-
Ja, jag kan kopiera in ditt inlägg en gång till men inte ens om jag gör det 42 gånger till så blir det rasistiskt att kalla Israel för IsralhellPilsner skrev 2019-03-01 15:49:38 följande:Det var inte det jag missade. Läs mitt förra inlägg en gång till.
-
Nja, inte ens om du skriver "ett rasistiskt ett rasistiskt uttryck" så har det någon bäring.XL perspektiv skrev 2019-03-01 17:35:59 följande:Israelhell är ett rasistiskt ett rasistiskt uttryck.
-
Där ser man, det nya blågröna styret i Stockholm tar i med hårdhandskarna mot hemvändande terrorister - de ska såväl bli uppringda som få brev.Decx skrev 2019-03-01 15:02:54 följande:
Klart vi ska ta hem dom. Saft, bulle och ett armband "halshugg inte" så blir det nog bra.
Stockholms stad ska tydligen börja ringa och skicka brev till återvändande IS krigare, låter lite väl hårt. Tänk själva på att ligga vaken på nätterna i väntan på brevet. Kommer det idag? Imorgon? Vad står det?
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sd-om-is-atervandarna-vet-staden-var-de-ar
(Videon)
Bra att man kom på det där med att ringa mot bakgrund av hur långsamma Postnord är, risken är ju att det hinner bli S-styre i Stockholm innan breven nått fram till terroristerna. -
I egenskap av vän av ordning så vet jag att man inte kan veta vad alla vet.Flash Gordon skrev 2019-03-02 15:25:20 följande:Alla vet i vilka sammanhang uttryck som Israhell används. Ingen hederlig människa skulle försöka förneka det.
Uppenbarligen anser inte alla att pejorativet "Israhell" i sig inte är rasistiskt.
Det som är lustigt i det här sammanhanget är exemplen på politisk autism, det vill säja att personer som själva har för vana att använda öknamn på personer, organisationer eller länder de ogillar kan bli våldsamt upprörda när de stöter på ett öknamn på något de själva vurmar för.
Just behovet att skapa öknamn tycks förena extremister av alla de slag. Och förmodligen är de IS-terrorister som nu drömmer om att få komma tillbaka till Sverige fullproppade med öknamn på Sverige, det svenska samhället och det sätt vi lever här - kanske de likt dig påstår "att alla vet att de har rätt".
Politisk autism är en smula enkelspårig -
Nja, jag har noterat att många har stora svårigheter att förstå skillnaden mellan att använda ett öknamn på ett land, en person eller en organisation jämfört med att beskriva en åsiktsinriktning eller ett känslomässigt tillstånd kortfattat.Nimzay skrev 2019-03-02 18:08:55 följande:Oj, värst vad du verkar ha tagit själva ordet "Alla" bokstavligt...och sen drar du själv upp autism lol...
Det är väl exempelvis därför så många påstår att de blivit personligt förolämpade på FL och kallade rasister, medan det i verkligheten är mycket ovanligt med den sortens personliga påhopp här.
Ibland är det lite förvånande att det ska vara så svårt att förstå skillnaden mellan åsikt och person.
Nåja, själv tycker jag att det är oerhört komiskt att personer som själva använder öknamn skriker i högan sky när något de vurmar får ett öknamn.
Det fanns en norrman som skrev att kultur börjar med att man tvättar de egna fötterna - det inkluderar även samtalskultur.
Men apropå trådens ämne. Jag är övertygad om att de IS-terrorister som nu snyftar ut i media borde "börja med att tvätta de egna fötterna", det vill säga fundera över sig själva och den egna inställningen till dem de nu begär ska dalta med dem. -
Ja, jag är medveten om att det finns personer som inte förstår skillnaden mellan åsikt och person.Nimzay skrev 2019-03-02 18:48:13 följande:Förstod vart du ville komma. Men tyckte för min del att det lät aningen komiskt att du själv, i samma inlägg som du anklagade andra för att ha svårigheter med att förstå saker, gav ett visst intryck av att även du lida av någon form av diskussionsautism i lite liknande stil med den du försökte applicera på andra. Var mer det jag tänkte på.
Personligen är jag fullständigt övertygad om att de som är föremål för trådens ämne - IS-terroristerna inte har förmåga att begripa detta.
Skulle man kunna få dem att förstå skillnaden vore det ett stort steg tillbaka till mänskligheten för dem - men politisk och religiös autism lockar ju till sig enkelspåriga människor så jag tror inte det vore möjligt.
