• Ess

Äcklas av min bonus

Backa och bli särbo i alla fall tills föräldrarna ordnat upp situationen runt barnet. Det är inte rätt att tvinga tredjeperson att ta det ansvar som föräldrarna dumpat.

Sen är ju inte allt svart eller vitt heller. Hade makens barn blivit ovän med sin sambo så hade jag utantvekan stått på barnets sida mot hens sambo.

• Ess
    enmanmedskägg skrev 2019-03-04 14:09:52 följande:

Jag blir väldigt ledsen av att läsa detta. Det hade varit en sak om barnet hade betett sig illa, varit elak eller liknande, men nu verkar det snarare handla om en utvecklingsstörning, och att då tala i termer om att man äcklas av barnet är bland det mest kallhamrade jag har läst. Jag har arbetat med funktionshindrade med alla möjliga diagnoser ( jag har själv asperger ) och tro mig, det finns inte något vi hellre vill än att få bli accepterade, men att då få läsa att människor tänker så här om oss gör inte livet lättare direkt. 

Nej, du behöver inte se ditt bonusbarn som en skänk från ovan eller ens känna den djupaste kärlek för barnet. Det är ingen som begär det. Däremot bör du förstå att detta är en person. En person som kommer att ha det jobbigt nog i livet, men om hen inte ens kan vara trygg i sin hemmiljö utan att ens närmaste ska äcklas av en, ja då är det bara hemskt.

Detta är faktiskt föräldrarnas sak att ta tag i. Det säger sig självt att det tar stopp rejält när en utomstående tvingas in en 24 timmars tjänstgöring, vilket gjort att hon behövt säga upp sig från sitt jobb.
    Jag kan säga en sak och det är att jag aldrig någonsin skulle gett upp mitt jobb, min pension och min framtid för att två loosers lyckats knulla sig till en unge som tyvärr visade sig va skadad. Inte ens särbo med denna looser till man hade lockat.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 10:47:20 följande:

Men om du säger att hon ska sluta göra ingenting och istället prata med sin man måste du ju mena att hon tidigare inte pratat med sin man. Jag tror att hon pratar och pratar men ingenting händer, och vad med ska hon göra? Hon har ju sagt till flera gånger att hon vill att han ska jobba mindre och istället ta hand om barnet men han gör inte som hon säger. Det fungerar uppenbarligen inte att "säga till". Hon kan säga stopp hur mycket hon vill, det är fortfarande pappan och enbart pappan som har någon som helst makt att ändra den här situationen. Ja socialen möjligtvis då men de verkar ju bry sig ungefär lika mycket som föräldrarna.

Vad är det för ultimatum du menar? Ta hand om ditt barn annars vad? Hur långt ska ts behöva gå för att få honom att ta hand om sitt barn? Flytta från sitt eget hem? Riva upp hela sitt och sitt eget barns liv. Vart ska hon ta vägen? Hur ska man hitta en bostad för två personer med en 75% anställning i butik? Hon har ett eget barn som hon måste ta ansvar för, hon kan inte bara dra. Ska hon bo kvar men sluta ställa upp för barnet? Bara skjutsa sitt eget barn till träningarna, bara laga mat till sitt barn, bara tvätta sina och sitt barns kläder? Vem får lida då?

Jag tycker också att det är en hemsk situation och att det är fruktansvärt synd om det här barnet som på nåder får sina mest basala behov ombesörjda av en styvmamma som egentligen önskar att barnet inte fanns, men ingen kärlek eller bekräftelse från någon. Men det är inte ts fel och det är oerhört orättvist att beskylla henne för den här situationen, eller tro att det är hon som är orsaken till att ingenting blir bättre.

Jag anser att hon ska gå upp på full arbetstid och bara ta hand om sitt eget barn och samtidigt börja kolla bostäder.

