Inlägg från: Anonym (Tom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Smecker skrev 2019-02-28 17:01:53 följande:
    Finns ju avvikande åsikter:
    www.corren.se/nyheter/unga-svenskar-nojda-med-sitt-sexliv-om4638461.aspx

Din undersökning har 85 svar. Tycker du att det är representativt för hela Sverige? Ett riktigt tvärsnitt, som du kan basera dina åsikter om en nation på?

Hur många är de där "massor" av prostituerade som raggar kunder på dejtingappar i Sverige? Har du några siffror? Män överdriver sina siffror i sexundersökningar, kvinnor underdriver dem. Det är ett välkänt faktum som bygger på könsroller.
    Det har skrivits artiklar om prostitutionen, det vet t o m jag som inte bor i Sverige. Har du inte sett dem eller låtsas du?

Och om inte prostitutionen är utbredd, hur förklarar du då att svenska mäns sexuella aktivitet är så mycket högre än svenska kvinnors? En matematisk omöjlighet vill jag påstå.

Ca. 14% av svenska kvinnor har aldrig sex - dubbelt så många som svenska män. Signaturen [.] har kommenterat detta fenomen flera gånger.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 17:01:53 följande:
    Finns ju avvikande åsikter:
    www.corren.se/nyheter/unga-svenskar-nojda-med-sitt-sexliv-om4638461.aspx

Din undersökning har 85 svar. Tycker du att det är representativt för hela Sverige? Ett riktigt tvärsnitt, som du kan basera dina åsikter om en nation på?
    Dessutom har du den DN-publicerade enkäten (44% nöjda) och en annan enkät härinne - www.familjeliv.se/forum/thread/79435494-ar-du-sexuellt-tillfredsstalld - där 30 av 96 säger sig vara nöjd (jag är dock TS där, så den kan vara riggad! se upp!).

Allvarligt, Smecker, tror du att det existerar en världsomfattande konspiration som vill framställa svenskars sexliv som mycket sämre än det är? Vilka siffror man än hänvisar till - och oavsett vilka som ligger bakom dem - så avfärdar du dem omedelbart, utan att tanken ens verkar snudda dig att de kan innehålla åtminstone ett frö av sanning?

Var sjunde svensk kvinna har aldrig sex. Det är en fullständigt chockerande siffra i ett land som gärna ser sig självt som emanciperat och människovänligt. Eller har du någon alternativ tolkning?
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 18:41:40 följande:
    Att det skrivits artiklar om det säger absolut inget om hur utbrett det är. Kan du svara på hur utbrett det är i Sverige? Hur många är dessa som du påstår vara "massor"? Det skrivs ju artiklar om t ex sjukdomar som drabbar en på miljonen med.

www.gp.se/nyheter/josefin-%C3%A4r-en-p%C3%A5-miljonen-lever-med-s%C3%A4llsynt-sjukdom-1.13743404

Jag har förklarat det, och förklarar det igen. Män överdriver och kvinnor underdriver när det gäller sexundersökningar. Det finns till och med undersökningar på det. Anledningen är könsroller och att människor ljuger för sig själva. Sedan kommer du alltid få en diskrepans om du inte undersöker samtliga invånare, helt enkelt av den anledningen att det räcker att 10% av de som svarar ligger i var sin övre eller undre percentil för att resultatet skall bli snett till någons fördel/nackdel. Det är rätt logiskt, så jag undrar varför du ignorerar det så hårt.

Mjaha, det är väl bra att ca 14% svenska kvinnor slipper ha sex om de inte vill. De andra kvinnorna kan ju kompensera rätt bra där.
    Det är den här typen av inlägg som får mig att undra hur det ligger till med din empati. Du bara maler på med ditt teknokratspråk och inte ens en förbluffande siffra som att 14% av svenska kvinnor inte har sex får dig att reagera. Hallå, är det någon hemma??

