Inlägg från: Feminina |Visa alla inlägg
  • Feminina

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Oschlaka skrev 2019-03-20 19:47:47 följande:
    Rasism är när man skiljer på samma brott gången av mörka eller vita 

Nja, snarare är det rasism att klumpa ihop IS-terrorister med andra invandrare/ muslimer (eller mörka som du skriver). 

IS- terrorister har enligt min mening varken med utlänningar/mörka eller muslimer att göra. De är en grupp "satanister" som mördat, torterat och begått vidriga brott mot mänskligheten! Jag tycker inte att terrorism har något med etnicitet eller religion att göra, men det kanske du tycker? 

Andra muslimer brukar ju faktiskt säga att IS inte har något med islam att göra. Att de inte är riktiga muslimer. Så förklara gärna hur kan det vara rasism?

Jag har inte hört någon säga att de tycker att Breivik, Brenton eller Michael Skråmo ska få låga straff för att de är ljushyade. Har du?
    Terrorism är vidrigt och bör dömas till högsta straff oavsett vem som utför det.

• Feminina
    slirren skrev 2019-03-24 09:51:14 följande:
    Så vad tror du realistiskt kommer att hända när vi tagit hem dessa personer? Du tror verkligen att de kommer att få långa straff här i Sverige?
    Straff i Sverige

!) skuldsanering
    2) bostad
    3) jobb/praktik
    4) körkort

låter lite väl hårt eller?
  • Feminina
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:37:45 följande:
    Sverige kan ta sitt ansvar och arbeta för att få hem våra medborgare. Kurderna med Usa har redan vädjat om att vi ska göra just så. Norge och Frankrike följer just den linjen bla, vad gör oss annorlunda menar du?

Det är just sånt som avgörs i en domstol i en rättsstat, inget som folket dömer, vi har väl kommit längre än så?
    Jag förstår vad du syftar på , men jag anser att det är helt fel och galet (oavsett skyldighet eller ej)

Egentligen borde de dömas därborta efter de lagar de själva anser vara de rätta. Sharialagar m.a.o.

De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet. Var det kanske inte såna värderingar de flydde från?
  • Feminina
    Miina97 skrev 2019-03-29 17:51:31 följande:
    Har dom sharialagar i Syrien?? Var har du fått det ifrån? Förklara
    Inte Syrien. Utan sharialagar som IS-terroristerna själva ser upp till. De ville väl ha sharia i sitt kalifat eller?
  • Feminina
    Feminina skrev 2019-03-29 18:05:20 följande:
    Inte Syrien. Utan sharialagar som IS-terroristerna själva ser upp till. De ville väl ha sharia i sitt kalifat eller?
    Jag menar att de helt självmant ville leva i ett kalifat med stränga sharia-lagar, så varför inte gå de tillmötes och låta de få dömas efter de lagar de ser upp till? De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet, så de borde bli nöjda.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jihadistiska-isis-utropar-kalifat
  • Feminina
    Miina97 skrev 2019-03-30 08:53:45 följande:
    Feminina skrev 2019-03-29 18:13:56 följande:

Jag menar att de helt självmant ville leva i ett kalifat med stränga sharia-lagar, så varför inte gå de tillmötes och låta de få dömas efter de lagar de ser upp till? De ogillar ju demokrati och rättssäkerhet, så de borde bli nöjda.

www.svt.se/nyheter/utrikes/jihadistiska-isis-utropar-kalifat

Vilka lagar syftar du på exakt? Vilka sharialagar ser Is upp till?

Om dom nu följer deras sharialagar du skriver om, hur ska dom då straffas efter just dessa lagar? Dina inlägg är så otydliga

Svårt att veta vad du vill insinuera med din märkliga fråga. Om du vill förneka att IS skapades för att bilda ett kalifat med stränga sharia-lagar, eller låtsas om att du inte vet om det? Jag antog att de flesta var medvetna om det, samt vad stränga sharialagar innebär. Därmed såg jag ingen mening att detaljbeskriva. Borde jag ha nämnt att de piskar och halshugger folk offentligt, eller kastar ner homosexuella från tak? 

