Inlägg från: Anonym (Finns tid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finns tid)

Äggdonation?

Anonym (Menopaus?) skrev 2019-02-21 22:45:09 följande:

Ett lågt AMH visar på att man har få ägg kvar. Ju färre ägg, desto närmare klimakteriet, och desto sämre äggkvalitet. Även med ägglossning kan äggen vara så trasiga att det inte kan bli ett barn. Många missfall kan också vara ett tecken på begynnande klimakterium, och det pga äggkvaliteten. Äggen som produceras är mest skräp, det kan dyka upp ett guldägg men chansen är liten jämfört med när man är 20.

Jag fick första symtomen på klimakteriet vid 37 och slutade menstruera vid 42. Jag hade lågt AMH och långt mellan mens och antingen få ägg eller inga vid äggplock.

Vid 40 gav jag upp de egna äggen och gjorde 2 ÄD, där nr 2 blev ett litet knyte i famnen och då insåg jag att vi borde gjort ÄD tidigare för att hinna med syskon. Nu är det för sent.

Om du har möjlighet, kolla om du har börjat komma in i klimakteriet, vet du det så vet du också om det är värt att fortsätta med egna ägg eller inte. Äggkvaliteten går inte att påverka, det enda som hjälper är ungdom.

Ot, jag vet, men vill bara säga att om ni längtar väldigt mycket efter ett till barn så har kliniker i andra länder andra åldersgränser. I Ryssland tex är gränsen för äd 49 år.
  • Anonym (Finns tid)
    Anonym (Menopaus?) skrev 2019-02-22 01:11:49 följande:

Jo jag vet, det är orken som tryter. Stress på jobbet och livlig 6-åring, det finns inte tid eller ork nu. För 15 år sedan var jag inte så blanksliten som jag är nu...

Förstår hur du känner. Jag väntar mitt första barn efter äd i Ryssland. Har försökt att få barn väldigt länge, nu vet jag inte hur jag ska orka. Önskar att jag var 15 år yngre.
Svar på tråden Äggdonation?