Lever pappan inte upp till förväntan så har hon full lön och lättare att få bostad, och kan be honom dra.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 11:01:26 följande:

Ts skriver ju att hon har gjort orosanmälningar utan att socialen reagerar. Barnet har ingen annan som vill vara dess anknytningsperson. Mamman orkar inte med barnet, pappan bara jobbar trots att ts sagt att hon vill att han är hemma mer. Utan ts finns ingen som ser till att barnet får mat, kläder, kommer iväg till skolan eller kommer i säng om kvällarna. Hur ska man träda tillbaka när det inte finns någon som är beredd att ta över?

Man bara gör det och låter det falla.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 12:15:42 följande:
    Jag vet, men vissa kanske inte klarar av det. Jag tänker att det är som abort, vissa kan och andra inte. Jag menar inte att det är en uppdelning mellan onda och goda, att det ena är mer rätt än det andra. Jag tänker att sånt där sitter djupt och inte alltid kan övervinnas av rationella tankar.
    Jag delar inte din åsikt om att det skulle va som en abort. Jag ser det mer som att operera bort en cancersvulst, livet blir bara bättre utan den.
  • Ess
    Anonym (förstår) skrev 2019-03-05 12:59:03 följande:
    Det är ingen som har påstått att det är en skitsak att avsluta förhållandet, men ibland måste man göra jobbiga saker här i livet. Ts har också ett ansvar att vara en förebild för sitt eget barn genom att visa att man inte ska låta sig behandla som skit av sin partner.
    Jag ser bara att ts har allt att vinna på att lämna förhållandet, både för sin egen och för sitt eget barns skull.
    Jag skulle ALDRIG gå ner i arbetstid för att rodda någon annans unge. Hoppas pappan kompenserar hennes pensionsbortfall.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 15:19:40 följande:
    Jag är mest jävligt less på att kvinnor ska stå till svars för att deras män är kassa föräldrar. Framförallt när det inte ens gäller hennes eget barn. Anledningen till att det är synd om barnet är för att han har kassa föräldrar, inte att bonusmamman inte vill kramas. Om TS vill lämna relationen är det hennes val, men det är definitivt inget enkelt och självklart. Alla har inte råd att bara ta sitt pick och pack och flytta.
    Hon kan börja planera för det redan nu. Gå upp till heltid, köpa på sig lite grejer hon kommer att behöva och leta lägenhet. Hon behöver inte dumpa omedelbart utan hon kan utnyttja honom och hans pengar nu till att skaffa det hon kommer behöva när hon drar, det kan ju bli 12 månader fram i tiden eller vad hon tycker är lagom. Hon har utan tvekan förtjänat vartenda öre.
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2019-03-05 15:50:05 följande:
    Läste du ens vad jag skrev? Man gör inte skillnad på syskon på det sättet om man har nåt innanför pannbenet
    Är dom ens syskon?
  • Ess
    Susan skrev 2019-03-05 16:11:20 följande:

Undrar hur begåvad du själv är som skriver på detta sätt om detta barn För barnets skull borde du kanske lämna detta odrägliga liv du tycker du lever, och mannen i fråga kan träffa en ny kvinna, med något innanför pannbenet, samt med ett hjärta i kroppen.....................???? Hur kan pappan gå med på att ha dig som styvmamma?

Jag tror kvinnorna står i kö för att få den unika möjligheten att ta över föräldraskapet utav en pojke med problem och föräldrar som skiter i honom....
    Tror du på fullt allvar att en ny kvinna hade stannat kvar speciellt länge?
    Jag tvivlar på att de ens hunnit flytta ihop innan han fått korgen.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-06 09:39:15 följande:
    Att situationen inte är bra för TS är ju ställd utom all tvivel. Att ge de råd och tips du ger implicerar att hon inte redan sagt till sin sambo att hon inte orkar mer, och jag menar att det är osannolikt att hon inte redan har sagt det tusen gånger utan att han ändrar sig. Att säga, som vissa i tråden sagt - kanske inte du, att hon ska tvinga honom att börja ta ansvar utgår från att hon har makten att göra förändringen åt honom och den makten har inte ts. Att säga att hon måste lämna honom är naivt eftersom det kan finnas väldigt mycket annat som talar mot att lämna, exempelvis att man inte har någonstans att ta vägen.

