23 dagar sedan jag träffade min son..
Anonym (Också socionom) skrev 2019-02-25 11:26:24 följande:
Jag måste få fråga, varför gör han allt detta? Det låter så extremt att smutskasta och hålla ett barn från dennes mamma på detta sätt. Om han inte är psykopat och hämndlysten så låter det som om din x man är rädd och orolig för barnet. Jag menar han måste ju ändå veta vad detta kan "kosta" honom. Jag personligen hade bara gjort så som han om det fanns en genuin oro och då jag visste att jag hade bevis på att du inte är kapabel till att ta hand om ett barn samt att du brister i omsorgen för detta barn.Att detta förekommer är inte alls något nytt, det finns ett populärvetenskapligt namn för detta, PAS, dvs där en förälder, på olika sätt ser till att barnet inte träffar den andra föräldern, inte för att skydda barnet, utan hämnd, inbillad rättvisa eller helt enkelt att man anser, utan fog, att barnet inte ska ha någon kontakt med andra föräldern.
Det finns både mammor och pappor som beter sig lika illa, så det är inte könsbundet alls.
Om jag hade hamnat i en sådan situation att jag hade genuin oro för barnets mående, då hade jag tagit det via familjerätten och sett vad de hade för redskap för att barnet skulle ha en kontakt med den andra föräldern på ett tryggt sätt.