Inlägg från: Anna60 |Visa alla inlägg
  • Anna60
    ThomasW skrev 2019-02-26 11:02:10 följande:
    www.jp.se/article/barnens-tandhalsa-ar-samre-.../
    Jag förstår inte problemet? Borsta ditt barns tänder med flour så har du inget problem. Jäkla trams. Vi har väl utbildade föräldrar i Sverige vad gäller våra barns tandhälsa. Vi vet hur man sköter barnens tänder. Mina egna ungar hade inte ett hål! Medan folk från MENA-länderna har ruttna tänder redan vid tio års ålder. Det finns svenska barn också med dålig tandhälsa, vilket beror på okunniga svenska föräldrar. DE barnen får hjälp. 

• Anna60

Saxat från Tandvården Jönköpings län:

Folktandvården har lång erfarenhet av tandvård för barn och ungdomar. Folktandvården finns med i de nya tändernas alla viktiga skeden - från mjölktänder till kindtänder.

Folktandvården i Region Jönköpings län träffar barnen redan när de är i ettårsåldern. Kontakten sker antingen på BVC, barnavårdscentralen, eller på folktandvårdskliniken.

Från tre års ålder kallas de till regelbundna undersökningar. Tandvårdsbesök är gratis till och med det år man fyller 23 år.

För alla vuxna från 24 år finns sedan Frisktandvård som ett förmånligt erbjudande. Frisktandvård innebär tandvård till fast pris i tre år.

Tandhälsan hos barn och ungdomar i regionen är bland landets bästa. Det beror inte minst på att Folktandvården i Region Jönköpings län fissurförseglar - plastar - kindtänderna på regionens alla sexåringar och tonåringar. Det gör att tänderna blir lättare att hålla rena.

Du kan också göra mycket själv för att hålla tänderna rena och hela. Här får du våra bästa råd.

• Anna60
    K Kalle skrev 2019-02-28 13:53:50 följande:
    Jag har inte gnällt så mycket, men jag har nu stått i kö i snart två år för att få tid hos tandläkare. Jag är nyinflyttad. Det har gått tre år sedan jag var hos tandläkaren sist. Jag har ingen aning om jag har flera hål som måste lagas eller inte.
    Det finns ingen tandläkare som har tre års väntetid! Inte ens folktandvården. Så det där stämmer inte.
Svar på tråden Inte pengar till tandhälsa för alla