Inlägg från: Anonym (förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår)

Äcklas av min bonus

Suck, ännu en tråd om föräldrar som lämpar över sina barn på styvföräldern. Säg ifrån till mannen att det är dags för honom att ta ansvar för sitt barn. Fungerar inte det tycker jag att du ska flytta ifrån honom.

• Anonym (förstår)
    Anonym (Bonusförälder till NPF-barn) skrev 2019-03-04 10:14:05 följande:

Då jag arbetade inom vården så valde jag att säga upp mig och söka något annat som kanske skulle vara mindre psykiskt påfrestande...så jag skulle orka med allt med hans barn o samtidigt såklart även mitt eget.

Nu arbetar jag ca 75% som vikarie i butik.

Min sambo behöver inte jobba så mkt som han gör. Vi har en god ekonomi men jag tror att han tycker det känns jobbigt med hans barn.

Men ser du inte att du låter dig behandlas som en dörrmatta av honom? Ja, han tycker att det är jobbigt, men det är han som valt att skaffa barnet och därmed har ansvaret för det.
  • Anonym (förstår)
    Djurvän03 skrev 2019-03-04 12:57:17 följande:

Nu har jag läst några av folka inlägg här..om ni nu avskyr ungen så mycket, eller bonusbarn öht, VARFÖR dejtar ni då människor som har barn? Barnet har mer rätt till sin förälder än vad ni har. Antingen accepterar man att barnet är som det är, att en separation kan vara väldigt jobbig för ett barn. Eller så dejtar ni någon utan barn. Svårare än så är det inte! Sluta vara elaka mot barnen som inte har något val!

Hon kanske inte visste hur barnet var när hon blev tillsammans med pappan, eller att hon skulle tvingas ta mer ansvar för barnet än vad föräldrarna gör.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (förälder) skrev 2019-03-04 15:31:35 följande:

Åter igen!!!!

Hon äcklas av ett barn med funktionshinder, som inte kan rå för att det har ett handikapp. Hon har känt det i flera år. 

Varför säger hon inte åt pappan att ta sitt ansvar istället för att äcklas av ett handikappat barn.

Jag blir så upprörd när folk säger så om funktionshindrade barn som inte kan rå för att dom är det.

Föräldrarna sviker och lämpar över på styvmamman som äcklas av det, det är fruktansvärt!!!!

Tänk er själva om ert barn blir funktionshindrat pga olycka för det kan hända alla!!!! Man kan råka ut för en billycka tex eller annat och folk sen äcklas av barnet. 

Ts har ställt upp mycket på det här barnet för att hennes sambo/man har utnyttjat henne genom att inte ta ansvar. 

Nu vill ingen ge det kärlek, tänk att veta ingen vill krama, äcklas av en osv när man är ett barn. 

Inte för att man är bråkig utan för att man inte förstår allt och är mentalt efter sin ålder.

Jag blir så ledsen för det här barnets skull.

Jag fattar att ts inte orkar och är utmattat och hon ska inte behöva ta det ansvaret hon har för barnet MEN när hon säger att hon äcklas av barnet blir jag upprörd för att hon inte sätter press på sambon/mannen och är arg på honom istället för barnet.

För sitt eget barn har man i regel mer tolerans än för andras. Jag uppfattar det som att ts är frustrerad för att hon tvingas ta huvudansvaret för ett krävande barn som inte är hennes eget. Sedan är det naturligtvis åt helvete att sambon inte vill ta mer hand om sitt barn.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-04 22:15:39 följande:

Varför tror du att ts inte sagt åt pappan att ta ansvar? Hur hade du tänkt att hon skulle sätta press på pappan? Ta honom i örat och säga ajabaja? Ringa hans mamma? Hon har med största sannolikhet tjatat sig blå om hur pappan måste ta mer ansvar.

Hon skulle kunna tvinga med honom till familjerådgivningen under hot att lämna honom. Det skulle kanske få honom att inse allvaret.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 08:12:21 följande:
    Hur ska hon tvinga honom? Om han vägrar alltså.
    Om hon hotar med att lämna honom så han får ta hand om ungen själv så fattar han förhoppningsvis.
  • Anonym (förstår)
    smulpaj01 skrev 2019-03-05 08:21:24 följande:
    Man får verkligen hoppas att inte du och mannen avlar fram nya ungar som får leva i misär med er.

Men om så vore fallet dumpar han dem hos dig så fort han hittat nån ny kärring som avskyr barn.
    Var står det att ts avskyr barn? Hon är bara trött på att ta huvudansvaret för mannens barn, men du kanske tycker att det är helt i sin ordning att föräldrarna dumpar sina ungar på andra för att de inte har lust att vara föräldrar?
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 09:41:32 följande:
    Ja men det är också jävligt mycket begärt att hon ska förväntas flytta från sitt hem, tvinga sitt barn att flytta från sitt hem, kanske måste ts byta jobb, barnet byta skola, sluta på sina fritidsaktiviteter och inte kunna träffa sina vänner. Ts är förmodligen mer eller mindre ekonomiskt beroende av sin man med tanke på att hon bara jobbar deltid. Vart ska hon ta vägen? Och vågar man lämna barnet i misär bara för att hoppas att kanske, kanske kommer någon av föräldrarna skärpa sig och börja ta sitt ansvar?
    Det är definitivt bättre att byta jobb och låta barnet byta skola än att fortsätta må dåligt på grund av familjesituationen och låta barnet lida av den dåliga stämningen i hemmet.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 12:56:03 följande:
    Jag tycker att många har varit oerhört dömande och oförstående i den här tråden, bland andra du. Det är främst hur många verkar tro att ts kan förändra sin man. "Prata med honom", "tvinga honom", "säg till honom". Som om det skulle förändra något, som om det inte är något hon gjort förr.

