Inlägg från: jeja52 |Visa alla inlägg
  • jeja52

Bf november 2019

Hej, jag hoppar också in.

Jag plussade för lite drygt en vecka sedan och är nu 5+2, bf 8/11.

Jag känner mig verkligen gravid (men kan ju vara sken/mentalt också). Ömma bröst, ömma bröstvårtor, mensvärk. Förra veckan hade jag med nyp/dragningar i livmodern men nu är det mer mensvärk (vet inte om det är positivt eller negativt).

Funderar på att ringa bm imorgon. Någon som vet hur det fungerar i Sthlm län? Det verkar som att första ul är v17-20. Vill gärna ha ett tidigt också för att känna mig lite säkrare.

• jeja52

Jag är så uppsvälld att några av mina byxor inte passar längre - köpte gravidbyxor igår. Så sköna!

Annars känns det en del i livmodern (mensvärk) och i brösten. Idag började lite lätt illamående också. Inte spy-känsla bara lite lätt obehag.

• jeja52

Går in i vecka 7 imorgon! Ringde BM i veckan: Hälsosamtal 20/3 (!) och inskrivning 23/4 :( Känns som inskrivningen kommer sent (v12) om man ska hinna med att prata om diagnostik då ( KUB ska väl göras v11-14) och boka efter det.

Ska försöka prata om det på hälsosamtalet redan. Vill gärna göra ett tidigt ul innan påsk (v10-11) då vi ska träffa svärföräldrarna på påsken och eftersom jag redan tycker att magen syns så borde den ju definitivt göra det om 5 veckor... Om inte BM kan ordna med det så blir det ett privat ul.

• jeja52
    Isavanna1 skrev 2019-03-15 19:05:56 följande:
    Vet inte riktigt hur det fungerar. Själv har jag tänkt ringa bm i ca v 9, då ska jag ha gjort två tidiga ul. Hälsosamtalet är inte så viktigt för mig. Har gjort det tre gånger under förra året, haha
    Hur menar du? Jag trodde det generellt var bm som skickade remiss för ul. Hur gör du ul innan du pratat med bm?

Känner inte heller att hälsosamtalet är så viktigt, jag ser det mer som chans till kontakt med bm.
  • jeja52
    cesse26 skrev 2019-03-15 18:58:22 följande:

Idag ringde jag barnmorskan och fick tid den 4/4. Hon ville även att jag skulle fundera på om ville ta kubb. Vilket vi än väljer så kommer vi få ett ultraljud. Hur ska ni göra ska ni göra kubb?

Jag vill gärna göra ul/kub eftersom vi har viss risk för en gen som ger någon typ av extrem dvärgväxt med ca 0% överlevnad pga underutvecklade lungor och hjärta. Visar sig denna gen så måste vi avbryta eftersom det inte finns någon reell chans för överlevnad eller livskvalitet.

I övrigt vill vi såklart ha en frisk bebis, men vi har inte diskuterat vad vi har för åtgärder vid kromosomskador.

Vill gärna göra ul/Kub även för att bekräfta antal foster. Jag åt letrozole vilket kan ge en förhöjd risk för flerbörd.
  • jeja52

8+3 och privat UL om en vecka.
    Känner mätt men det känns också som att magen är tom. Nästan all mat är äcklig så pallar bara äta pyttesmå portioner och det går superlångsamt. Är också lite fundersam på att få i mig tillräckligt med näring. (Har nu ätit grillat kött två dagar vilket var gott - och skönt att få i sig hela portioner och ordentlig mat)

Har också en känsla: inte riktigt illamående och inte riktigt obehag. Det känns som en rap som sitter i halsen och inte kommer upp. Ibland kommer en rap och då känns det lite bättre, ibland känns det som om man skulle försöka pressa rapen så skulle det bli kräks istället.

• jeja52

11+5. Har fått tid för KUB på torsdag, en vecka kvar till man får se att det växer som det ska!

Vi berättade för föräldrar/släkt på påsken (hade ett privat UL 9+5 så kändes ändå ganska säkert). Föräldrar är oroliga då de hade problem med genetiken när de skulle skaffa barn (och för att de är av den oroliga typen). 

• jeja52

Var på KUB förra veckan och allt såg bra ut. Storleken/beräkningen stämmer fortfarande med mens/äl/tidigt ul så det känns troligt att det kommer gå bra. 

Ser gravid ut en del dagar och en del dagar inte. Har alltid (sen jag var liten)  drömt om en söt gravidmage och hoppas att den kommer snart (men kommer väl tröttna på magen framåt slutet...).

Andra trimestern på lördag, whoop whoop.

Svar på tråden Bf november 2019