Inlägg från: Mr PacMan II |Visa alla inlägg
  • Mr PacMan II

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Varför detta extrema vurmande för terroristavkommor? Finns det inget bättre att vurma för?

• Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-26 19:40:32 följande:
    Svårt att fatta? Det gäller barn som är svenska medborgare, inte barn i allmänhet.
    De enda barn du vurmat för är terroristbarn. T.ex norrmannen Skråmås barn.
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-26 21:36:31 följande:
    Detta är en förolämpning och förtal. Usel argumentation.

Du vet fan inget om vad jag "vurmar" för. 

I motsats till många andra försöker jag hålla mig till trådämnet.

Är "terroristbarn" mindre barn än andra barn?
    Är terroristbarn mer barn än andra barn?

Hur vet du att det inte finns svenska barn som far illa i Sudan? Svenska staten har väldigt mycket jobb framför sig att hitta alla eventuella svenska barn i hela världen, eller vad tror du?
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-26 23:45:39 följande:

Jaha, har Sudan kontaktat svenska regeringen om alla svenska föräldralösa barn som finns där? Nej, för det finns inga.

Barnen i fånglägren är däremot kända eftersom kurderna vill bli av med dem. De har inte resurser att ge dem tillräckligt med mat och sjukvård.

Väldigt konstig argumentation.

När Kurderna hör av sig måste staten agera menar du? Återigen misslyckas du med att förklara varför staten ska slå knut på sig själv för just dessa barn. Finns ju för f-n barn som far illa i både Rinkeby och Djursholm.

F.ö så har ju svenska staten fullt upp med att jaga pensionärer i Portugal.
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-27 00:07:40 följande:
    Ja, det är det minsta vi kan göra. Kurderna har kämpat hårt mot IS.

Skulle Sverige vara sämre än andra länder som tagit hem sina föräldralösa barn?

Konstig argumentation igen. Ingen sade om de strandsatta svenskarna i Thailand efter tsunamin inkl barn som förlorat en el bägge föräldrar att man skulle strunta i dem pga barn som far illa i Sverige. 
    Sverige tar emot mängder av föräldralösa barn, så jag tror knappast vi är sämre än andra länder. Snarare bättre.

Staten var ganska tydlig efter Thailandskatastrofen: vi hämtar inte hem medborgare som på egen risk är ute världen och reser.

Vad är det då för ålder på barnen du vurmar för? är de kanske 17 år och ser ut som 33?
  • Mr PacMan II
    joffan skrev 2019-05-27 01:51:45 följande:

Jag tror du tänker på skråmos barn. Är fallet så så känns frågan jävligt dum. Klart vi ska hjälpa barnen. Varför ska barnen lida för att dom har/hade idiotiska föräldrar? Är inte barnen som valde att föräldrarna skulle kriga för IS. Så pinsamt att så många svenskar är så egoistiska att inte kunna dela med sig till dom som behöver hjälp.

Finns mängder av svenska barn i behov av hjälp som inte får det. Varför ska just norrmannens barn stå först i kön?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-27 10:00:16 följande:
    Väldigt svåröverblickat för vissa, men Sverige planerar inte att kidnappa barn utan man reder ut vilka barn som är svenska.
    Jag finner det väldigt resurskrävande att hjälpa just dessa barn. Om staten hjälper andra barn istället kanske man kan hjälpa 1000 barn istället för 10.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 01:45:43 följande:
    Då är det bra för de svenska barnen att du inte har något att säga till om utan att man förhåller sig lika till alla svenskar.
    Föreslår du att terroristernas barn får ställa sig sist i kön bland de svenska barn som behöver hjälp?

Men tänk om Norge hinner före och räddar de norska barnen. Det blir konkurrens om dessa barn.

Eller ska vi sortera barnen efter ålder? Jag kan tycka att föräldralösa spädbarn borde gå före 17-åringar. Vad tycker du?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 11:23:24 följande:
    Du ska veta inte tro. "Verkar" har ju inget med dessa barns juridiska rätt till sitt hemland att göra.
    I detta fall är det du som ska veta. Vi kan ju inte spendera pengar på barn bara för att du tror de är svenska.
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-28 13:01:55 följande:

Varför skulle just Sverige ha ansvar för alla lidande barn i världen? Svenska staten bidrar f ö (via t ex Sida) redan med att hjälpa nödlidande barn. Men här gäller det just svenska medborgare (barn till svenska medborgare). Alltså det handlar inte om humanitet i allmänhet utan Sveriges ansvar för just dessa barn.

