• sextiotalist

23 dagar sedan jag träffade min son..

Anonym (Också socionom) skrev 2019-02-25 11:26:24 följande:
    Jag måste få fråga, varför gör han allt detta? Det låter så extremt att smutskasta och hålla ett barn från dennes mamma på detta sätt. Om han inte är psykopat och hämndlysten så låter det som om din x man är rädd och orolig för barnet. Jag menar han måste ju ändå veta vad detta kan "kosta" honom. Jag personligen hade bara gjort så som han om det fanns en genuin oro och då jag visste att jag hade bevis på att du inte är kapabel till att ta hand om ett barn samt att du brister i omsorgen för detta barn.
    Du menar att du hade ljugit, hittat på saker, om det fanns en genuin oro?
    Att detta förekommer är inte alls något nytt, det finns ett populärvetenskapligt namn för detta, PAS, dvs där en förälder, på olika sätt ser till att barnet inte träffar den andra föräldern, inte för att skydda barnet, utan hämnd, inbillad rättvisa eller helt enkelt att man anser, utan fog, att barnet inte ska ha någon kontakt med andra föräldern.

Det finns både mammor och pappor som beter sig lika illa, så det är inte könsbundet alls.

Om jag hade hamnat i en sådan situation att jag hade genuin oro för barnets mående, då hade jag tagit det via familjerätten och sett vad de hade för redskap för att barnet skulle ha en kontakt med den andra föräldern på ett tryggt sätt.

• sextiotalist
    elhenia skrev 2019-02-25 23:42:26 följande:

Jag har pratat med skolan varje dag för att se om han är där. Tyvärr håller han sonen hemma och säger till skolan att han är sjuk.

Jag har ju faktiskt gjort det, han och hans tjej ringde polisen.

Han är 7 år.

Nästan läge för skolan att göra en orosanmälan, en pappa som håller barnet hemma så att det inte får en chans att träffa sin mamma är grund för oro anser jag.
  • sextiotalist
    elliss skrev 2019-02-26 13:15:30 följande:
    Personligen låter det som att något inte stämmer i denna historia. Säger jag inte för att vara elak eller ifrågasätta utan att det svenska rättsamhället/systemet tillåter att en förälder håller kvar ett barn hemma hos sig som ska vara hos den andre föräldern i 23-30 dagar utan att varken polis eller socialtjänsten går in och hämtar barnet låter väldigt konstigt. Har sett en likande situation och där var både polis och socialjouren på väg att hämta barnet då mamman i detta fall blev skrämd och till slut sa att hon var på väg tillbaka med barnet. Och detta var inom 6 timmar.

TS har troligen legat lågt och försökt att sköta det utan att blanda in myndigheter. Åjo, det inträffar, en fd kollega fick inte träffa sina barn på över ett år och det var många turer på familjerätten innan han fick med sig socialjouren ut (barnens mamma blev sedan anmäld och förlorade vårdnaden om sina barn). skulle nog tippa på att dra in polisen är något som socialtjänsten avvaktar med så länge det går.

• sextiotalist
    elhenia skrev 2019-02-28 08:49:14 följande:
    Är det brottsligt? Eller blir det typ mened när man kommer till rätten?
    Mened är man vittnar falskt under ed.
    Brottsligt är det inte, men det blir ju lite knepigt när det kommer till förhandling och din advokat kan påvisa att det är rena lögner. Lite jobbigt för den andra advokaten att stå upp för sin klient om inte advokaten har blivit serverad osanningar.
  • sextiotalist
    elhenia skrev 2019-03-01 11:19:38 följande:
    Jo, men överenskommelse har vi ju nu. Jag ska hämta sonen om inte sambon kommer vara hemma.

Igår lämnade han inte sonen till mig, för dom påstod att jag hade min sambo med mig i bilen.
    Det borde polisen kunnat vittna om att du inte hade.
Svar på tråden 23 dagar sedan jag träffade min son..