Miina97 skrev 2019-03-29 17:32:47 följande:
Svenska ambassaden är svensk mark, så Sverige är skyldiga att hjälpa dom eftersom dom är svenska medborgare.
Nu blandar du ihop saker. Ambassaden är svensk mark men det betyder inte att staten har en skyldighet "
att hjälpa dom" bara för att de kommer dit. Och då antar jag att du menar "hjälpa dem resa till Sverige".
Du kan läsa mer om det här:
https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/under-din-resa/
Så om en IS-terrorist med svensk pass lyckas rymma från det läger hon sitter i nu och tar sig till svenska ambassaden i Ankara så får hon ändå inte hemresan ordnad av svenska staten.
Frågan som diskuteras är hur dom ska ställas inför rätta. Eftersom det är svenska medborgare det handlar om bör givetvis Sverige ställa dom inför rätta.
Det finns inget "givetvis" i det. Det är bara de som önskar terroristernas väl och ve före deras offers dito som har den inställningen.
Svenska medborgare som begår andra brott i andra länder får inte välja att "givetvis" dömas i Sverige.
Kurderna föreslår en internationell domstol i området. Det vore en bra lösning som skulle ge den bästa, mest rättssäkra och ärligaste möjligheten att döma dessa terrorister.
v rent praktiska skäl, det handlar om tiotusentals terrorister (kvinnor och män), så kommer förstås bara en bråkdel av brotten de begått att lagföras. Just därför är det extra viktigt att offren i Syrien och Irak får chansen att dels vittna i, dels bevittna dessa rättegångar.
Att tillhöra en såkallad terrororganisation är inte brottsligt , att dom reste ner är heller inte brottsligt.
Att vara hemmafru är inte en brottslig handling, att verka som hjälparbetare är heller ingen brottslig handling.
Resan ned till IS och andra terrororganisationer är straffbart i Sverige sedan våren 2016. Det är straffbart att äga slavar och det är straffbart att stötta IS. Till exempel.
Bevis och vittnen finns i området. Att hålla en internationell rättegång där är det säkraste sättet att skipa rättvisa och samtidigt läka samhället. Sverige bör stötta en sådan domstol och nödvändiga fängelser med resurser.
Det är snarare du som verkar känsloladdad i detta fall, du drar inte för att döma it en hel grupp för vad några enskilda individer gjort. Är du alltid så positiv till kollektivt straffande?
Alla friska människor blir känslomässigt berörda av hur en mamma serveras sitt styckade och grillade barn på ett fat med ris.
Och eftersom jag inte kommer att sitta som domare i någon av dessa domstolar kan jag kosta på mig att på avstånd från händelserna ge uttryck för den avsky en terrorgrupp som IS väcker. Domarna i en internationell domstol däremot, de litar jag på inte kommer att ägna sig åt kollektiv bestraffning.
Och eftersom jag inte har någon personlig koppling till en IS-terrorist så har jag heller inget behov av att kräva positiv särbehandling av dessa terrorister.