• jrockyracoon

Äcklas av min bonus

TS har en upplevelse av att barnet är otroligt jobbigt att ta hand om, och att detta är orsaken till att barnets föräldrar har gett upp.

Jag är inte helt säker på att detta är sant. Har man ett NPF-barn med de här svårigheterna behöver man kunna släppa taget om sina egna ev. överdrivna krav på t.ex. hygien, ordning och annat. Det blir väldigt jobbigt om man ska hålla fast vid sina egna föreställningar hur allt måste vara. Man behöver fokusera på det viktigaste, använda LAB och släppa mycket av sina egna krav och käpphästar. Om barnet inte kan torka sig själv vid 12 års ålder, så är det ju så det är. Man kan oroa sig över det, men man behöver också acceptera att barnet är sådant för närvarande.

Att föräldrarna har gett upp kan bero på att de själva inte har resurserna att vårda det här barnet - det behöver inte samtidigt innebära att barnets problem är oöverstigliga.

Vissa saker av det TS berättar låter som att barnet fungerar väldigt bra. Tänk att detta NPF-barn fungerar bra i skolan, klarar av skolarbetet och inte har något behov av en resurs! Fantastiskt faktiskt! (Låter som att barnet har en högfungerande form av NPF). Kanske barnet har förmågan att hålla ihop sig på skolan, men sedan går det inte längre när det kommer hem. Det är i så fall en väldigt bra sak, att barnet kan hålla ihop sig under en hel skoldag. Det tyder i så fall på att barnets problem inte är så stora, och kanske kan utveckla sig till att fungera i samhället i takt med ökad mognad.

Jag förstår att TS kan känna äckel för barnet stundvis. Känslor kommer och går. Det jag inte förstår är hur TS kan vägra barnet kroppskontakt. Kroppskontakt med sin anknytningsperson (vilket TS tycks vara nu) är väldigt viktigt för barnets känsla att vara älskat. Jag tycker inte TS ska ta på sig rollen som nära anknytningsperson till barnet om hon inte förmår ge barnet kroppskontakt.

En annan sak jag inte förstår är varför TS inte ställer högre krav på sin sambo! Som många redan har sagt behöver han ta större ansvar här. Om det blir skilsmässa t.ex. är det viktigt att hans kontakt med barnet är god. 

Jag tycker att TS ska ta ett beslut. Vill hon bli en viktig person i barnets liv, behöver hon kunna ge barnet kärlek och kroppskontakt. Vill hon inte det, behöver barnet ges chansen att få den kärleken hos en annan person. T.ex. pappan. (Självklart ska även han också bli en viktig person i barnets liv oavsett).

TS har lagt ner mycket tid och kraft på barnet. Det hedrar henne. Nu vill hon fortsätta med att lära sig mer om vilka tekniker hon kan använda för att hantera situationen bättre och få hjälp. Det är också bra. Sök hjälp, involvera pappan mer och läs på om t.ex. LAB och gå med i LAB-grupper på facebook, etc. Låt barnet få kroppskontakt, berätta för barnet att det är älskat. Med kärlek kommer man långt. 

Det är givetvis inte TS ansvar att ta hand om barnet och ge det kärlek. Men eftersom föräldrarna inte klarar det fullt ut, kan TS ändå välja att göra det. Varför skulle hon det? Jo, för det är det bästa för barnet/barnen som alltid behöver stå i fokus. Väljer TS att inte ta hand om barnet och ge det kärlek, behöver hon backa och överlämna ansvaret till föräldrar el. socialen.

• jrockyracoon

En ytterligare sak är att om TS fortsatt känner äckel och hat mot sitt styvbarn så talar det för att hon ska välja att träda tillbaka och lämna över ansvaret till barnet till pappan/soc.

Givetvis känner barnet av TS äckelkänslor även om hon inte säger det. Barn känner väldigt tydligt av om de är älskade eller inte på kroppsspråk, tonläge och annat icke-verbalt. Om TS inte klarar att ge kärlek ska hon inte ta på sig uppgiften att vara nära ankytningsperson till barnet.

• jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 11:01:26 följande:
    Ts skriver ju att hon har gjort orosanmälningar utan att socialen reagerar. Barnet har ingen annan som vill vara dess anknytningsperson. Mamman orkar inte med barnet, pappan bara jobbar trots att ts sagt att hon vill att han är hemma mer. Utan ts finns ingen som ser till att barnet får mat, kläder, kommer iväg till skolan eller kommer i säng om kvällarna. Hur ska man träda tillbaka när det inte finns någon som är beredd att ta över?
    Det finns flera sätt. Hon kan berätta för socialen och pappan att hon kommer avsvära sig det ansvaret. Hon kan i samband med det presentera en avtrappningsplan (vilket jag tror vore bra) där hon i en lämplig takt tillbringar mindre och mindre tid med barnet.