Jag känner mest att tonen i tråden har varit ganska dömande och många verkar ha attityden att ts har varit feg och låtit sig utnyttjats när det är mer troligt att hon kämpat som fan för att få en förändring.
    Precis som du skriver så har hon säkert både pratat och tjatat. Men du har fel i att hon inte har makten att tvinga honom ta sitt ansvar.
    Hon ska sluta prata och peka med hela handen istället, säga att from Måndag så skjutsar jag barnen till skolan som vanligt, men DU ser till att din son är färdig och klar att åka. Är han inte det så kommer jag att köra utan honom. Vill du att din son ska ha fritidsaktiviteter i fortsättningen så är det DU som tar hand om detta. Du sköter din sons hygien mm i fortsättningen. Jag kommer att söka ett heltidsjobb och kommer inte att sköta din son mer, utan du får själv gå ner i tid om det behövs.
    Tar inte mannen henne på allvar så kommer skolan garanterat att dra in båda vårdnadshavarna när han har fått flertalet olovlig frånvaro. Elevhälsoteamet kommer också att agera, och då kan inte mamman(och pappan) sitta och skylla ifrån sig.

Ts är den som faktiskt sitter på makten till en förändring.

• Ess

Tyvärr är det så att ju äldre barnet blir ju mer eget ansvar får det för sina handlingar. Att föräldrarna brister stort här innebär att deras son tycks illa om av åtminstone ts, troligtvis även andra som utsätts för lukten att han inte klarar av sin hygien själv.

Nu hade inte makens barn alls dessa problem som denna sonen. Men iom att de var stora när vi träffades så försökte man bemöta dem på ett vuxet plan, vilket inte funkade för att de blivit behandlade som småbarn. i början trodde jag faktiskt att de var efterblivna iom att det var så mycket de inte klarade av som för andra tonåringar tillhörde vardagen.

• Ess
    Anonym (Ja vad ska man säga) skrev 2019-03-10 01:15:12 följande:

Men om du känner så här för barnet ,varför låter du inte mamman ha barnet mera då. Kan det i verkligheten vara att mamman vill ha sitt barn mer, men att du och din sambo sätter ju stopp för det. Eller har jag missuppfattat allt nu. Men ändå så säger du att denna mamma inte vill ta sitt ansvar!! Hur i H*LVETE GÅR DET IHOP ?!?OM jag får lov att fråga? Svart måla inte mamman till bonus nu bara för att folk ska tro att ALLA SKITER I bonus barnet o enda som höll han vid liv var lilla stackars du. Lär dig OCH SÄGA IFRÅN TILL SAMBON IST OCH BE HAN SKÖTA SITT BARN OCH DU SKÖTER DITT. Det är ju då du som är problemet ,du säger inte till din sambo vad som gäller utan går med på att ta hand om hans barn och inte ens försöker "förhandla" med sambon ang det ,och din avsky o hat (som egentligen är din ilska mot sambon)växer för varje dag som går ,går ut över barnet. Och tro mig Barn känner av sånt ,klart o tydligt fast dom inte säger det rakt ut. Och sen skriver du här och smuts kastar pappan och mamman till bonuset bara för att få (vad vet jag )några jävla plus poäng. Tycker SYND OM ALLA INBLANDADE FÖRUTOM DIG ,TYVÄRR.

Varför skulle ts som inte ens vill ha ungen hindra mamman från att ta den?

Jag hade tom kört ungen till henne för att slippa den.
  • Ess
    Anonym (.....) skrev 2019-03-13 15:51:27 följande:

Det enda du gör i typ alla trådar är att skriva dina hatiska kommentarer om bonusbarn.

Varför skulle ts behålla en unge hon inte vill ha mot mammans vilja?

Svara på det istället för att böla om att jag inte gillar andras ungar
  • Ess
    Anonym (Tidsfördrivaren) skrev 2019-03-13 16:19:52 följande:
    För att hon inte har den rätten? Det är bara pappan som kan göra det valet, tillsammans med biomamman. Om hon inte vill vara i närheten av barnet, så får hon vara så snäll att flytta själv.
    Överlämnar pappan barnet i hennes vård så är hon i sin fulla rätt att köra hem barnet till mamman och berätta hur det ligger till. Sen får föräldrarna tvista om vem som ska ta barnet (eller slippa det).

