotion osv kan det inte vara särskilt noggrant eller bra utfört. Eller vilka moment tummar du på? Dessutom påstår du att du hinner städa upp i lägenheten samt få med soppåsen ut på dessa 10 (!) min? Nej, ingen kvalitetssäker omvårdnad där inte.
    Ett vardagsrehabiliterande förhållningssätt innebär att individen ska bevara sina förmågor själv så länga som möjligt. Det tillgodoser jag genom att GE tvättlappen, inte tvätta själv. Jag kan inte styra och ställa hur noga och länge en annan människa tvättar sig, det är hens beslut så länge hen klarar av det. Att klä på någon och borsta hår tar nolltid. Borsta tänderna kan man inte göra innan någon har ätit (vill du själv ha kaffe med tandkrämssmaken kvar?), att smörja någon är ordination som ska göras om det står på läkemedelslistan, vilket det sällan gör. Raka förekommer sällan hos oss, vi har en man och han gör det själv. 
  • Anonym (Mia usk)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:17:49 följande:

Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?

Det kanske blir verklighet snart, både usk och ssk tycks ju fly vården.
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:00:41 följande:
    Jag tror faktiskt att du är ett troll nu... Den andra konversationen du beskriver är ju ett helt normalt och mänskligt samtal. Det är gamla människor som kommer från en tid där människor hade verkliga och mänskliga samtal med varandra och inte som idag då man ska swipa höger eller gilla för att göra sig förstådd. En gammal människa reagerar även långsammare, hör ofta sämre och liknande. Det måste få lov att ta tid, inom normal tidsspann. Det du ger exempel på är absolut inget onormalt utan fullkomligt rimligt.
    Är klockan 8.30 och du har tre brukare kvar som ligger i kissig blöja, inte ätit på 10 timmar eller fått sina 8 mediciner så kan man faktiskt inte prata om Agdas kinkiga frukost i en halvtimme. Man får säga vad man vill ha, och tacksamt ta emot. Annars är man jobbig och det har man rätt att vara, men jag personligen har svårt för såna människor vilket själva trådstarden handlar om; Jag är LESS.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:00:45 följande:

Ett vardagsrehabiliterande förhållningssätt innebär att individen ska bevara sina förmågor själv så länga som möjligt. Det tillgodoser jag genom att GE tvättlappen, inte tvätta själv. Jag kan inte styra och ställa hur noga och länge en annan människa tvättar sig, det är hens beslut så länge hen klarar av det. Att klä på någon och borsta hår tar nolltid. Borsta tänderna kan man inte göra innan någon har ätit (vill du själv ha kaffe med tandkrämssmaken kvar?), att smörja någon är ordination som ska göras om det står på läkemedelslistan, vilket det sällan gör. Raka förekommer sällan hos oss, vi har en man och han gör det själv. 

Exakt! Hur kan du då säga att det tar 10 min när personen gör det själv? Jäktar du på dem eller om de överskrider dina 10 min? När borstas tänderna då? Jag själv föredrar att borsta det första jag gör på morgonen men jag antar att de inte heller får välja det själv på ditt löpande band? Står det sällan på läkemedelslistan? Mycket underlig arbetsplats du arbetar på får jag säga. Mycket underligt!
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:06:55 följande:
    Exakt! Hur kan du då säga att det tar 10 min när personen gör det själv? Jäktar du på dem eller om de överskrider dina 10 min? När borstas tänderna då? Jag själv föredrar att borsta det första jag gör på morgonen men jag antar att de inte heller får välja det själv på ditt löpande band? Står det sällan på läkemedelslistan? Mycket underlig arbetsplats du arbetar på får jag säga. Mycket underligt!
    Vad jag gör när det tar en timme, jag startar en tråd på familjeliv om att människor är så jäkla omständliga och aldrig nöjda. Har du inte fattat hinten med själva trådstarten?
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...