En lämplig första övning kanske vore att börja med uttrycket "Israhell" att diskutera varför varför det kan ses som en förolämpning av somliga, till och med som ett exempel på rasism och varför andra kan se det som en träffande beskrivning - att få lära sig hur andra tänker och resonerar brukar ibland kunna fungera som en buffert mot blind fanatism. -
600.000 kr om året som generalsekreteraren för Läkare utan gränser enligt inlägget ovan har kan förefalla vara en skyhög lön för den som är långt från arbetsmarknaden, men särskilt hög är den egentligen inte.dan the man skrev 2019-04-12 23:11:55 följande:Det du förespråkar är en riktig korkad rundgång av pengar som gör alla inblandade till stora förlorare.
Det finns mängder med folk som skulle offra sin högra hand för att få chansen på en en direktörspost. Välj någon av dem, till halva lönen.
Nu tror ju inte jag att något av dessa företag menar allvar med sin verksamhet. Bara ute efter att lura av folk pengar.
Speciellt rödda barnen tar ju priset som seklets skämt med sin playstation-fattigdom.
Nu är det iofs många år sen Johan Mast var generalsekreterare för Läkare utan gränser, men inte ens 2014 var det en hög lön.
Det kan säkert vara så att listan har cirkulerat bland nätets högeraktivister i åratal utan att någon haft förstånd att hålla den uppdaterad -
Du borde meddela den som tillhandahållit listan att den borde uppdateras.Evert2 skrev 2019-04-12 13:48:58 följande:
Dessa hjälporganisationer har även löner för cheferna i direktörsklass så hur lockande att ge bidrag är det?
Rädda Barnen, Naturskyddsföreningen, Läkare utan gränser - listan kan göras betydligt längre på direkta felaktigheter i den lista du kopierade in.
Det är inte särskilt svårt att kontrollera vem som leder en organisation, det kunde rentav vara en nyttig övning i samhällskunskap för den som tillhandahållit listan -
Och DN om barnen i lägretnihka skrev 2019-04-13 10:43:07 följande:
Margot Wallström om hur Sverige hanterar frågan om de sk IS-barnen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/2GV1e4/margot-wallstrom-om-mojligt-ska-barnen-foras-till-sverige
https://www.dn.se/nyheter/varlden/barnen-fast-i-lagret-i-syrien/ -
Mm, det tycks vara oerhört komplext - men jag undrar om man kan komma fram till något annat än att de föräldralösa barnen tas hem oavsett om de är födda i Sverige eller inte.nihka skrev 2019-04-13 14:59:47 följande:Det ÄR komplext.
Om man bara tar Skråmos sju barn som är föräldralösa och helt nyligen lokaliserats. Morfar åkte ner från Sverige och träffade barnen och verkar för att få hem dem. Ingen IS-pappa eller IS-mamman riskerar att få fri lejd samtidigt om man plockar hem dem, men fyra av dem åkte med från Sverige och tre är födda därnere. De saknar papper. Deras identiteter kan inte styrkas annat än med påståenden.
Sedan kan man inte åka ner till ett annat land och bara hämta folk. De kurdiska myndigheterna behöver en formellt begäran från de svenska myndigheterna. Det är mindre än en månad sedan som pappa bekräftades död. Innan det gick det knappast att ta hans barn ens om man hade vetat var de fanns.
Dessutom har de tagits om hand om av några svenska IS-kvinnor sedan mamman dog i januari och som de troligtvis har upprättat band med. Och gör man si för en så hur blir det för nästa?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-kampar-for-att-fa-hem-sina-barnbarn-fran-is-till-sverige
Svårare med barn som inte är föräldralösa, men föräldrarna har ju bevisat att de närmast är olämpliga utan motstycke. Ta hem dessa också - alltså skilj föräldrarna från barnen - och bortse från föräldrarnas eventuella protester.
Sen ska man hitta nya hem/föräldrar till barnen, anonymisera barnen så att inte våra egna "soldater" får korn på dem och vill straffa dem på det sätt som en del "soldater" i den här tråden angett.
Hursomhelst - barnen är ju oskyldiga till föräldrarnas vidrigheter. -
Ja, det kommer att bli ett framtida dilemma.nihka skrev 2019-04-14 09:17:21 följande:Frankrike har börjat plocka hem barn. De började med fem stycken "självklara". Vi kanske får göra på samma sätt. Ta det pö om pö utifrån fall. Och de föräldralösa barnen och i synnerhet de som har släktingar i Sverige som vill ha hem dem borde det vara lite lättare att ordna runt.
Sedan vet jag inte om man ska försöka eller ens får ta barn från föräldrar. Man är oskyldig i lagens namn tills motsatsen bevisats. Snarare erbjuda att ta hand om barnen till föräldrarna fällts eller friats från terroristanklagelser. Tror de flesta föräldrar, de handlar mest om mammor eftersom de flesta pappor har dödats, ändå släpper släpper iväg sina barn frivilligt istället för att se dem tyna bort i ett fångläger.
Ja, dessa IS-barn kan bli stigmatiserade och trakasserade. Bara att kalla dem "IS-barn" är ju egentligen det. Men vad säger man?