Som förälder har du ett ansvar för ditt barn du kan inte bara dumpa det på vem som helst. Är hon schysst kör hon hem det till mamman, annars kan hon bara skita i det och sticka iväg över dagen och lämna barnet ensamt, efter att ha meddelat pappan att han har 30 min på sig att ta sig hem.
  • Ess
    Anonym (Tidsfördrivaren) skrev 2019-03-13 16:19:52 följande:
    För att hon inte har den rätten? Det är bara pappan som kan göra det valet, tillsammans med biomamman. Om hon inte vill vara i närheten av barnet, så får hon vara så snäll att flytta själv.
    Jag skulle vilja att du utvecklar det resonemanget lite.
    Om mamman och pappan till våra grannbarn är överens om att de vill ha barnfri tid, eller tröttnat på sina ungar. Då kan de bara skicka in dem till oss utan att vi kan göra ett smack åt det, mer än se glada ut och ta hand om dem.

Hur får du ihop att vårdnadshavarna inte är ansvariga för sina barn men kan tvinga andra att va det, bara båda vh är överens?
  • Ess
    Anonym (Ja vad ska man säga) skrev 2019-03-14 07:32:25 följande:
    vad menar du med det? Att med sunt förnuft så om man tänker logiskt så eftersom är äcklad av detta barn så borde hon glädjeligen låta mamman ha barnet? Inte om fallet är som jag tror att det kan vara...Hon är kontrollerad av sin sambo,han har format och manipulet henne så som han vill ha henne. Därför låter hon kanske inte mamman ta barnet,fast hon skulle vilja .

det är det enda logiska jag kan komma på.
    Anonym (L) skrev 2019-03-14 08:01:23 följande:
    Läser man ts och har någon så när egen erfarenhet så är det inte svårt att tänka sig att det här handlar om rutiner som har skapats fram under lång tid. Pappan har haft sina arbetstider, ts har haft sina, de har lagt upp ansvaret för barnen därefter. I början har ts inte sett något problem med det, "de är ju en familj" och hon vill samarbeta kring barnen. Barnet har tidigare bott hos både mamma och pappa växelvis men då har barnets förmodade handikapp eskalerat och de har alla varit överens om att barnet är lättare att hantera om han bara bor hos en förälder. Både pappan och mamman är överens om att barnet har det bäst hos pappan. 
    Så långt är det inte något större problem men med tiden växer tyngden på ts axlar, hon tänker inte så mycket på det, inte pappan heller, han jobbar och drar in pengar och tycker att han drar ett stort strå till stacken och att det är självklart att hon ska fortsätta att ta barnen. Rutinerna rullar på men med tiden växer verkligheten ikapp, ts har inte längre den kapacitet som krävs för att kunna ta hand om båda barnen på ett bra sätt. Nu skulle hon vilja att pappan kliver in och tar mer ansvar men rollerna är svåra att förändra, pappan känner sig osäker i att ta den där rollen och vill fortsätta som det är. Han känner sig trygg i rollen som familjens huvudförsörjare, osäker inför rollen som vårdgivare till sitt barn.

Ts och mannen argumenterar för sin sak men kommer aldrig till ett gemensamt beslut. Hon berättar hur hon numera känner för hans barn. Han tror förmodligen inte att det är så farligt som hon säger, tror kanske till och med att det bara är ett försök att manipulera honom att lyssna mer på hennes argument.

Jag vet inte om min teori är korrekt men jag har inte svårt att hitta ett annat scenario än det du beskriver.
    Jag tror att ni kan ha rätt båda två. Har man målat in sig i ett hörn så är det jäkligt svårt att ta sig därifrån. Det kräver att man är stentuff.

Att hjälpa ett litet barn sköta tex sin toaletthygien faller sig naturligt, men när barnet närmar sig tonåren så känns det inte lika trevligt längre. Både barnet och man själv har sin personliga integritet, och jag hade känt mig jäkligt obekväm med att hjälpa ett så stort barn med toabesöken.

