Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Evalotta2 skrev 2019-05-26 06:26:43 följande:

Finns ännu inga bevis på att Skråmo är död mer än vad hans mamma påstår

Den äldste sonen säger att han såg sin far dödas.

Förresten, även om han skulle leva, tycker du han vore lämplig att ta hand om barnen? Barnen är i Sverige nu, tycker du de ska skickas tillbaka till flyktinglägret?
  • Xenia

LenaL79 skrev 2019-05-26 12:46:26 följande:
    Om (OM) barnens föräldrar inte var svenska medborgare, varför ska Sverige då ta hand om barnen?
    Om Skråmo var norsk medborgare, varför är det då Sverige och inte Norge som bestämmer?

Det finns miljoner barn på flykt i världen.
    Är du den person som kan göra urvalet och fatta beslut om vilka barn vi ska neka hjälp och vilka vi ska hjälpa?
    Hur vet du att det är just IS-terroristen Skråmos barn, av alla miljoner barn, som är i störst behov och som är mest berättigade till vår hjälp?

Vad säger du till de miljoner barn som vi inte ska hjälpa?
    E du go eller? (apropå Göteborg)

Mikael Skråmo växte upp i Göteborg. Hans fru var svensk medborgare. Mor- och farföräldrar bor i Göteborg. Barnen talar svenska. Alltså är den svenska anknytningen starkare än någon annan. 

Sverige har ingen juridisk skyldighet att hjälpa hela världens barn, så enkelt är det.

Känns som att prata med barn här ibland, en del fattar inte de enklaste saker. 
  • Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 19:33:33 följande:
    Det finns en del barn som far illa i Sudan. De skulle få det bättre i Sverige.
    Svårt att fatta? Det gäller barn som är svenska medborgare, inte barn i allmänhet.
  • Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 20:19:46 följande:
    De enda barn du vurmat för är terroristbarn. T.ex norrmannen Skråmås barn.
    Detta är en förolämpning och förtal. Usel argumentation.

Du vet fan inget om vad jag "vurmar" för. 

I motsats till många andra försöker jag hålla mig till trådämnet.

Är "terroristbarn" mindre barn än andra barn?
  • Xenia

Jaha, har Sudan kontaktat svenska regeringen om alla svenska föräldralösa barn som finns där? Nej, för det finns inga.

Barnen i fånglägren är däremot kända eftersom kurderna vill bli av med dem. De har inte resurser att ge dem tillräckligt med mat och sjukvård.

Väldigt konstig argumentation.

• Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-26 23:59:36 följande:
    När Kurderna hör av sig måste staten agera menar du? Återigen misslyckas du med att förklara varför staten ska slå knut på sig själv för just dessa barn. Finns ju för f-n barn som far illa i både Rinkeby och Djursholm.

F.ö så har ju svenska staten fullt upp med att jaga pensionärer i Portugal.
    Ja, det är det minsta vi kan göra. Kurderna har kämpat hårt mot IS.

Skulle Sverige vara sämre än andra länder som tagit hem sina föräldralösa barn?

Konstig argumentation igen. Ingen sade om de strandsatta svenskarna i Thailand efter tsunamin inkl barn som förlorat en el bägge föräldrar att man skulle strunta i dem pga barn som far illa i Sverige. 
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-27 20:17:33 följande:

Vissa här i tråden verkar anse att just de själva är rätt personer som har både kompetens och formell rätt att neka hjälp till 1000 barn medan de på något sätt har allsmäktig rätt att välja ut att just de sju eller 100 barn som de väljer ut ska ha rätt till hjälp.

Jag fattar inte hur dessa personer i denna tråden, tillsammans med många andra likasinnade, kan medverka aktivt till att tusentals barn ska nekas vår hjälp, till förmån för norrmannens barn.
    Det är för mig ofattbart.

Vilka 1000 barn nekas hjälp? Det är ju bara nåt du hittar på. Det är ju inte så att socialtjänsten i kommunerna slutar att hjälpa andra barn bara för att några strandsatta föräldralösa barn tas hem. Hittills tycks det bara vara sju som tagits hem.

Det finns många gravar i flyktinglägret över små barn som inte överlevt pga undernäring och sjukdomar. Vill du att återstående små barn med svenskt medborgarskap ska hamna där? De får skylla sig själva för att de valde fel föräldrar?
  • Xenia

Varför skulle just Sverige ha ansvar för alla lidande barn i världen? Svenska staten bidrar f ö (via t ex Sida) redan med att hjälpa nödlidande barn. Men här gäller det just svenska medborgare (barn till svenska medborgare). Alltså det handlar inte om humanitet i allmänhet utan Sveriges ansvar för just dessa barn.

Om andra länder kan ta hem sina föräldralösa barn, varför skulle inte Sverige ha råd? Kan du svara på det?

Varför skulle fattiga Kurdistan ta ansvar för dessa barn? De klarar inte av det, därav alla dessa barngravar.

• Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-27 00:19:06 följande:
    Sverige tar emot mängder av föräldralösa barn, så jag tror knappast vi är sämre än andra länder. Snarare bättre.

Staten var ganska tydlig efter Thailandskatastrofen: vi hämtar inte hem medborgare som på egen risk är ute världen och reser.

Vad är det då för ålder på barnen du vurmar för? är de kanske 17 år och ser ut som 33?
    Här gäller det just IS-terroristernas barn.

Göran Persson, utrikesministern m fl fick otroligt hård kritik för sin handfallenhet och sena reaktion när det gällde tsunamin. Andra länder hämtade hem sina skadade och döda direkt. Ska Sverige fortfarande utmärka sig genom sin senfärdighet?

