Äcklas av min bonus
TS har en upplevelse av att barnet är otroligt jobbigt att ta hand om, och att detta är orsaken till att barnets föräldrar har gett upp.
Jag är inte helt säker på att detta är sant. Har man ett NPF-barn med de här svårigheterna behöver man kunna släppa taget om sina egna ev. överdrivna krav på t.ex. hygien, ordning och annat. Det blir väldigt jobbigt om man ska hålla fast vid sina egna föreställningar hur allt måste vara. Man behöver fokusera på det viktigaste, använda LAB och släppa mycket av sina egna krav och käpphästar. Om barnet inte kan torka sig själv vid 12 års ålder, så är det ju så det är. Man kan oroa sig över det, men man behöver också acceptera att barnet är sådant för närvarande.
Att föräldrarna har gett upp kan bero på att de själva inte har resurserna att vårda det här barnet - det behöver inte samtidigt innebära att barnets problem är oöverstigliga.
Vissa saker av det TS berättar låter som att barnet fungerar väldigt bra. Tänk att detta NPF-barn fungerar bra i skolan, klarar av skolarbetet och inte har något behov av en resurs! Fantastiskt faktiskt! (Låter som att barnet har en högfungerande form av NPF). Kanske barnet har förmågan att hålla ihop sig på skolan, men sedan går det inte längre när det kommer hem. Det är i så fall en väldigt bra sak, att barnet kan hålla ihop sig under en hel skoldag. Det tyder i så fall på att barnets problem inte är så stora, och kanske kan utveckla sig till att fungera i samhället i takt med ökad mognad.
Jag förstår att TS kan känna äckel för barnet stundvis. Känslor kommer och går. Det jag inte förstår är hur TS kan vägra barnet kroppskontakt. Kroppskontakt med sin anknytningsperson (vilket TS tycks vara nu) är väldigt viktigt för barnets känsla att vara älskat. Jag tycker inte TS ska ta på sig rollen som nära anknytningsperson till barnet om hon inte förmår ge barnet kroppskontakt.
En annan sak jag inte förstår är varför TS inte ställer högre krav på sin sambo! Som många redan har sagt behöver han ta större ansvar här. Om det blir skilsmässa t.ex. är det viktigt att hans kontakt med barnet är god.
Jag tycker att TS ska ta ett beslut. Vill hon bli en viktig person i barnets liv, behöver hon kunna ge barnet kärlek och kroppskontakt. Vill hon inte det, behöver barnet ges chansen att få den kärleken hos en annan person. T.ex. pappan. (Självklart ska även han också bli en viktig person i barnets liv oavsett).
TS har lagt ner mycket tid och kraft på barnet. Det hedrar henne. Nu vill hon fortsätta med att lära sig mer om vilka tekniker hon kan använda för att hantera situationen bättre och få hjälp. Det är också bra. Sök hjälp, involvera pappan mer och läs på om t.ex. LAB och gå med i LAB-grupper på facebook, etc. Låt barnet få kroppskontakt, berätta för barnet att det är älskat. Med kärlek kommer man långt.
Det är givetvis inte TS ansvar att ta hand om barnet och ge det kärlek. Men eftersom föräldrarna inte klarar det fullt ut, kan TS ändå välja att göra det. Varför skulle hon det? Jo, för det är det bästa för barnet/barnen som alltid behöver stå i fokus. Väljer TS att inte ta hand om barnet och ge det kärlek, behöver hon backa och överlämna ansvaret till föräldrar el. socialen.