• IceKitten

Om man köpt stöldgods

Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:41:59 följande:

Fanns ingen anledning att misstro dem.

Då har du lärt dig att du inte nödvändigtvis kan lita på en person bara för att du inte har anledning att misstro hen.

Begär kvitto nästa gång till att börja med. Och lämna tillbaka saken till sin rättmätiga ägare. Vill du ha tillbaka pengarna får du ta det med den trovärdiga tjuven.
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 11:52:32 följande:

Kvitto finns inte för det jag köpte.

Vad köpte du då som inte har kvitto eller något typ av avtal som följer med?
  • IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-28 12:19:55 följande:

Förstår du ens vad jag menar? Kvitto... Finns... ALDRIG.

Du är ju lite svår att förstå kan jag väl erkänna. Men du har dessvärre väckt min nyfikenhet.

Vad har du köpt som aldrig har kvitto? En hemmsstickad mössa/lite mysiga växter? Jag kan förstå att det inte har kvitto men håller det för osannolikt att du skulle bry dig speciellt alt velat dra uppmärksamhet till det... En hund? Kanske inget direkt kvitto medföljde men likväl ett kontrakt. En TV? Borde definitivt ha ett kvitto.

Så jag är nyfiken, vad har du köpt som aldrig har kvitto men som betyder så mycket för dig?
  • IceKitten

Om du nu har köpt ett stulet husdjur (katt, hund, whatever) så rekommenderar jag att du pratar med uppfödaren.

Om jag hade bedömt situationen hos din familj som bra för djuret, trott på att du handlat i god tro, fått betalningen som djuret var värt och det hade varit ett djur som jag planerade att sälja så hade jag kunnat tänka mig att låta dig behålla djuret.

För djurets skull, inte din. Men har du haft djuret tillräckligt länge är den ju sannolikt fäst vid dig och din familj. Detta kräver självklart att du är sympatisk, tillmötesgående och ärligt ledsen för vad som har hänt. Men det är den största chansen du har skulle jag säga.

• IceKitten
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-03-02 13:11:50 följande:

Ja det kan jag, den som påstår sig vara ägaren visste vem som sålt.

"Ägaren". Så ett djur alltså. Lämna tillbaka den, det har krossat mitt hjärta om någon av mina små katter blev stulna. Detta är inte rätt tillfälle att vara självisk.
  • IceKitten
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-02 14:59:26 följande:

Oj, hann inte skriva klart...

Jag äger två hundar och en mobiltelefon. För övrigt håller jag med, tycker också att det verkar som om det är ett djur TS har köpt och nu vägrar lämna igen, men eftersom hen inte vill berätta vad det är så bör man inte heller ta för givet att så är fallet.

Jag äger också en telefon. Men jag säger sällan att jag är ägaren till en telefon. Folk använder, oftast, ordet ägaren när de referera till djur. "Ägaren till TVn", är helt grammatiskt korrekt men oftast inte hur man uttrycker sig.
  • IceKitten
    Glinda från Oz skrev 2019-03-02 18:00:14 följande:

Den absoluta majoriteten sparar inte kvitton på allt de har. Har du själv kvar kvittot på varje klädesplagg exempelvis? Har man ärvt något finns oftast inte kvitto heller.

Nopp, jag sparar nästan aldrig kvittot. Jag har även sålt saker utan kvitto (ej stöldgods dock) men jag har aldrig köpt något i andrahand utan kvitto.

Att folk ofta inte sparar kvittot är totalt orelevant då ansvaret ligger på köparen att se till att produkten man köper är laglig. Alltså ser man till att få ett kvitto.
Svar på tråden Om man köpt stöldgods