För att besvara din fråga är det bara att utgå från sharia-lagar i Saudiarabien som är bland de strängaste. Om man utgår från repotage inifrån IS är det inte svårt att förstå att de anammat samma principer

"Mellanösternexperten Bitte Hammargren påpekar på sin blogg, många beröringspunkter med den religiösa diktaturen Saudiarabiens salafistiska ideologi. Grymma straff och godtyckliga rättegångar är institutioner i båda system "

https://www.expressen.se/nyheter/longread/valkommen-till-terrorns-rike/
     under titeln VAD EGENTLIGEN IS VILL

Svar på hur de skulle dömas enligt sharia. Tja, nu sysslar vi inte med korsfästelse och halshuggningar så det enda rättvisa vore egentligen dödsstraff för mord.  
    Om de trots allt måste dömas i Sverige borde livstid vara det enda alternativet.

Om de hade möjlighet att välja kanske de föredrar bli dömda efter sharialagar framför det svenska rättssystemet ?Jag antar dock att det helt plötsligt duger med vår värdelösa demokrati och rättssystem. Vore intressant att höra om de fortfarande skulle hävda att sharialagar är det enda rätta nu i deras sits. 

Synd för detta kanske hade kunnat vara en bra lösning på problemet,
    https://www.skd.se/2014/07/06/lat-isis-fa-sitt-kalifat/

Jag vill helst inte att de sätter sin fot här och lyckas utföra ytterligare terrordåd. Alla de som bara arbetat som ambulansförare i IS. De som påstår att de aldrig gjort en fluga förnär, och inte hade en aning om vad gav sig in på. Om de nu är så oskyldiga antar jag att de varken sett eller hört något om IS innan de begav sig dit. Drömmer.  

• Feminina
    Feminina skrev 2019-04-03 12:42:37 följande:

Svårt att veta vad du vill insinuera med din märkliga fråga. Om du vill förneka att IS skapades för att bilda ett kalifat med stränga sharia-lagar, eller låtsas om att du inte vet om det? Jag antog att de flesta var medvetna om det, samt vad stränga sharialagar innebär. Därmed såg jag ingen mening att detaljbeskriva. Borde jag ha nämnt att de piskar och halshugger folk offentligt, eller kastar ner homosexuella från tak? 

För att besvara din fråga är det bara att utgå från sharia-lagar i Saudiarabien som är bland de strängaste. Om man utgår från repotage inifrån IS är det inte svårt att förstå att de anammat samma principer

"Mellanösternexperten Bitte Hammargren påpekar på sin blogg, många beröringspunkter med den religiösa diktaturen Saudiarabiens salafistiska ideologi. Grymma straff och godtyckliga rättegångar är institutioner i båda system "

https://www.expressen.se/nyheter/longread/valkommen-till-terrorns-rike/
     under titeln VAD EGENTLIGEN IS VILL

Svar på hur de skulle dömas enligt sharia. Tja, nu sysslar vi inte med korsfästelse och halshuggningar så det enda rättvisa vore egentligen dödsstraff för mord.  
    Om de trots allt måste dömas i Sverige borde livstid vara det enda alternativet.

Om de hade möjlighet att välja kanske de föredrar bli dömda efter sharialagar framför det svenska rättssystemet ?Jag antar dock att det helt plötsligt duger med vår värdelösa demokrati och rättssystem. Vore intressant att höra om de fortfarande skulle hävda att sharialagar är det enda rätta nu i deras sits. 

Synd för detta kanske hade kunnat vara en bra lösning på problemet,
    https://www.skd.se/2014/07/06/lat-isis-fa-sitt-kalifat/

Jag vill helst inte att de sätter sin fot här och lyckas utföra ytterligare terrordåd. Alla de som bara arbetat som ambulansförare i IS. De som påstår att de aldrig gjort en fluga förnär, och inte hade en aning om vad gav sig in på. Om de nu är så oskyldiga antar jag att de varken sett eller hört något om IS innan de begav sig dit. Drömmer.  

Går inte att redigera, men strax innan sista länken ska det egentligen stå:
    Synd att det är lite sent, för detta hade kanske kunnat vara en bra lösning på problemet.