Om andra länder kan ta hem sina föräldralösa barn, varför skulle inte Sverige ha råd? Kan du svara på det?

Varför skulle fattiga Kurdistan ta ansvar för dessa barn? De klarar inte av det, därav alla dessa barngravar.

Varför ska Sverige ha ansvar för de barn vars familjer frivilligt lämnar landet?
  • Mr PacMan II
    Xenia skrev 2019-05-28 13:14:12 följande:
    Här gäller det just IS-terroristernas barn.

Göran Persson, utrikesministern m fl fick otroligt hård kritik för sin handfallenhet och sena reaktion när det gällde tsunamin. Andra länder hämtade hem sina skadade och döda direkt. Ska Sverige fortfarande utmärka sig genom sin senfärdighet?

Du tycks vara rätt okunnig. Det gäller spädbarn och uppåt, barn som inte själva kan ta sig till någon svensk beskickning. Skråmos barn är mellan 1 och 8 år.

Vilka barn är det du hatar och fruktar? 12-åringar, 6-åringar, 1-åringar? 
    Du verkar totalt okunnig. Varför skulle jag hata barn. Kamma dig!

Din första mening säger ju allt. Enda orsaken till att du bryr dig om dessa barn är att de är terroristbarn. Vänstetrns kritik mot Göran Persson lyste med sin frånvaro när rika svenskar ville ha gratis lift hem.

Är helt övertygad att norrmannens familj har råd att flyga dessa barn vart de vill i världen. Så det handlar knappast om pengar.

Är du islamist själv? Eller varför vill du hjälpa dem bygga nätverk i Sverige?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:40:45 följande:
    Fast jag vet och du spekulerar.
    Jag erkänner rätt upp och ner att jag inte vet hur många terroristbarn det handlar om och du har inte kunnat svara på varför du vurmar för dessa framför andra svneska barn.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:39:51 följande:
    Man kan de facto inte bara själv ropa ut i luften: "Nu är jag inte svensk medborgare längre" och "kalifatet" hade definitivt inga medborgarskap att dela ut.

Gud så dumt.
    För att kunna ropa ut detta måste man först vara svensk medborgare, vilket är tveksamt om man blir genom att vara född av en norrman.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 22:33:33 följande:

Klart jag vet. Annars skulle jag inte ha uttalat mig.

Mamman är född i Sverige med chilensk pappa (som också blev svensk medborgare) och svensk mor och var således svensk medborgare. Hennes barn blir sedan svenska medborgare oavsett om de föds i Sverige, som några av dem gjorde, eller utomlands.

Man kan inte säga upp sitt svenska medlemskap till förmån för ett "medborgarskap" i ett ISIS-kalifat som varken är eller var en erkänd stat.

Men om ett barn föds i Tchad med en rysk pappa och en tysk mamma så är barnet svenskt oavsett mormor, syssling och pysslings  medborgarskap. Ok?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:00:05 följande:
    Amandas mamma är inte norsk och inte heller hennes pappa. Stod klart och tydligt i mitt inlägg vilka nationaliteter de har.
    Skråmo är ju norrman, då kan väl norge ta hand om hens barn?
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:02:40 följande:
    Ser att du inte riktigt greppat vad som gäller, men barnet blir tysk medborgare och kan sedan även åberopa pappans nationalitet.

Kämpa på! Snart borde det lossna för dig!
    Kan inte barnet åberopa Tchadiansk nationalitet också?

Vi tar ett nytt exempel:

Mamman har franskt och spanskt medborgarskap
    Pappan har ryskt och norskt.
    Barnet föds i Grekland och får totalt 5 nationaliteter?

Detta växer upp och får barn tillsammans med en partner som har 5 andra nationaliteter. Deras barn får då 10 nationaliteter.

Men glöm inte att det alltid är Sverige som ska ta hand om terrorister och deras barn.
  • Mr PacMan II
    nihka skrev 2019-05-28 23:14:25 följande:
    Nej, han var både norsk och svensk och eftersom de bodde i Göteborg, där pappa Skråmo föddes och har sina släktingar i Sverige kan barnen komma till Sverige. Ingen av barnen har bott i Norge. De är födda i Sverige eller i "kalifatet". 
    Absolut. Därmed är det inte fel att påstå att han är norrman.

För barnens bästa vore det naturligtvis bättre att få komma till en trygg miljö i Norge där deras liv kan få en nystart. Familjen Skråmo har ju inte gett dem nån vidare start. Jag tycker de förtjänar ett liv på avstånd från den familjen.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?