Du tycks vara rätt okunnig. Det gäller spädbarn och uppåt, barn som inte själva kan ta sig till någon svensk beskickning. Skråmos barn är mellan 1 och 8 år.

Vilka barn är det du hatar och fruktar? 12-åringar, 6-åringar, 1-åringar? 
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-28 13:41:45 följande:
    Enligt de uppgifter jag kan få fram så har du fel.

Norrmannen Skråmo var inte svensk. Det finns uppgifter som säger att modern tidigare hade sagt upp sitt svenska medborgarskap och att alla barnen enligt allmänna uppgifter inte var födda när paret lämnade Sverige.
    Jag har aldrig påstått mig veta om alla barnen har juridisk rätt eller inte, men jag ifrågasätter det och frågar mht ovan.

Men du Xenia påstår dig veta. Hur kan du veta det???

Kan det vara så att du och många med dig har gått på en myt eller liknande? Du låter känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn?
    Om det finns minsta lilla risk att så är fallet, skulle det inte då vara på sin plats att du själv funderar ett varv till, väger sannolikheter mot varandra, bildar dig själv en egen uppfattning i stället för att gå på en myt, eller något liknande?

Vet du fakta? Är det verkligen fakta att barnen är svenska medborgare, så som du hävdar? 
    Om du inte har 100% fakta kanske du borde uttrycka dig lite annorlunda?
    Fakta är att de fyra barn som redan fötts var svenska medborgare när deras föräldrar förde dem till "kalifatet". Deras mor var också svensk medborgare.

Vilket medborgarskap skulle deras mor ha haft om hon avsagt sig sitt svenska? Kalifatets? Det finns inte längre, alltså måste barnen räknas som svenska medborgare. Och givetvis skiljer man inte på syskonen här, så att de äldsta skulle få komma till Sverige och de andra stanna kvar.

Fadern var uppväxt i Sverige, hans föräldrar bor här. Barnen pratar svenska, inte norska. Alltså större anknytning till Sverige än till Norge.

Det är inte frågan om att mormodern skulle få uppfostra barnen. De kommer att hamna i fosterfamiljer.

Jag läser seriösa media. Det är du som ifrågasätter som behöver komma med fakta.

Vem är mest känslostyrd här? Det är den som är så full av främlingsfientlighet att den inte vill att föräldralösa barn som är svenska medborgare ska få komma tillbaka till Sverige.
  • Xenia
    Liberté skrev 2019-05-29 11:16:58 följande:

Barnen borde för det första inte få stanna med deras jävla morfar. Han var ju gift med en slaktaren av Erbil, stenhårt radikaliserad kvinna.

Som dessutom radikaliserade dottern och svärsonen.

Ett jävla skämt är vad det är. Barnen kommer självklart plockas upp av mormodern för att sedan bilda en ny avskrädeshög till människor som kommer behöva ett nackskott var inom inte allt för många år.

Ingenting stämmer. Barnen kommer varken att placeras hos sin mormor el morfar utan hos olika fosterfamiljer. Tror du på allt du skriver eller vill du bara skrämma upp folk?

Hur vet du att det var mormodern som radikaliserade dotter och svärson och inte tvärtom?
  • Xenia

När barnen var i flyktingläger och på sjukhus hade svenska staten ingen bestämmanderätt. Barnen var säkert glada när deras morfar (ej muslim) hälsade på dem när de var föräldralösa.

Det var Skråmo som först konverterade till islam. Amanda (som gifte sig med honom senare) och hennes mor konverterade samtidigt.

Michael ska ha konverterat till islam runt 2005. Han tog sig då det muslimska namet Abdul Samad al Swedi.
    ---
    Svärmodern och hennes äldsta dotter Amanda konverterade till islam ungefär samtidigt, under 2007. De bodde grannar med en somalisk familj, en familj som de ska ha blivit mycket fästa vid. 
    ---
    Under 2014 höll han en studiecirkel om islam i en lokal förening i Lövgärdet, Angered, som drevs av IS-sympatisörer. Bara några månader senare, i augusti 2014, reste Michael, hans fru Amanda och svärmor till Syrien för att bosätta sig i IS huvudstad Raqqa med sina respektive barn. https://doku.nu/2018/09/19/michael-skramos-nya-vadjan-be-for-mig/

• Xenia

Det stämmer alltså varken att svärmordern radikaliserade sin dotter och svärson eller att hon kommer att få någon chans att i framtiden påverka sina barnbarn.

Som du påstod. Antar att du får din "information" från diverse hatbloggar.

• Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-28 22:14:30 följande:
    Du verkar totalt okunnig. Varför skulle jag hata barn. Kamma dig!

Din första mening säger ju allt. Enda orsaken till att du bryr dig om dessa barn är att de är terroristbarn. Vänstetrns kritik mot Göran Persson lyste med sin frånvaro när rika svenskar ville ha gratis lift hem.

Är helt övertygad att norrmannens familj har råd att flyga dessa barn vart de vill i världen. Så det handlar knappast om pengar.

Är du islamist själv? Eller varför vill du hjälpa dem bygga nätverk i Sverige?
    Den som ska kamma dig är du. Du är inte bara oförskämd utan också okunnig. Men det är klart, har man inga argument får man hitta på och höja rösten...

Tråden handlar om terrorister och terroristers barn som är svenska medborgare. Alltså skriver jag om dem. Vad har du för bevis för att dessa barn skulle "bygga nätverk"? Det är bara din paranoja!
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?