Andra säger "bara sluta ta hand om barnet så måste pappan ta över". Som om det är något "bara". Eller andra som säger "lämna honom, du ska inte bo där" som att det var en liten skitsak att avsluta en relation på över 10 år, hitta bostad och börja om.

Hon har fått höra att hon är hemsk och ett monster som bara vill bli av med sin bonus. Jag tycker helt enkelt att det är jävligt orättvist och att det inte är ett litet snack vid köksbordet som kan lösa den här situationen.

Det bästa för barnet vore väl att de fick en kontaktfamilj eller stödboende eller vad det heter, hjälp från socialtjänsten helt enkelt. TS skulle må bäst av att bli särbo. Men vi vet ju inte om det är möjligt för ts i dagsläget.
    Det är ingen som har påstått att det är en skitsak att avsluta förhållandet, men ibland måste man göra jobbiga saker här i livet. Ts har också ett ansvar att vara en förebild för sitt eget barn genom att visa att man inte ska låta sig behandla som skit av sin partner.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 13:18:08 följande:
    Det är lätt att sitta på höga hästar och säga att man måste göra jobbiga saker här i livet när man själv inte letat bostad när man har låg inkomst och barn. Det är inte som att hon blir misshandlad och måste fly för sitt liv, hon är jävligt less på sin bonus som inte kan uppföra sig (även om det är pga funktionshinder) och på sin man som inte tar sitt föräldraansvar. Hon tar fullt praktiskt ansvar men har insett att hon inte kan ta det känslomässiga, och det är ju synd om barnet såklart eftersom ingen annan heller verkar intresserad av det. Ska hon lämna så är det för att hon vill och inte står ut, inte för att göra något statement så pappan vaknar upp och tar sitt ansvar.
    Hon kanske inte är misshandlad, men hon blir trampad på och utnyttjad till bristningsgränsen av mannen. Det är ingen bra miljö för barn att växa upp i och hon bör därför lämna för deras skull om hon inte får ordning på situationen.,  
  • Anonym (förstår)
    Wolfie13 skrev 2019-03-05 14:54:31 följande:
    I för sig så vet du noll om detta stämmer eller ej. Mannen kanske gör mycket mer än vad hon valt att tala om och hon kanske äcklas över bonus endast för att det inte är hennes eget barn, vanligt det med tyvärr..

Vi vet inget om sanningshalten, endast hennes anonyma version.

Det värsta är iaf att ett barn inte får närhet i form av kramar mm utan stöts bort gång på gång...
    Ts har gått ner i arbetstid för att ta hand om hans barn medan han fortsätter att jobba mycket mer trots att det är hans barn. Det är helt orimligt att bonusföräldern ska ta mer ansvar än den biologiska pappan. Inte konstigt att ts blir frustrerad då.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 15:04:46 följande:
    Där tycker vi olika. Jag tycker inte att det är rimligt att ts ska förväntas lämna ett långt äktenskap, där hon troligtvis är ekonomiskt beroende av mannen, för att bonusbarnets föräldrar ska komma till insikt. Det ska hon i så fall göra enbart för sin egen och sitt barns skull.
    Jag har ju skrivit att hon ska göra det för sitt barns skull.
  • Anonym (förstår)
    Wolfie13 skrev 2019-03-05 15:23:16 följande:
    Du har fortfarande bara en version av detta.

Säger inte att det måste vara falskt, men har svårt att tro att en person som skriver om sitt äckel för ett barn med ett handikapp och inte ens låter honom få sitta bredvid henne i soffan, har "ställt upp" så mycket som TS påstår.

Hon kanske gick ner i tid av helt andra anledningar!

Stackars barn :( allt detta är hemskt att läsa om...
    Hon har själv skrivit att hon gått ner i tid för att orka med hans barn.
  • Anonym (förstår)
    Wolfie13 skrev 2019-03-05 15:29:49 följande:
    Det är många här på FL som påstår en väldig massa saker för deras storys ska klinga bättre. Hon kan lika gärna velat ha mer tid med sitt barn, eller hur?
    Så vi ska alltid utgå från att ts ljugit ihop en historia? Då är det inte så stor mening att ge råd i trådar på FL.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-05 15:38:15 följande:
    Det är inte så pass skadligt för TS barn att det är ett självklart beslut att lämna. Framförallt om man inte har någonstans att ta vägen. Det här är en situation som främst drabbar ts och bonusbarnet
    Du tycker inte att det är dåligt för ett barn att växa upp i ett hem där ena föräldern blir totalt respektlöst behandlad av den andra och ständigt är frustrerad över att ha större delen av ansvaret för någon annans barn? Om man verkligen vill flytta ut så går det, även om det kan dröja ett tag innan man hittar något.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Ja vad ska man säga) skrev 2019-03-14 23:42:53 följande:

Vad vet du om något egentligen ? Vadå mamma sagt upp föräldraskapet?! Blir så förbannad över att folk antar massa saker ,UTAN ATT VETA ren fakta ... ..

Hat du läst tråden? Ts skriver att mamman gett upp föräldraskapet och inte klarar av sitt barn.
Svar på tråden Äcklas av min bonus