LenaL79 skrev 2019-05-28 12:35:00 följande:
1000 barn refererar till ett annat inlägg i tråden.
Vi skulle självfallet kunna hjälpa väldigt många fler barn (1000 eller 10 000?) med motsvarande resurser som nu läggs på dessa sju barn.
Det finns miljoner barn i världen som behöver vår hjälp och jag tycker att vi borde hjälpa så många som möjligt på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.
Mycket hellre än att låta känslor, dåligt samvete, media och en grupps påtryckningar styra och välja ut just dessa sju barn och därigenom direkt förbruka stora resurser som i stället skulle ha kunnat hjälpa så väldigt många fler behövande barn.
Det är verkligen inte något jag hittar på!
Till skillnad mot dig ser jag mycket mera humanistiskt på alla barns i nöd behov av hjälp.
Vad jag förstår så menar du att barn inte kan välja sina föräldrar?
Men du menar alltså att miljoner behövande barn i världen får skylla sig själva för att de har valt att inte vara svenska medborgare?
Hur kan du understå dig anse att det bara är barn med (påstådd?) svensk anknytning som har gjort sig förtjänta av vår hjälp???
Du blandar ihop äpplen med påron. Att hämta hem just de 7 barnen har inget att göra med att hjälpa nödställda barn. Det är två helt skilda saker, där det ena inte utesluter det andra. Man hämtar endast hem barnen för att de är svenska medborgare.
Vad som däremot kan bli ett problem är svenskarnas godtroget och naivitet. Att tillåta en islamistisk mormor som rekryterar is-krigare umgås med barnen är ett långt större problem än ekonomin. En mormor som vid första besöket sitter och sjunger islamistiska sånger borde inte anses vara en lämplig förebild för barnen. Det som oroar mig är svenskarnas naivitet om hon vill ha vårdnad eller umgänge. Det är uppenbart att hon kommer göra allt i sin makt för att uppfostra barnen till att bli som sina föräldrar. I ett meddelande som Michael Skråmos mamma skrev mot slutet uppmanade hon Michael att skicka hem barnen till säkerhet, och att Amandas mamma (mormodern) skulle uppfostra barnen såsom han vill.
https://www.itv.com/news/2019-03-14/children-islamic-fighter-michael-skramo-caliphate-sweden-video/