Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Mr PacMan II skrev 2019-05-23 00:01:33 följande:
    Var och en får väl ta ansvar för sig själv. Det är väl inte dadda-hink-och-spede i verkliga livet?
    Trollar du? Ska barn på ett, två, tre, fyra, fem etc år ta ansvar för sig själva?
  • Xenia
    Mr PacMan II skrev 2019-05-24 01:29:15 följande:
    Vem har påstått det? Föräldrar som sätter barn till världen får väl ta ansvar för sina barn. Vad är det du inte förstår?

Svenska staten åker inte ut i världen och letar efter ev. svenska barn. De som reser utomlands får ta sitt ansvar själva.
    Trådfrågan löd: 
    "Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?"

Svenska staten vet redan i vilka läger de finns. Det finns en del föräldralösa barn. Ska de skylla sig själva för att de blivit födda av IS-terrorister?
  • Xenia
    Flash Gordon skrev 2019-05-24 09:35:50 följande:
    Spelar ju ingen roll att man vet var dessa svenska medborgare finns.

Staten ska ändå inte "hämta hem" dem.

Om de däremot tar sig till gärnsen själv kan vi inte stoppa dem att komma in i landet, så länge de är medbortgare här.
    Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

Skråmos sju barn finns redan i Sverige.
  • Xenia

Om de däremot tar sig till gärnsen själv kan vi inte stoppa dem att komma in i landet, så länge de är medbortgare här.
    Jo, staten ska hämta hem barnen, inte låta dem svälta och fara illa. Barnen kan förstås inte själva resa till Sverige.

Det tar förstås en viss tid att ordna det. Far- och morföräldrar får hjälpa till med identifieringen.

• Xenia

• Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-23 23:45:59 följande:
    Nej, alla som har fått upp ögonen delar min åsikt att vi har inte ens börjat ta  tag i våra problem.
    Så vitt jag kan se av den totala bilden i samhället,
    t ex att vi nu har nått upp i 61 st utsatta områden!
    och så vitt visas tydligt i Josefssons film så fortsätter vi att låta oss luras i dag och i morgon.
    Bedrägerierna och stölderna av skattebetalarnas pengar fortsätter att öka och öka.

Vi borde inte längre fortsätta vara det mest lättlurade landet/folket i världen, vi borde börja motverka alla dessa som lurar vårt system och stjäl skattebetalarnas pengar.
    Men du har alltså motsatt uppfattning?
    Om du vill diskutera Försäkringskassans bristande kontroll, starta en tråd om det då. Du är off topic här.

Finns det inga regler om off topic här på Familjeliv?
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-24 13:07:48 följande:
    Men är det fastställt att Skråmos barn har kommit "hem"? Är de martyren Skråmos barn? Är Sverige deras hemland, är de svenska medborgare? Är det säkerställt att det är de svenska skattebetalarna som ska stå för deras välfärd och alla deras kostnader? (kanske/sannolikt livslångt inklusive pension?)

Hur skulle det gå till att de som utger sig vara Far-/morföräldrar ska kunna hjälpa till att säkerställa identiteten för barn?
    Det är inte förbjudet att använda sunda förnuftet. Kan du svara på dessa frågor?

1. Varför skulle det inte vara Skråmos barn? Vad tyder på det?

2. De pratar svenska (göteborgska). Tror du att icke-svenska barn skulle göra det?

3. De äldre barnen kände igen sin morfar när han kom dit.

4. Morfadern (och andra släktingar) har träffat de äldre barnen och fått foton på alla barnen tidigare. De kan alltså intyga identiteten.

5. Skulle ytterligare bevis behövas finns alltid DNA.

6. Om Sverige inte är deras hemland, vad är då deras hemland?

Betr livslång pension och att barnen aldrig skulle kunna försörja sig själva, är det du som har bevisbördan där. Det är f ö ett icke-argument, svenska staten kan inte vägra ta emot barnen för att de eventuellt inte kommer att kunna försörja sig i framtiden.
  • Xenia
    LenaL79 skrev 2019-05-24 13:18:41 följande:
    Nej, allt mitt resonemang knyter direkt an till trådstartarens rubrik och inledning. 

Josefssons film är bara ett enda litet exempel som visar att vi i Sverige är generellt naiva i sådana här frågor.
    Det är ett direkt svar på frågan som ställs i den här trådens rubrik.
    Jag säger i princip "Nej, jag anser att inte vi ska ta hem IS-terrorister".
    Du och andra kommer med andra argument.
    Jag berättar varför jag säger nej, bl a därför att vi svenskar har låtit oss luras och låtit oss bli utnyttjade i tillräckligt stor omfattning.
    Du och andra verkar inte fatta att vi låter oss bli lurade och utnyttjade.
    Josefssons film är då ett av många exempel som beskriver hur det generellt fungerar i Sverige. Den visar att mitt påstående är rätt, vi inbjuder andra till att utnyttja vår naivitet, vi inbjuder andra att lura oss, utnyttja oss.
    Det är en av orsakerna till att jag svarar nej på trådens rubrik. Jag tycker inte att vi ska ta hem IS-terrorister.
    Det är möjligt att svenska myndigheter har varit (är?) naiva. Men det har inte med trådfrågan att göra. Den handlar om svenska statens skyldigheter. Om föräldrar på semester utomlands omkommer, så är det givetvis statens skyldighet att hjälpa barnen hem. Detta oavsett vad föräldrarna ägnat sig åt.

Om vuxna IS-terrorister självmant reser hem till Sverige, kan vi inte göra något annat än att släppa in dem.
  • Xenia

Ja, jag tycker då inte synd om henne. Hon får skylla sig själv.

Men om hon skulle avrättas bör hennes barn få komma till Sverige.

• Xenia
    Flash Gordon skrev 2019-05-25 19:38:31 följande:
    Beror ju på vem pappan är och om han är i livet.

Om hon är svensk medborgare och pappan är Algerier eller Afghan eller vad han nu är så hör ju ungarna till honom.
    Dels är fadern död, dels verkar han också ha varit svensk medborgare. Även om han skulle vara vid liv låter han inte som någon lämplig vårdnadshavare. Barnen får det bättre hos fosterföräldrar.

Maken greps enligt SVT Nyheter 2011, misstänkt för att tillsammans med två andra män ha planerat att döda konstnären Lars Vilks på en vernissage på konsthallen Röda Sten i Göteborg.

Männen dömdes endast för brott mot knivlagen och efter frisläppandet reste mannen till Syrien där han ska ha dödats 2016. https://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-i-irak-stalls-infor-ratta/

Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?