Inlägg från: ThomasW |Visa alla inlägg
  • ThomasW

Inte pengar till tandhälsa för alla

Jönköping tandläkare har slut på pengarna. Eftersom invandrade barn har sämre tänder än svenska skall våra barn inte få samma tandvård längre. Endast "utsatta" barn skall bli kallade regelbundet till kontroll.

Ser ut som på område efter område går invandrarna förbi kön. Kvar blir vi som betalar.

• Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla
  • ThomasW
    Anna60 skrev 2019-02-26 11:07:15 följande:
    Jag förstår inte problemet? Borsta ditt barns tänder med flour så har du inget problem. Jäkla trams. Vi har väl utbildade föräldrar i Sverige vad gäller våra barns tandhälsa. Vi vet hur man sköter barnens tänder. Mina egna ungar hade inte ett hål! Medan folk från MENA-länderna har ruttna tänder redan vid tio års ålder. Det finns svenska barn också med dålig tandhälsa, vilket beror på okunniga svenska föräldrar. DE barnen får hjälp. 
    Vi har inte längre råd att kontrollera våra egna barns tänder en gång om året.
    Ja, kalla mig gärna rasist, men jag vill att man skall följa socialstyrelsens hälsoråd

• ThomasW
    Anna60 skrev 2019-02-26 11:57:42 följande:

Från tre års ålder kallas de till regelbundna undersökningar. Tandvårdsbesök är gratis till och med det år man fyller 23 år.

Det beror inte minst på att Folktandvården i Region Jönköpings län fissurförseglar - plastar - kindtänderna på regionens alla sexåringar och tonåringar. Det gör att tänderna blir lättare att hålla rena.

Ja, och om du läser Jönköpingsposten så ser du att årskontrollerna och lackningen av tänder avskaffas på barn som inte är "utsatta".
Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla