LenaL79 skrev 2019-05-28 13:41:45 följande:
Enligt de uppgifter jag kan få fram så har du fel.
Norrmannen Skråmo var inte svensk. Det finns uppgifter som säger att modern tidigare hade sagt upp sitt svenska medborgarskap och att alla barnen enligt allmänna uppgifter inte var födda när paret lämnade Sverige.
Jag har aldrig påstått mig veta om alla barnen har juridisk rätt eller inte, men jag ifrågasätter det och frågar mht ovan.
Men du Xenia påstår dig veta. Hur kan du veta det???
Kan det vara så att du och många med dig har gått på en myt eller liknande? Du låter känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn?
Om det finns minsta lilla risk att så är fallet, skulle det inte då vara på sin plats att du själv funderar ett varv till, väger sannolikheter mot varandra, bildar dig själv en egen uppfattning i stället för att gå på en myt, eller något liknande?
Vet du fakta? Är det verkligen fakta att barnen är svenska medborgare, så som du hävdar?
Om du inte har 100% fakta kanske du borde uttrycka dig lite annorlunda?
Fakta är att de fyra barn som redan fötts var svenska medborgare när deras föräldrar förde dem till "kalifatet". Deras mor var också svensk medborgare.
Vilket medborgarskap skulle deras mor ha haft om hon avsagt sig sitt svenska? Kalifatets? Det finns inte längre, alltså måste barnen räknas som svenska medborgare. Och givetvis skiljer man inte på syskonen här, så att de äldsta skulle få komma till Sverige och de andra stanna kvar.
Fadern var uppväxt i Sverige, hans föräldrar bor här. Barnen pratar svenska, inte norska. Alltså större anknytning till Sverige än till Norge.
Det är inte frågan om att mormodern skulle få uppfostra barnen. De kommer att hamna i fosterfamiljer.
Jag läser seriösa media. Det är du som ifrågasätter som behöver komma med fakta.
Vem är mest känslostyrd här? Det är den som är så full av främlingsfientlighet att den inte vill att föräldralösa barn som är svenska medborgare ska få komma tillbaka till Sverige.