Kodia skrev 2019-03-12 18:45:38 följande:
Skall tjänsten bara fungera på de mobiler som har appen? Om jag förutsätter det har jag följande tankar:
Bra, för att då fungerar lärarnas mobiler, samt de som tillhör elever som fått särskild tillåtelse (tex. barn med diabetes som behöver kolla doser med sina föräldrar)
Dåligt, för då kommer barnen att avinstallera appen...
Kommer appen att kosta pengar? Vem ska betala i så fall?
Fungerar appen bara under skoltid? Om Pelle slutar en halvtimme innan kompisen kanske han vill kolla på mobilen under tiden... Läggs varje barns schema in? Många har kvällsaktiviteter i skolans lokaler, och kanske behöver sin Spotify för att ta fram musiken till uppvärmningen på gympan.
Ibland får barnen ha sina mobiler på lektioner, för att använda som miniräknare, lyssna på musik vid eget arbete, osv. Hur funkar det?
Kameran funkar fortfarande, antar jag, vilket inte är jättebra.
Generellt tror jag det är enklare och bättre att samla in dem, så som redan görs.
Precis som du beskrev, det funkar bara på de mobiler som har appen.
Bra tankar om kvällsaktiviteter, kanske behöver appen kopplas till både plats och tid. Även intressant när mobiler används som hjälpmedel. Det finns olika tankar om affärsmodeller där antingen föräldern eller skolan betalar, alternativt att man hittar en aktör som vill åstadkomma detta för skolan.
uhsumkat skrev 2019-03-13 10:56:30 följande:
Angående appen har du/ni inte tänkt klart.
De flesta barn är mer tekniskt kunniga än sina föräldrar. Det kommer inte att fungera att som "förälder" installera en app utan det handlar om behörigheter och konton i telefonen. Barn kommer sålunda att avinstallera appen.
Ang pkt 3, att ha möjlighet att se var mobilen befinner sig. Vad säger lagstiftningen om de? När barnet är medveten om appen? Och när barnet inte är medveten om att möjligheten utnyttjas?
Hur har ni tänkt finansiera detta? Ni kommer att hantera en stor mängd information, hur har ni tänkt säkerställa att det inte sker intrång? Det kommer att bli dyrt och är inget enkelt problem.
Tekniken med mobilfria zoner finns redan, Faradays bur, och är vanlig på arbetsplatser men det är dyrt. Det är en vettigare diskussion om vi ska satsa skattemedel på att installera det i skolorna.
Bra inspel!
Tanken var att vi vet när barnet kringgår appen genom att avinstallera den eller liknande, och då kan meddela förälderna via email t ex. Barnet kommer veta att appen är där och vad den gör, en förutsättning för att få ha egen mobil helt enkelt.
Buren verkar spännande, men skulle väl stoppa undervisning med elektroniska hjälpmedel?