Konsekvensen av det blir ju rimligtvis att antingen pappan eller socialen behöver ta vid i takt med att hon träder tillbaka.

Jag tror att det bästa för barnet är om TS klarar av att älska det, ge det kroppskontakt och omsorg eftersom hon just nu verkar vara barnets närmaste vuxen, men klarar hon inte att ge kärleken är det nog bättre långsiktigt att barnet får andra vuxna i sin närhet som klarar av att ge henne det. T.ex. pappan om han klarar det, eller pappan i kombination med en stödfamilj, eller mamman i kombination med en stödfamilj el. liknande.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 10:47:20 följande:
    Men om du säger att hon ska sluta göra ingenting och istället prata med sin man måste du ju mena att hon tidigare inte pratat med sin man. Jag tror att hon pratar och pratar men ingenting händer, och vad med ska hon göra? Hon har ju sagt till flera gånger att hon vill att han ska jobba mindre och istället ta hand om barnet men han gör inte som hon säger. Det fungerar uppenbarligen inte att "säga till". Hon kan säga stopp hur mycket hon vill, det är fortfarande pappan och enbart pappan som har någon som helst makt att ändra den här situationen. Ja socialen möjligtvis då men de verkar ju bry sig ungefär lika mycket som föräldrarna.

Vad är det för ultimatum du menar? Ta hand om ditt barn annars vad? Hur långt ska ts behöva gå för att få honom att ta hand om sitt barn? Flytta från sitt eget hem? Riva upp hela sitt och sitt eget barns liv. Vart ska hon ta vägen? Hur ska man hitta en bostad för två personer med en 75% anställning i butik? Hon har ett eget barn som hon måste ta ansvar för, hon kan inte bara dra. Ska hon bo kvar men sluta ställa upp för barnet? Bara skjutsa sitt eget barn till träningarna, bara laga mat till sitt barn, bara tvätta sina och sitt barns kläder? Vem får lida då?

Jag tycker också att det är en hemsk situation och att det är fruktansvärt synd om det här barnet som på nåder får sina mest basala behov ombesörjda av en styvmamma som egentligen önskar att barnet inte fanns, men ingen kärlek eller bekräftelse från någon. Men det är inte ts fel och det är oerhört orättvist att beskylla henne för den här situationen, eller tro att det är hon som är orsaken till att ingenting blir bättre.
    Nu var det inte riktat mot mig, men jag reflekterar ändå kring dina tankar.

Vad ska hon göra om pappan inte lyssnar på henne? Ja, då måste hon givetvis förhålla sig till det utifrån vad hon själv vill och vad som är bäst för barnet. Hon kan t.ex. välja att ge barnet kärlek och omsorg själv. Eller så kan hon abdikera från det ansvaret och gradvis överlämna det till pappan. Om pappan fortsätter att kräva att hon ska ansvara för barnet så kan hon också separera från barnet.

Bostadssituationen i Stockholm är ju som den är, men vet vi att det är där som TS bor? 

Du tycker det är en fruktansvärd situation, men vad är ditt förslag till lösning då?

Det är givetvis inte helt och hållet TS fel att de har hamnat här, hon har ju inte något huvudansvar för barnet eftersom hon inte är förälder. Men hon har däremot ansvar för de beslut hon tagit, och att inte hon inte ger barnet kroppskontakt för att hon känner sig äcklad av det är ändå ett val hon gör.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 11:34:57 följande:
    Det bästa för barnet är om det hade andra föräldrar, men det går ju tyvärr inte att ordna. Jag tror att det är lätt att säga men svårt att genomföra en avtrappningsplan där man slutar tillgodose de mest basala behov hos ett barn man bott med i 10 år. Det som är komplicerat i den här soppan är just det att ts upplever att det inte finns någon backup, att det står och faller med henne. Och så är det nog kortsiktigt. Ts har redan avsagt sig det känslomässiga ansvaret och ingen har tagit vid, inte pappan och inte mamman. Har man redan dåligt samvete för att man bor med ett barn ingen älskar förstår jag att det är otroligt tufft att avsäga sig även den praktiska biten.
    Man behöver ta ansvar långsiktigt för ett barn som man inte vill/kan/förmår/väljer att ge kärlek och överlämna ansvaret till någon annan.