Om vi räknar bort någon promille av befolkningen som helt enkelt är asexuell så innebär det ändå att det finns hundratusentals kvinnor i vårt land som avstår från en av människans mest grundläggande behov. Får det inte dig att undra vad som är på väg att ske?

Som vanligt kan man säga att det är en normal reaktion på vårt konsumtions- och karriärsinriktade samhälle, vårt klimat osv osv. Men någon gång kanske det rent kan vara idé att stanna upp och fråga sig om vi inte betalar ett extremt högt pris.

Jag har sedan länge insett att dokumentärer som tar upp ensamhet och social misär enligt dig är "vinklade", att enkäter och andra undersökningar är "missvisande", att folks åsikter är "ovetenskapliga" och att människor överdriver och inte svarar sanningsenligt när de tillfrågas om sex. Under tiden sprider sig den mentala ohälsan i landet i allt snabbare takt.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-03-01 06:14:15 följande:
    Var sjunde svensk kvinna kanske väljer att inte ha sex.

Sverige är ett av de få länder där kvinnor har möjlighet att välja just tack vare individualism och självständighet.
    Självklart är det - på sätt och vis - ett val. Men det är ju ett tragiskt val: ett val som  indikerar att något inte står rätt till.

Låt mig ta ett exempel. Igår avhandlades svenskarnas allt sämre sömn länge och väl på TV. Även här går det att säga: "Men svenskarna kanske väljer att sova mindre? Det är väl fantastiskt att vi svenskar kan välja exakt hur många timmar vi vill sova? Folk kanske tycker det finns andra, roligare aktiviteter?"

När det gäller människans grundläggande behov - sömn, mat, sexualdrift - så går det inte att dribbla alltför mycket med variablerna. Ätstörningar är ett hälsoproblem. Sömnlöshet likaså. Och svag libido är det i allra högsta grad.

Problemet är att Sverige fortfarande är ett puritanskt och moralistiskt land, trots att vi inte inser det själva. Det är inte många decennier sedan kvinnor i vårt land kunde tvångssteriliseras pga att de gick "för ofta" och dansade, för att de hade för många partners och liknande. Inte ens i fascistiska förtryckarregimer på 20- till 40-talet förekom något liknande.

I Sverige är fortfarande sex något lite pinsamt, något man helst inte talar om. Sexuell misär - var sjunde kvinna som inte har sex är inget annat än just sexuell misär - skapar inga jätterubriker och avhandlas mycket mindre än att 10% av svenskarna har sömnproblem.

Och detta är verkligt oroande, inte minst för de unga som nu växer upp i vårt samhälle.
  • Anonym (Tom)
    sextiotalist skrev 2019-03-01 07:42:44 följande:
    Är det missär för att en kvinna VÄLJER att inte ha sex. För vem?

Sex är inget grundläggande behov, det är en drift, självklart kan driften se olika ut, en del har hög drift, en del saknar driften helt. Sedan vet jag att man gärna blandar ihop detta, för hade det varit ett grundläggande behov för överlevnad, så hade inte folk överlevt, eftersom det alltid har varit både män och kvinnor som inte fått sex med någon annan (och även inom övriga djurvärlden förekommer det, där många hannar inte får en chans att komma till).

Det finns ju hormonet oxytocin, men det hormonet kan man få på fler sätt än sex, närhet på olika sätt. En nybliven mamma får en skjuts av detta hormon när hon ammar sitt barn t.ex. Man kan få ökning av detta när man klappar en hund eller katt, och även när man har (frivillig) sex.

Du måste skilja på det att man kontrollerade sexdriften hos kvinnan, från det att kvinnor (och även män) väljer att inte ha sex.
    Bra inlägg.

Som du säger är det inget märkligt i att en kvinna väljer bort sex någon period i sitt liv, precis som det är helt normalt att en viss del av befolkningen faktiskt är asexuell (och inte ska behöva skämmas för det). Men här är det själva andelen - fjorton procent - som är skrämmande. Inte minst därför att de kvinnor som inte har sex öht troligen bara är toppen på isberget, där många sannolikt har sex väldigt sällan - i a f om det rör sig om en normalfördelning.

