Myndig för att begära skadestånd?
Jag blev dömd att betala skadestånd till en person under 18 år. Denna person har inte begärt skadeståndet ännu trots att domen föll för 2 år sedan.
Jag har informerat personen i fråga att hen måste begära ut skadeståndet själv och hen sa för ett halvår sedan att hen ska göra det, och sedan att hen har gjort det. Men jag har fortfarande inte fått någon räkning.
Jag misstänker att personens föräldrar inte vill begära skadeståndet för dom anser att hen har betett sig illa genom att ha lurat mig till brott.
Personen i fråga (17 år) sa att hen kan göra en deal, om hen får pengarna direkt i handen så kan hen ta lite mindre än vad jag är dömd till. Men det vill jag ju inte.
Är det så att när brottsoffret blir myndig så kan personen begära skadeståndet själv? Det gör man väl genom Kronofogden?
Jag hoppas att jag kan behålla pengarna eftersom jag är sjukpensionär och har väldig dåligt med pengar. Men hen har ju rätt till sina pengar. Jag tänker att jag ska vänta tills den dag hen fyller 18 så får vi se om hen gör något då, om hen ens vet hur man gör. Först då (efter ett tag) vågar jag använda pengarna till mig själv.
Vad tror ni det är som händer här? Hur ska jag göra tycker ni?