Inlägg från: XL perspektiv |Visa alla inlägg
  • XL perspektiv

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

OlgaElvira skrev 2019-02-25 18:53:07 följande:
    Skönt att det finns fler än jag som tycker att vi ska ta hand om vår egen skit och inte lämpa över det i knät på kurderna, det ha nog med att försöka bygga upp sitt land. I princip tycker jag att brott ska utredas och påföljd fastställas i det land där brottet begåtts. Men när det inte finns en fungerande rättsstat så ska brottslingar inte gå fria. De är svenska medborgare, vårt ansvar. De bör för övrigt prövas för brott mot mänskligheten vid ICC i Haag.
    Kallar du våra invandrare med dubbelt medborgarskap för "skit". Det var bland det värsta jag läst på länge.
  • XL perspektiv
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:11:41 följande:

Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 

Jag tror det har att göra med att det är svårt att plocka bort det enda medborgarskap de har. Fattar du skillnaden? Hur de ser ut är förmodligen egalt.

Mangs sitter väl inne på livstid. Frågor på det?

De som begått terrorbrott i främmande land får gärna sona sina brott där. Inte konstigare än när en etnisk svensk åker fast för mord i USA.

Dödsstraff pysslar vi inte med i civiliserde samhällen.
  • XL perspektiv
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:24:47 följande:
    Du är helt ute och cyklar!
    Skriver du Om IS invandrare? Ser du hur du ser på folk som ser annorlunda ut?
    I rubriken står det svenska medborgare. Du gör de till invandrare!!!
    Glöm inte att många som deltagit med IS är födda här.
    Är alla invandrare för dig som inte är vita och etniska svenskar? 
    Den som åkt iväg för att mörda andra människor kan stanna där. Kan tänka mig bidra med en slant till kriminalvården i Syrien om det får dig att må bättre. Vilken hudfärg terroristen har struntar jag helt i. Ditt rasistkort kan du stoppa upp i röven.
  • XL perspektiv
    FDFMGA skrev 2019-02-26 13:28:39 följande:
    Rataxes skrev 2019-02-26 13:04:08 följande:

Det kom tidigt (2013 kom den första) riksdagsmotioner om terrorresor.

Alla avslogs.

Inte en enda från V, MP eller såssar.

Maxstraffet för "terrorresa" tycks var 2 år.

Jag tycker nog att de som mördat för IS och eventuellt kommer tillbaka till Sverige ska ha betydligt strängare straff - alltså att det är de brott mot andra människor de begått som terrorister de ska straffas för, oavsett var och enligt vilka lagar de kommer att dömas.
    Håller med. Morden bör lagföras där de begicks. Inte i Island, Zimbabwe eller Sverige.
  • XL perspektiv
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-26 21:37:10 följande:
    Det kan jag hålla med om.

Jag såg förresten förra veckans "Opinion Live" på SVT Play. Hanif Bali mosade både vänsteradvokaten och miljöpartiets soyboy. Vad fick jag se i förrgår i Aktuellt? Jo, samma soyboy stå och klaga på att "konsekvensen blir att ingen vill ha terrorister i sitt land".
    Märkligt att ingen vill ha terroristera i sitt land. Mycket märkligt, för svårt för en miljöpartist att förstå
    Det måste te sig ett mysterium att det finns länder som föredrar kompetent arbetskraft framför terrorister. Bara i Sverige.
  • XL perspektiv
    Dr Nail skrev 2019-02-26 22:16:34 följande:

Intressant men lite obehagligt att det finns så många i Sverige som tar dessa djurs sida. Som om Sverige aldrig råkat ut för terror...

Hur många tycker det skulle vara en bra idé att välkomna Breivik med språkkurs och förtur i bostadsön?
  • XL perspektiv
    Kawthar skrev 2019-02-26 22:34:12 följande:
    Vi tog ju emot dom eller hur? Sverige visste vilka dom var innan dom åkte , när dom var där och vilka dom var när dom återvände och ändå går dom på våra gator som att inget hänt. Hur tolkar du annars denna handfallenhet? Det är ok att mörda, terrorisera, lemlästa och våldta utanför europas gränser , men när dom är färdiga för tillfället så kan dom komma tillbaka utan rättslig påföljd. Aldrig ifrågasatt varför trump uppmanar europa att ta tillbaka sina ?frihetskämpar??
    Ja, vi tog emot dem. Det var säkert rätt då. Att vi gjorde rätt då är inte skäl att göra fel nu. Vi kan bättre. Hjälp de som förtjänar det istället.
  • XL perspektiv
    Kawthar skrev 2019-03-01 16:11:54 följande:
    Jag svarade på din fråga. Att du inte ville höra det jag svarade är inte mitt problem. Om du inte vill höra mitt svar, så fråga då inte.

JAG känner inte dessa terrorister personligen, så sluta fördumma dig själv, är du inte läskunnig kanske ett diskussionsforum är din grej.

Värda att komma tillbaka? Är det ett privilegium att som svensk få återvända till sitt land? Du har jävligt höga tankar om dig själv och Sverige. Har du en aning om att just SVERIGE skickade vapen till daesh och bistår saudi (du vet landet som rensar Jemen just nu) med vapen? Att just SVERIGE köpte oljan som pumpades ut gratis från Irak när det olagligt invaderades? Tror du vi är oskyldiga i detta?? Kliv ner från dina höga hästar och vakna upp istället!

Dessa parasiter har svenskt medborgarskap och är i lagens mening svenskar. Deras namn, hudfärg eller hur länge de bott här saknar betydelse! Förstår du? Dom är lika mycket svenskar som du är! Och precis som du inte kan få ditt medborgarskap rivet, kan dessa inte få det heller.

Jag skulle se att Sverige tillsammans med Europa har ett SAMARBETE med Syrien och Irak och går ner på deras blodstänkta knän och ber dom ta hand om VÅRAN skit. Att dom får sitt straff utdelat DÄR! Men det kommer aldrig hända.
    Klart de kan få sitt medborgarskap rivet. Allt vi behöver göra är att bestämma att vi river det. Huruvida det är en bra idé är en annan sak.

• XL perspektiv
    FDFMGA skrev 2019-03-01 15:29:38 följande:
    Pilsner skrev 2019-03-01 14:55:10 följande:
    Jag måste missat det inlägget där någon skrev så.

Hur som helst så är det inte helt ovanligt med personer som är födda här och har svenskt medborgarskap som ändå inte anser sig vara svenska. Det är till och med som så att enligt definitionen räknas man som av utländsk härkomst om man är född i Sverige av två föräldrar födda utomlands.

Jag har en vän som är född här men har finländska föräldrar, och han känner sig inte helt svensk.
    Okej, du missade alltså att du gav uttryck för uppfattningen att den som skriver Israhell är rasist. Jag petade dit det som det första citatet här ovanför.

Jag tycker det är trist att somliga ska dra fram rasistkortet i tid och i otid, i synnerhet om man inte har förstått vad rasism är för något. Det är inte rasistiskt att kalla Israel för Israhell, olämpligt och lite småkorkat är det - men inte rasistiskt i sig.
    Israelhell är ett rasistiskt ett rasistiskt uttryck.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?