Jag har under de senaste månaderna läst hundratals, kanske tusentals inlägg härinne och jag kan inte påstå annat än att jag är en smula förbryllad. Själva poängen med vårt välfärdssamhälle är väl att folk ska ha bra och tillfredsställande liv? Det ekonomiska och materiella överflödet har väl inget egenvärde? Men i Sverige idag verkar vi kombinera en av världens högsta levnadsstandard - höga löner, låg arbetslöshet, långa semestrar, generös familjepolitik, ekonomisk högkonjunktur sedan ett decennium, jämställdhet som kanske inget annat land i världen - med en alltmer utmattad och stresskadad befolkning. Och avtagande libido är väl ett av de tydligaste tecknen på just detta.

Vad skulle hända om vi plötsligt gick in i en lågkonjunktur? Om bostadsbubblan sprack som  på 90-talet? Om vi mår taskigt redan nu - hur skulle vi då må om allt det vi nu tar som självklarheter plötsligt blev ett minne blott? Jag vågar knappt tänka tanken.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-03-01 08:15:17 följande:
    Jag är oerhört empatisk. Är det inte bra att 14% av svenska kvinnor slipper ha sex om de inte vill eller orkar? Varför är det så viktigt för dig att tvinga dem till saker de inte känner för? Skall de sätta igång och ha sex fast de inte vill för att någon Tom på ett forum sagt att de måste det? Du kanske borde ha mer empati och sluta vara så självcentrerad.

Nej, jag är mer orolig över de kvinnor som känner att de måste ställa upp på sex fastän de inte vill. I samhällen med bristande jämställdhet där kvinnor är beroende av män för sin försörjning och överlevnad så är det inte ovanligt att sexet sker på männens villkor. Det var först 1965 som det i Sverige blev straffbart med våldtäkt inom äktenskapet, i många andra länder är det fortfarande tillåtet.

Vadå betalar ett högt pris? På vilket sätt drabbar det dig att 14% av svenska kvinnor väljer att inte ha sex mot sin vilja och/eller med män de inte tänder på.

Inte riktigt. Dokumentärer är dokumentärer, däremot försöker du själv vinkla deras åsikter och resultat på ett sätt som de inte är avsedda för. Du lägger in jämförelser med andra länder där det i själva dokumentärerna inte finns något motsvarande. Vad du än personligen tycker så är svenskarna nöjdare med sina sociala relationer än många sydeuropéer. Fast det ignorerar du, eftersom det inte passar din agenda. Enkäter och undersökningar får man ta för vad de är. Hur vetenskapligt är undersökningen gjord? Vem har gjort den, vad har den/de för agenda? Hur många har svarat, vilka frågor har ställts, hur skedde urvalet? Finns det sociologiska faktorer till felsvar? Ett klassiskt exempel är män som alltid överdriver och kvinnor som alltid underdriver antal sexpartners i undersökningar, det finns som sagt undersökningar på det med. Folks åsikter är åsikter, de flesta människor vet skillnaden på åsikter och fakta. Barn lär sig källkritik i skolan idag, men det finns utbildningar för vuxna med om du vill bättra på dina kunskaper.

Här har du lite läsning:
    www.thelocal.it/20141117/majority-of-italian-women-unhappy-with-sex-life
    Om du är så empatisk som du säger så vet du mycket väl att den typ av fenomen som vi ser så mycket av i dagens svenska samhälle - sömnproblem, ätstörningar, svagt libido osv osv - är typiska indikatorer på psykisk ohälsa. Och psykisk ohälsa är ofta värre än fysiskt sådan: du kan ta ett piller mot t ex högt blodtryck men det finns inga piller som botar ångest eller svag sexualdrift. Du har säkerligen själv gått igenom svåra perioder i ditt liv och du vet då att kroppen och sinnet går in på ett slags "survival mode" där livet mera handlar om att överleva än att må bra. Under sådan perioder kan sexualdriften sjunka till nära noll - mig hände det i början av 90-talet när båda mina föräldrar var allvarligt sjuka samtidigt. Men om ett sådant tillstånd blir permanent så är det något som är radikalt snett.