Att göra vad som är bäst för barnet, kan vara att träda tillbaka i ett sådant läge, även om det känns svårt. Ibland måste man göra det rätta även om det känns jobbigt.

Och vi vet inte mycket om pappans förmåga att ansvara för barnet, förutom att han hittills överlåtit det mesta av den biten till TS. Ibland behöver man tvinga män att ta omsorgsansvar och därefter gör många det med bravur. 

Vi vet heller inte mycket om huruvida TS överdriver barnets problem och huruvida hennes äckelkänslor innebär ett konstant äckel inför barnet, eller enbart sporadiskt äckelkänsla någon gång då och då. Vi vet inte om TS är den bästa kandidaten att visa omsorg för barnet (kanske hon är väldigt känslokall i sitt beteende mot barnet och därmed skadar det mer än föräldrarnas icke-omsorg). Är det exempelvis så att pappan är bättre lämpad finns det ju ingen anledning för henna att inte träda tillbaka och ge plats för honom.

Om vi inte får mer information av TS, så kommer nog våra diskussioner bli väldigt hypotetiska och mynna ut i en lång rad av Om-så uttalanden.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-06 16:48:51 följande:
    Att hon har en snart tonåring antar jag pga hon varit med sin nuvarande i 10 år. Att det är en dotter har jag nog fantiserat ihop, det kan lika gärna. Vad hon tjänar har jag räknat ut pga jobbar också inom handels. Bara för att jag har en annan förförståelse än du betyder det inte att jag är ts. Jag tycker att det är jävligt lätt för alla här att sitta på höga hästar och säga att hon ska tvinga sin man att ta ansvar. Det är så världsfrånvänt, det fungerar inte så. Folk kan inte ens få sina män att lägga sina smutsiga strumpor i tvättkorgen, varför skulle pappan plötsligt börja ta ansvar? Min åsikt att den här pappan aldrig kommer att ta ansvar eftersom han är värsta sortens mansbebis. Om TS flyttar kommer barnet troligtvis flytta till mamman, pappan kommer skylla på sitt viktiga viktiga jobb.

Barnet lider väl inte av vad ts skriver på familjeliv? Snarare tvärtom, om man får spy av sig lite hos någon annan så är det lättare att hålla ihop i verkligheten. Jag tycker att det är kul att diskutera, inte vad ts är med om. Är det verkligen så svårt att greppa?

Jag stör mig oerhört på att du gång på gång skriver att man inte får skriva så om funktionshindrade barn. Jag tycker att man inte får visa något barn, funktionshindrat eller ej att man äcklas av det. Man behöver inte pussa och krama barn, oavsett om de är funktionshindrade eller ej. Däremot får man skriva anonymt på Internet för det lider ingen av.
    Om vi hypotetiskt nu antar att du inte är TS, så kan man ju konstatera att du drar väldigt många specifika antaganden om TS och hennes situation.

För egen del tycker jag att tråden blivit meningslös eftersom det är så lite vi vet, och så mycket som fortfarande är oklart i och med att TS inte har klargjort saker bättre. Vi vet inte om TS överdrivit sin insats eller vad hon egentligen menar när hon säger att barnet äcklar henne. Vi vet inte ens om TS är mer fungerande i bonusbarnets omvårdnad än pappan.

Jag tycker att du Sara hela tiden utgår från vad som är bäst för TS. Där tycker jag att du gör ett grundfel. Det stora offret är givetvis bonusbarnet, och det är rimligt att utgå från det när man söker lösningar på problemet.

Sedan undrar jag varför du avfärdar alla de genomtänkta kommentarer som går ut på att TS behöver tvinga/påverka pappan att ta ett större ansvar. Om du inte själv är TS, vet du rimligtvis inte mer om pappan än någon annan här. Kanske TS kan hitta ett sätt att få pappan att förstå vikten av att ta större ansvar för sonen. Du lär inte heller veta hur många försök hon redan har gjort för att åstadkomma detta, och vilka metoder hon använt. Att som du, helt avfärda möjligheten till en lösning där pappan tar mer ansvar p.g.a. att hon antagligen redan försökt, är ett konstigt tankefel i min värld.