• Ess
    Anonym (kanske) skrev 2019-03-14 08:31:16 följande:
    Det jag menar är de barn som inte tillhör särskolan men som ändå inte klarar av grundskolans krav. Det är ganska många barn som faller mellan stolarna i takt med att kraven i grundskolan ökar. 
    Skolan är skapad för en väldigt smal grupp elever, så där är lika många som har svårt att hänga med som det finns de som tycker det är för enkelt.
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2019-03-14 19:51:32 följande:
    Jag tänker mest, att om det här barnet blivit behandlad så här under hela sin livstid... med en mamma som sagt upp föräldraskapet, en pappa som inte verkar bry sig och en styvmor som vägrar all fysisk kontakt därhemma... är det konstigt barnet hamnat efter?? Vore ju snarare konstigt om han vore "normal" liksom, fy fasen :( 

Har två ungar själv och de behöver ju närhet, trygghet och bekräftelse VARJE DAG (som alla barn). Denna pojke får ju inget... 
    Att man som utomstående inte vill kramas med barnet är inte speciellt konstigt. Men pappan och mamman brister totalt när de vägrar befatta sig med honom och ge honom närhet.
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2019-03-14 20:40:09 följande:

Nä men som familj (blodsband eller ej) har man som VUXEN iaf alltid ett ansvar över hur individer i den familjen mår, vad man kan bidra med eller inte. 

Att inte ens låta barnet sitta bredvid i soffan, att låta barnet veta att all närhet icke är önskvärd, är inte det utfrysning? I en skolklass skulle det garanterat klassas som mobbning. 

Och detta barn har kanske fått känna av det i hela sitt liv, och förstår förstås inte heller varför. 

Det är ju inte heller så att barnet har ett val att lämna sin bostad, vilket TS som är den vuxna har.

Har två barn, ja syskon "by blood", men skulle aldrig låta dem behandla varandra på de sättet. Varför är det ok att en vuxen beter sig så?

Sitta bredvid i soffan håller jag med dig om. Men att tvingas till kramar eller närmre kroppskontakt än man ser som okej, ska varken barn eller vuxna tvingas till.
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2019-03-14 22:51:07 följande:
    Men nu handlar det ju inte om att tvingas till kramar utan TS skriver så här; 

"Det vet 100% att jag inte tycker om att vara fysiskt nära det o frågar ofta varför det inte får ligga / sitta bredvid o då nära mig i soffan tex...
    Jag säger såklart inte till det att jag tycker det är äckligt eller något annat dumt heller för den delen".

Det. Hon kallar barnet för det. Ett äckligt barn.

Detta är inget annat än utfrysning och vi-rigt beteende mot ett barn som dessutom har en funktionsnedsättning. 
    Om vi bara kan släppa det här eviga bonustjafset på FL om vem som ska göra vad och kollar på vad som faktiskt sker mellan två individer, där den ena faktiskt är VUXEN och hör till barnets FAMILJ - eftersom de bor under samma tak.
    Jag har för mig att jag läst att han vill kramas, men ts vill inte.

Föräldrarna har abdikerat och hjälper inte/lär honom att sköta sin hygien. Även om det inte är korrekt att tycka så så förstår jag att ts kan tycka det är äckligt att sitta bredvid honom om han luktar illa.
    Det är inte så trevligt när man hamnar i kön bakom en äldre oftast gubbe som vaken tvättat sig eller bytt kläder på xx antal månader.

Jag förstår inte varför skolan inte reagerar, för det måste ju bli samma sak med "kompisarna" där att de vägrar sitta bredvid honom eftersom han luktar. Soc verkar inte heller bry sig, trots ts har pratat av sig där.

Hade jag varit ts hade jag gjort en sista insats/försök. Jga hade gått till skolsköterskan och pratat med henne om problemen. Även om hon inte får diskutera eleven med ts, så får hon och MÅSTE hon lyssna. 

Han kommer aldrig på egenhand lära sig ta hand om sin hygien, utan folk kommer undvika honom som vuxen med. 
Svar på tråden Äcklas av min bonus