Problemet är kanske vår syn på hälsa och ohälsa? Hälsa är inte "frånvaro av sjukdom" utan ett tillstånd av välbefinnande. När läkare skickar hem oroliga människor med beskedet "fru Perssons resultat var utmärkta så gå nu hem och var lugn" - trots att fru Persson känner sig renons på livsglädje, entusiasm och sexualdrift - så skapar de bara förutsättningar för ytterligare, mer konkret "fysiskt" lidande.

Brist på sex är en riskfaktor vad gäller många sjukdomar: vissa typer av diabetes, hjärt- och hjärnsjukdomar osv. Och kombinerat med t ex sömnlöshet kan det bli en riktigt explosiv blandning.

Den blandningen drabbar idag inte bara folk mitt i karriären utan även våra ungdomar, som redan i tidig ålder ofta har ett avtagande libido. Om du verkligen hade den empati du påstår dig ha skulle du knappast bagatellisera detta.

Men kanske är det som så ofta, att någon i din närhet måste drabbas för att det ska bli fattbart. Procentsatser förblir i den oempatiskes sinne inget annat än just torr statistik.
  • Anonym (Tom)
    sextiotalist skrev 2019-03-01 08:42:49 följande:
    Förvisso kan dålig hälsa (både fysisk och psykisk) ge förändringar i sexualdriften och upplever man detta som ett problem, så ska det självklart tas på allvar, inget snack om saken. Men upplever inte personen det som ett problem, så är det inte heller ett problem. Dvs är personen nöjd med detta, kanske lever med en partner som inte heller ser det som ett problem (ja, det finns vita äktenskap), så är det inte tecken på ohälsa.
    Sedan har jag en känsla att männen rent generellt kopplar hälsa och sexdrift och kvinnor, rent generellt, gör inte denna koppling.
    Visst finns det relationer som kan fungera utan sex. Men för att det ska ske måste ju båda parterna vara "sexuellt svala" och då krävs det en sinkadus, rent statistiskt sett. Kanske dags för dejtingsidor för asexuella?

Bland oss människor finns det alla slags varianter på alla områden. Jag har en faster som när hon var yngre kunde somna ett par timmar i tv-soffan och efter den tuppluren var hur fräsch som helst och utan problem kunde inleda en ny dag. Men det innebär inte att bristande sömn för väldigt många är ett stort problem.

På samma sätt kan en människa leva ett utmärkt prima liv helt utan fysisk intimitet. Men man kan inte på något sätt göra detta till en norm eller ens till ett argument för att svag sexualdrift är ett mindre viktigt hälsoproblem.

Dessvärre tenderar vår kultur att förbise just det här och just därför finns det så stora mörkertal i vårt annars sifferbesatta samhälle. Och ofta får de som drabbas vända sig till orientaliska läror som tantra, zen osv för att hitta en lösning.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-01 09:48:59 följande:
    Varför skulle någon vilja bota låg sexdrift om personen inte upplever detta som ett problem.  Singlarna som ägnar stor del till att fundera över andras sexliv och att människor borde ägna sig åt umgås med främmande av motsatta könet överallt uppmanas ju inte att söka hjälp för att dämpa sexdriften trots att det faktiskt finns medicin som dämpar driften
    Det man inte upplever som ett problem söker man knappast bot för. Men tänk dig själv en situation där man blir avvisad av sin partner och inte bara någon gång då och då. Hur många relationer överlever något sådant?
  • Anonym (Tom)
    New Dawn skrev 2019-03-01 10:31:47 följande:
    Överlever relationer bättre om kvinnan har sex trots att hon inte har lust? I så fall, hur tror du hon mår? Eller är inte hennes hälsa och välbefinnande så viktigt i det läget ? Statistiken blir ju bättre för dig om hon ställer upp, så då måste det ju vara bätte.... (eller?!) Det är ju det enda du fokuserar på.