Du skriver att man inte behöver pussa och krama barn. Nej, det är inte juridiskt lagstadgat, men om man önskar få ett barn att känna sig tryggt och omhändertaget behöver anknytningspersonen visa fysisk ömhet och kärlek mot barnet. Det är en väldigt central del för att barnet ska kunna utveckla en sund självkänsla och egenvärde. Att TS väljer att så kyligt undanhålla bonusbarnets behov i detta avseende är verkligt skrämmande. Det finns många saker man kan "komma undan" med som anknytningsperson, exempelvis kan man skrika på barnet, och till och med lugga det och barnet kan ändå växa upp och bli någorlunda normal (om anknytningsföräldern samtidigt ger fysisk beröring och outtalad och uttalad kärlek samt reparerar ang. det våld som inträffat). Men att lämna ett barn utan kärlek och fysisk kontakt är något som kan skada barnet och skapa men för livet. 

Det är därför som det uppstått två läger i tråden. Ett som ser saker ur TS perspektiv och anser att hon gjort ett bra jobb och att det är väldigt synd om henne som sliter så. Ett annat som inser skadan TS potentiellt kan tillfoga barnet och ser en problematik i TS inställning till barnet som hon för närvarande vårdar.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-06 16:48:51 följande:
    Att hon har en snart tonåring antar jag pga hon varit med sin nuvarande i 10 år. Att det är en dotter har jag nog fantiserat ihop, det kan lika gärna. Vad hon tjänar har jag räknat ut pga jobbar också inom handels. Bara för att jag har en annan förförståelse än du betyder det inte att jag är ts. Jag tycker att det är jävligt lätt för alla här att sitta på höga hästar och säga att hon ska tvinga sin man att ta ansvar. Det är så världsfrånvänt, det fungerar inte så. Folk kan inte ens få sina män att lägga sina smutsiga strumpor i tvättkorgen, varför skulle pappan plötsligt börja ta ansvar? Min åsikt att den här pappan aldrig kommer att ta ansvar eftersom han är värsta sortens mansbebis. Om TS flyttar kommer barnet troligtvis flytta till mamman, pappan kommer skylla på sitt viktiga viktiga jobb.

Barnet lider väl inte av vad ts skriver på familjeliv? Snarare tvärtom, om man får spy av sig lite hos någon annan så är det lättare att hålla ihop i verkligheten. Jag tycker att det är kul att diskutera, inte vad ts är med om. Är det verkligen så svårt att greppa?

Jag stör mig oerhört på att du gång på gång skriver att man inte får skriva så om funktionshindrade barn. Jag tycker att man inte får visa något barn, funktionshindrat eller ej att man äcklas av det. Man behöver inte pussa och krama barn, oavsett om de är funktionshindrade eller ej. Däremot får man skriva anonymt på Internet för det lider ingen av.
    Om vi hypotetiskt nu antar att du inte är TS, så kan man ju konstatera att du drar väldigt många specifika antaganden om TS och hennes situation.

För egen del tycker jag att tråden blivit meningslös eftersom det är så lite vi vet, och så mycket som fortfarande är oklart i och med att TS inte har klargjort saker bättre. Vi vet inte om TS överdrivit sin insats eller vad hon egentligen menar när hon säger att barnet äcklar henne. Vi vet inte ens om TS är mer fungerande i bonusbarnets omvårdnad än pappan.

Jag tycker att du Sara hela tiden utgår från vad som är bäst för TS. Där tycker jag att du gör ett grundfel. Det stora offret är givetvis bonusbarnet, och det är rimligt att utgå från det när man söker lösningar på problemet.

Sedan undrar jag varför du avfärdar alla de genomtänkta kommentarer som går ut på att TS behöver tvinga/påverka pappan att ta ett större ansvar. Om du inte själv är TS, vet du rimligtvis inte mer om pappan än någon annan här. Kanske TS kan hitta ett sätt att få pappan att förstå vikten av att ta större ansvar för sonen. Du lär inte heller veta hur många försök hon redan har gjort för att åstadkomma detta, och vilka metoder hon använt. Att som du, helt avfärda möjligheten till en lösning där pappan tar mer ansvar p.g.a. att hon antagligen redan försökt, är ett konstigt tankefel i min värld.

Du skriver att man inte behöver pussa och krama barn. Nej, det är inte juridiskt lagstadgat, men om man önskar få ett barn att känna sig tryggt och omhändertaget behöver anknytningspersonen visa fysisk ömhet och kärlek mot barnet. Det är en väldigt central del för att barnet ska kunna utveckla en sund självkänsla och egenvärde. Att TS väljer att så kyligt undanhålla bonusbarnets behov i detta avseende är verkligt skrämmande. Det finns många saker man kan "komma undan" med som anknytningsperson, exempelvis kan man skrika på barnet, och till och med lugga det och barnet kan ändå växa upp och bli någorlunda normal (om anknytningsföräldern samtidigt ger fysisk beröring och outtalad och uttalad kärlek samt reparerar ang. det våld som inträffat). Men att lämna ett barn utan kärlek och fysisk kontakt är något som kan skada barnet och skapa men för livet. 