Barnens bakgrund skulle behöva döljas som ett skydd mot högerextremister med fantasier om blodsskuld, men barnen kommer troligen att ha behov att bearbeta och berätta.
Läser man den här tråden - eller än mer på rena högerextremistiska forum - så är det uppenbart att högerextremister gärna skulle vilja straffa barnen, och gärna utifrån samma bestialiska metoder som IS använt. -
Inte desto mindre handlar det om barn som har en mer eller mindre tydlig koppling till Sverige.RebeckaZ70 skrev 2019-04-14 09:02:55 följande:De juridiska dilemman som man ställs inför (oavsett alternativ) är inget jag avundas regeringen.
De barn som är födda i "kalifatet" kan räknas som statslösa. Skråmos barn kan lika gärna räknas som tillhörande Norge då han var norsk medborgare, Frun lär ha haft både svenskt och chilenskt medborgarskap.
De kurdiska myndigheterna är inte rkända som företrädare för territoriet, om Sverige hänvisar till evntuella utresetillstånd som de kurdiska myndigheterna utfärdat hamnar man på kollisionskurs med den syriska regimen.
Om det väsrta tänkbara händer, att något eller några av barnen dör under tiden lär is terrorceller få incitament för hämnd på det svenska samhället.
Nej, det är inte säkert att det bästa är att hålla ihop Skråmos barnaskara, men det bästa är att få ut dem därifrån.
Det är heller inte säkert att det bästa är att Skråmos barn ska återförenas med sina släktingar, jag är en smula skeptisk till familjer som fostrar barn till terrorister. -
Jag menade att far- och morföräldrarna kanske inte är de personer/familjer som på bästa sätt kan hjälpa den här syskonskaran tillbaka till ett drägligt liv.nihka skrev 2019-04-14 09:43:19 följande:Hur menar du här? Kan tolkas på två sätt.
Men det var en ogenomtänkt fundering - jag vet inget om hur man tar hand om barn som utsatts för och sett vidrigheter värre än jag kan förstå. -
Javisst, de minsta är de minsta problemen, men särskilt små kommer problemen inte att bli för dem ändå.RebeckaZ70 skrev 2019-04-14 11:12:44 följande:Visst har de koppling till Sverige, det var inte det jag var ute efter.
De minsta barnen är det "minsta problemen" eller vad man ska säga, de är för små för att förstå innebörden av vad deras föräldrar deltagit i och borde kunna evakueras ganska omgående till fosterfamiljer. Jag tror att något eller några av barnen var i 8-års åldern och då behövs det mera stöd.
Nä, vad jag har läst så sympatiserade mormor med IS. Morfar bor i en enrummare... så det krävs nog andra insatser.
Hur ska man kunna hantera vetskapen om att ens föräldrar frivilligt blev en del av en av historiens vedervärdigaste "rörelser"? -
Inte nödvändigtvis ondska.Evert2 skrev 2019-04-15 07:44:36 följande:
Ondska har ingen ålder tyvärr
Att svensk shariahöger vill straffa ett barn i 4-årsåldern som gjort vad det fått lära sig att göra handlar nog mer om förståndsbegränsningar.
Men det är ett skäl till att det är viktigt att det inte blir allmänt känt vad ett enskilt barn har varit med om - det kan inte uteslutas att flocken vill hämnas på barnet. -
Barn som återvänder till Stockholm med föräldrar som kan misstänkas ha stridit för IS kommer i stor utsträckning att omhändertas av socialtjänsten, säger Stockholms socialborgarråd.Evert2 skrev 2019-04-15 11:29:08 följande:
Hörde på radio P4 Sthlm att nu gör sig soc här i stan beredda att ge "stöd" till återvändarna. Ordet stöd upprepades flera gånger. Är det som vanligt skuldsanering bostad och generösa bidrag dom talar om?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7197448
-
Det hjälper nog inte på svensk shariahöger som brännmärker småbarn som onda.nihka skrev 2019-04-16 14:11:33 följande:Man kan byta blöjan och leka tittut. Koka välling. Sånt
Men gick det att göra retroaktivt så skulle nog de bli som folk också. -
Glöm inte att shariahögern är en hederskultur där blodsskuld har en framträdande roll.nihka skrev 2019-04-23 08:10:40 följande:Nej, det måste vare ett gäng tvååringar.
Därför år tvååriga barn till terrorister också terrorister enligt shariahögern. -
Ja, det är svårbegripligt att somliga anser att små barn ska straffas för deras föräldrars gärningar.nihka skrev 2019-04-23 10:26:05 följande:Konstigt att de inte själva ser sig som bärare av hederskulturnormer. Att man kan ha ett så selektivt seende.
Och än mer svårbegriplig att de som anser detta inte inser att de förespråkar hederskultur och blodsskuld.