Inlägg från: Anonym (Andreas, hunduppfödare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andreas, hunduppfödare)

Om man köpt stöldgods

Det här är garanterat en liten hundvalp som Ts köpt till sina barn. Garanterat är den dessutom tagen alldeles för tidigt från sin mamma.

Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 17:36:56 följande:

Då kommer folk aldrig kunna köpa det för man får aldrig kvitto på det. Omöjligt att säkerställa mer än jag gjorde.

Du säkerställer att det djur du köpt inte är stulet genom att köpa direkt från kennel/uppfödare. Och inte via någon skum mellanhand på Blocket/bekantskapskretsen.

Det är din skyldighet.
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-01 16:40:56 följande:

Jag menar alltså ett ?ursprungligt? kvitto, som för en begagnad tv tex. Att man kan få ett papper från den man själv köper av är ju ingen garanti att det inte är stulet.

Jag köpte en ponny till min dotter förra året och när vi kom fram till säljaren begärde jag först att få se ägarpapper, veterinärutlåtande, hästens pass och kollade igenom så det såg okej ut. Sen kunde jag titta på hästen och vi kunde gemensamt boka besiktning av hästen och veckan efter köptes ponnyn.

Ungefär så går det till när jag också säljer mina hundar. Jag lägger fram alla papper som styrker valpens ursprung och hälsa och vi skriver gemensamt under de papper som behövs.

Har en säljare rent mjöl i påsen finns inget att dölja och alla papper ska finnas klara när du köper något. Oavsett om du köper en mobiltelefon eller en ponny.
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-01 17:06:41 följande:

Det är ju precis det jag sa, att det var den typen av kvitto jag menade att man inte kan få med det jag köpte.

Varför köper du något som inte kan styrkas med ett kvitto/intyg om det ändå kostar mycket pengar?

Hur dum får man vara?
    Anonym (Jag tror...) skrev 2019-03-02 19:31:38 följande:

Kan ju också vara så enkelt att han inte anser det spela roll om vad det är för vara. Då han endast frågar om hans rättigheter och skydd.

Framförallt frågar ts om alla tänkbara kryphål för att slippa undan skyldigheter att ev lämna tillbaka saken.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods