felix le chat skrev 2019-04-12 13:41:07 följande:
Det hemska är ju att Rädda Barnen inte bara vill att barn skall få hjälp att återvända
utan även föräldrarna. Föräldrar som har begått ofattbara brott mot mänskligheten.
Rädda barnen och deras moderorganisation Save the children har totalt kört i diket
senast 10 åren. Se bara på deras trafficing verksamhet i Nordafrika.
Inte ett öre får dom av mej. Så tragiskt.
Jag vill inte heller ha hit IS-föräldrarna, verkligen, verkligen, verkligen inte soldaterna och inte heller den som "bara" tjänat på annat sätt eller levt enligt IS-samhället regler och normer. Men barnen då? Ska de få betala för sina föräldrars val?
Att hjälpa dessa barn ligger helt i linje med Rädda Barnens verksamhetsmål och de gör inte skillnad på barn och barn och även dessa barn behöver förutom hjälp sina föräldrar/familj. Så där blir det riktigt obehagligt och krockar med mina här två helt oförenliga uppfattningar.
Jag skulle kunna tänka mig tillfälliga insatser på plats för barnen under tiden föräldrarna ställs inför rätta lokalt med möjligheten för föräldrarna att släppa iväg barnen med omedelbar verkan till familj och släktingar i Sverige. Vad jag förstår handlar det om ca 80 barn i olika läger i Syrien vars de eller föräldrarna kommer från Sverige.
Save the Children sysslar naturligtvis inte med trafficing. Här kan du läsa mer om dessa grundlösa anklagelser och hur de och andra hjälporganisationer har räddat livet på 1000-tals barn som färdats i överfulla småbåtar och gummiflottar över medelhavet:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-4921986/Save-Children-accused-pockets-smugglers.html