Hann tyvärr inte läsa igenom innan lunchen var över.
  • Feminina
    Kawthar skrev 2019-04-03 16:37:26 följande:
    Ja men eller hur, invadera ett land och rensa ut befolkningen där och kalla det Kalifat isis. Låter ju som ett nytt israhell! Blir det motstånd är det ju bara att skjuta dom och hävda nödvärn...

Tycker dock platsen är illa vald, varför inte satsa på en plats i usa, england eller frankrike istället.
    Det är inget som säger att det måste vara just där. Kan lika gärna vara på någon öde ö, så långt bort från övrig befolkning som det bara går. 

Tror knappast de vill bo så nära alla "otrogna" demokratiska länder, så det är nog ingen lösning. Tycker snarare att Saudiarabien i så fall kan dela med sig. De delar åtminstone liknande värderingar.
  • Feminina

Återigen..
    Nej!, för att...

"Men Sverige har varken hörsammat uppmaningen från FN eller Europarådet. Detta är uppseendeväckande mot bakgrund av att Sverige, i alla sammanhang, framhåller FN och har satsat så mycket på att själv få sitta i säkerhetsrådet åren 2017-2018. Den enda slutsats vi kan dra är att regeringen och riksdagens majoritet inte vill åtala de IS-anhängare som återvänder. Inte ens om de begått folkmord eller andra brott mot mänskligheten.

Därför har Sveriges regering och en majoritet i riksdagen agerat i direkt motsättning till FN och Europarådet genom att inte ställa sig bakom uppfattningen att IS begått ett folkmord mot bl a yazidierna. Riksdagens majoritet har till och med, vid upprepade tillfällen, avslagit motioner om att erkänna folkmordet på yazidier samt kristna och icke-sunnimuslimska minoriteter."

https://arbetartidningen.se/2019/03/13/is-begick-folkmord-de-som-atervander-maste-anses-delaktiga/

https://arbetartidningen.se/2019/03/13/svenska-is-krigare-maste-stallas-infor-ratta/

Det är ett paradis för de att komma till Sverige. De ska straffas och inte belönas. för de fruktansvärda övergrepp de har begått.

• Feminina
    LenaL79 skrev 2019-05-28 12:35:00 följande:
    1000 barn refererar till ett annat inlägg i tråden.

Vi skulle självfallet kunna hjälpa väldigt många fler barn (1000 eller 10 000?) med motsvarande resurser som nu läggs på dessa sju barn.
    Det finns miljoner barn i världen som behöver vår hjälp och jag tycker att vi borde hjälpa så många som möjligt på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.
    Mycket hellre än att låta känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn.
    Det är verkligen inte något jag hittar på!

Till skillnad mot dig ser jag mycket mera humanistiskt på alla barns i nöd behov av hjälp.
    Vad jag förstår så menar du att barn inte kan välja sina föräldrar?
    Men du menar alltså att miljoner behövande barn i världen får skylla sig själva för att de har valt att inte vara svenska medborgare?

Hur kan du understå dig anse att det bara är barn med (påstådd?) svensk anknytning som har gjort sig förtjänta av vår hjälp???
    Du blandar ihop äpplen med påron. Att hämta hem just de 7 barnen har inget att göra med att hjälpa nödställda barn. Det är två helt skilda saker, där det ena inte  utesluter det andra. Man hämtar endast hem barnen för att de är svenska medborgare.

Vad som däremot kan bli ett problem är svenskarnas godtroget och naivitet. Att tillåta en islamistisk mormor som rekryterar is-krigare umgås med barnen är ett långt större problem än ekonomin. En mormor som vid första besöket sitter och sjunger islamistiska sånger borde inte anses vara en lämplig förebild för barnen. Det som oroar mig är svenskarnas naivitet om hon vill ha vårdnad eller umgänge. Det är uppenbart att hon kommer göra allt i sin makt för att uppfostra barnen till att bli som sina föräldrar. I ett meddelande som Michael Skråmos mamma skrev mot slutet uppmanade hon Michael att skicka hem barnen till säkerhet, och att Amandas mamma (mormodern) skulle uppfostra barnen såsom han vill.

https://www.itv.com/news/2019-03-14/children-islamic-fighter-michael-skramo-caliphate-sweden-video/
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?