• Tveksamt

Myndig för att begära skadestånd?

Rövardotter skrev 2019-03-06 20:12:54 följande:

Stämmer det att målsägande måste begära/ansöka om skadeståndet inom 3 år efter domen föll? ...annars får man behålla pengarna?

Nej, preskriptionstiden för skadestånd är 10år.
    Och du bör givetvis göra vad du kan för att betala det oavsett. Du kontaktar lämpligtvis din advokat om du företrätts av en sådan, eller om du inte gjort det, offrets advokat och ber om uppgifter för att kunna betala det du är skyldig.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Rövardotter skrev 2019-03-07 21:27:18 följande:
    Klart jag vet hur man gör, jag bara undrar varför jag ska betala när ingen ber mig om det.
    Vadå ingen ber dig?
    Du har blivit dömd till att betala i domstol. Man kan inte säga åt dig att betala på ett så mycket tydligare sätt än så.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Rövardotter skrev 2019-03-08 14:52:54 följande:
    Det är målsägarens eget ansvar att hova in skadeståndet. Men det visste du kanske inte. Nättroll brukar ju vara okunniga.
    Varför du börjar snacka om nättroll förstår jag inte, det är helt obefogat och säger mer om dig än om mig.

Vill du bli teknisk om saken så kan man ju säga att personen redan bett dig betala om hen sagt att hen kan tänka sig bli betald kontant.
    Och vad jag kan och inte kan om skadestånd har du ingen aning om, du verkar ju inte själv ha så bra koll när du tror att det preskriberas efter 3 år...

Va nu en lite ansvarstagande person och kontakta din/hens advokat och begär uppgifter så att du kan betala det skadestånd du ska och få saken ur världen.
Svar på tråden Myndig för att begära skadestånd?