Tänk om just sexfrekvensen inte är det viktigaste för hälsan, och vad gäller just sexlivet kan det ju vara så att kvalitén på sexet betyder mer än frekvensen för många människor. Det finns inte plats för i din trånga tankebanor.

Enligt din fyrkantiga syn på hälsa är sexfrekvens den väsentliga parametern...

Förresten, du som bara är i Sverige några veckor per år, fokuserar ändå så mycket tid här på forumet. Kanske är inte de länder du vistas så intressanta som du får det att låta som. Du prioriterar väldigt mycket tid och engagemang på Sverige och familjeliv. Lite udda att fokusera så mycket på något du tycker är dåligt.
    Vi talar nu inte specifikt om kvinnans libido utan lika mycket om mannens. Jag tror en kvinna lider precis lika mycket av att bli avvisad som en man - och troligen ännu mera än mannen.

Jag har inte sagt att sexfrekvensen är det viktigaste i en människas hälsoprofil. Däremot är många av de fenomen vi ser i Sverige idag - ångest, depressioner, ät- och sömnstörningar, låg sexualdrift - tecken på ett samhälle som blivit dysfunktionellt. Om det beror på neoliberismen, på kvardröjande puritanism, på en viss sorts feminism eller på annat kan var och en ha en åsikt om. Men jag tycker det är absurt att det är så tyst om alla dessa problem.

Jag kommer att lämna Sverige om några dagar och du kan vara lugn för att du inte behöver dras med mig efter det. Jag reser med en kvardröjande känsla av obehag. Obehag pga den situation som många svenskar lever i, men ännu mer pga svårigheten att diskutera den utan att bli misstänkliggjord eller stämplad som "högerspöke" eller liknande.

Jag kommer fortsätta att försvara den svenska modellen när jag talar med utländska vänner, men jag kommer vara ännu mer ödmjuk inför andras syn på vårt samhälle och dess för- och nackdelar.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-01 11:19:14 följande:
    Blir man avvisad gång på gång av sin partner tar man reda på vad detta beror på hittar man inget som personen kan eller vill åtgärd är det väl bara att välja att separera eller stanna kvar, råd som ges bland högerkristna är att använda en  massa glidmedel och bestämma sig för att ändå ha sex eftersom det bara tar ett par minuter och inte är så väldigt smärtfylld att man inte kan stå ut..
    Du har inte en enda gång nämnt avvisande i relationer utan pratat om att främlingar inte umgås på morgontågen, strosar omkring på gatorna osv,. det har väl inte med hur det är i parrelationer 
    Jag har talat om det svenska samhället som jag ser det: ett samhälle där bristande kommunikation, torftigt socialt liv och bristande erotisk laddning är fenomen som pekar i samma riktning - en avhumanisering, där avståndet från människa till människa är alltför stort. Och detta tror jag du kan hålla med om.

Sverige ligger konstant i botten på listor över hur lätt det är att få kontakt med människor och knyta vänskapsband. Det finns expatsidor på FB för folk som flyttat till Sverige: gå in och läs där någon gång. Många kommer hit med viljan att lära sig språket och integreras, men ger upp efter ett tag när de inte hittar någon att prata svenska med. Många har, efter flera år i landet, inte en enda nära svensk vän, men till skillnad från svenskar - som ofta tar kontaktlösheten som något givet, i stil med det kalla klimatet - ser de inflyttade fenomenet som abnormt och problematiskt.

Jag är någonstans mittemellan: jag inser väl att det inte kommer att se mkt annorlunda ut om 50 eller 100 år, men jag kan å andra sidan inte se vår moltigande och dystra sociala kultur som något normalt. När folk kan ligga avtuppade på gatan mitt i en storstad medan folk bara går förbi så är det patologiskt. Och det behövs inte en massa sociologiska studier för att begripa det.
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?