Det är därför som det uppstått två läger i tråden. Ett som ser saker ur TS perspektiv och anser att hon gjort ett bra jobb och att det är väldigt synd om henne som sliter så. Ett annat som inser skadan TS potentiellt kan tillfoga barnet och ser en problematik i TS inställning till barnet som hon för närvarande vårdar.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-06 22:38:26 följande:
    Ärligt talat tar jag ts perspektiv enbart för att ingen annan gör det. Jag vill absolut inte sätta mig i offerposition, men är jag ganska ensam i team ts. Alla gör antaganden kring ts situation men jag gör andra antaganden än de flesta andra. Jag är aktiv i den här tråden eftersom jag tycker att det är intressant att diskutera och ifrågasätta, inte för varken ts eller ts bonusbarns skull. Om du tycker tråden är menlös är det helt upp till dig att delta i den.

Självklart är bonusbarnet det stora offret, men min åsikt är att det inte är ts som är förövare. Att hon inte vill krama och pussa någon annans barn är inte orimligt, och jag tycker att den typen av påtvingad fysisk kontakt inte är rimligt att kräva, inte ens av vuxna. Jag förstår att ts inte kan neka ett barn mat, kläder, skolgång och andra grundläggande behov, jag hade inte heller kunnat göra det, oavsett hur mycket jag ogillade barnet hade jag inte kunnat skjutsa ett barn till skolan och låta det andra stanna hemma. Jag hade inte kunnat bo med ett barn som har för små och trasiga kläder utan att agera. Däremot hade det suttit långt in att ligga och mysa i soffan med barnet, framförallt om det här bristande hygien. Mina egna barn kramar jag när de är täckta av kräk från topp till tå, men andras barn hade jag haft svårare att gosa med. Angående pappan tycker jag att det säger en del att ts tror att barnet skulle få det bättre hos en fosterfamilj än hos sin biologiska pappa.

Jag avfärdar kommentarer som "säg till honom att du inte orkar" eftersom det är verklighetsfrånvänt att tro att det inte redan sker. Ts skriver att hon har pratat med sin man och det händer ingenting, då är det rådet ganska värdelöst. Som om ts inte själv kunde komma på att prata med mannen vore en bra början. Att säga att hon måste lämna för barnets skull är naivt eftersom verkligheten är att det inte är en reell möjlighet för alla. Jag kan bara se till mig själv, jag har två små barn, föräldraledig, osäker anställning, inga miljoner på undangömda konton. Det ska till mycket för att jag ska lämna, det är ingenting jag gör i första taget för jag har ingenstans att ta vägen. Nu har jag varken kass partner eller bonusbarn så det är ingenting jag behöver gräma mig över.
    Det framgår i ditt inlägg hur hypotetisk tråden blivit. Enligt dig har vissa uppmanat TS att berätta för pappan att hon inte orkar. I en dialog med TS tycker jag den frågan är rimlig från en utomstående betraktare som inte vet så mycket om situationen eftersom TS inte berättat så mycket. Om TS hade svarat skulle frågan ha lett diskussionen framåt. Vi skulle få veta mer specifikt vad som är TS problem ang. kommunikationen med pappan och sannolikt också mer om pappans styrkor och brister.

Men eftersom TS inte svarar, så stampar vi på samma fläck och får gissa om allt. 

Tack för svaret, det tydliggör din ståndpunkt mycket bra. Nej, TS är inte förövare eftersom hon inte formellt har ansvar för barnet. Men om hon tar på sig ansvaret för barnet och blir dess primära anknytningsperson blir det förstås fel om hon skadar barnet genom att inte ge det kärlek eller fysisk beröring. Då blir hon ändå en förövare utifrån en moralisk synpunkt.

Varför omhänderta ett barn som man äcklas av så mycket att man inte klarar av att ge kärlek? 

Hon behöver inte nödvändigtvis skilja sig för att avsäga sig ansvaret för barnet, hon behöver bara vägra att omhänderta det. Du tycks ju ha ett stort förtroende för TS förmåga att omhänderta barn, men jag är inte alls säker på att hon har de egenskaper som krävs för att ta hand om ett barn med dessa problem. 
Svar på tråden Äcklas av min bonus