Jordan B. Peterson - varför provocerar han er?
Jordan B. Peterson är i mitt tycke en mycket intressant talare, och säger sådant som många vill höra. Men hur kommer det sig att han väcker så mycket hat och ilska?
Jordan B. Peterson är i mitt tycke en mycket intressant talare, och säger sådant som många vill höra. Men hur kommer det sig att han väcker så mycket hat och ilska?
Provocerar vet jag inte, men han är inte direkt en favorit hos mig.
Provocerar inte mig heller. Tycker vissa saker han säger är vettiga, vissa håller jag inte med om.
Provocerar inte mig heller. Tycker vissa saker han säger är vettiga, vissa håller jag inte med om.
Jag tycker Jordan B säger väldigt enkla självklarheter, och så blir han hyllad som han var näste Jesus, smartast i världen osv. Alltså jag gillar honom på sätt och vis, och jag har nog aldrig något att invända mot det han säger, men det är saker som jag själv, utan att vara professor eller ens begåvad skulle kunna säga. Väldigt självklara grejer.
Att bli hyllad som Jesus för att säga självklarheter är rätt provocerande. Dessutom att bli hatad för att säga självklarheter är jävligt provocerande.
Så Jordan provocerar mig något oerhört, mest för att han faktiskt provocerar andra. Så jag blir provocerad över att folk känner så starkt (både positivt och negativt) över de vanligt sunt förnuft grejer han säger.
Jag är inte en stor fan av honom men han har propagerat för en sak som jag håller med om.
Equality in posibilities, not eguality in outcome.
Vad säger han som är vettigt?
Har inte hört så mycket på vad han har att säga. Det lilla jag hört så tycker jag att han verkat ganska medioker. Säger saker som vilken akademiker som hellst kan säga.
Jag har förstått att han hyllats som en av nutidens "stora" filosofer. Jag förstår inte riktigt varför, men det skrämmer mig att så många faktiskt verkar vara imponerad av att han kan rapa ut självklarheter.
Det borde vara minst lika skrämmande att någon blir hatad/medvetet fultolkad av så många för att han säger självklarheter. Man skulle kunna tro att det finns många som inte förstår eller/och förnekar självklarheter så att det faktiskt behövs någon som säger dem.
JP säger något självklart
Person 1: No shit sherlock
Person 2: Han är full igen.
Person 3: 'Alt right'
Person 4: Han är nog nazist.
Person 5: Han lider av autoimmun sjukdom p.g.a undanträngda känslor.
machokultur
Person 6: Jag blir provocerad
Person 7: Vi klipper lite
Peterson är en kvasiintellektuell simpel man som har få vettiga åsikter, en hel drös med efterblivna åsikter och har en tendens att manipulera sina kultföljare genom att prata väldigt mycket och använda väldigt många ord som låter smarta och fina.. medan han egenligen inte säger någonting alls alternativt drar helt tokiga slutsatser och paraleller. Ovanpå det är han feg som få, vägrar stå för sina åsikter och hittar på egna absurda definitioner som gör alla potentiella diskussioner helt meningslösa. Han är bara en annan variant av deepak chopra.
Hans följare är mest hjärndöda får som tycker att han låter smart och är jesus återfödd för att han stod emot några sjw.
Person 6:
Peterson är en kvasiintellektuell simpel man som har få vettiga åsikter, en hel drös med efterblivna åsikter och har en tendens att manipulera sina kultföljare genom att prata väldigt mycket och använda väldigt många ord som låter smarta och fina.. medan han egenligen inte säger någonting alls alternativt drar helt tokiga slutsatser och paraleller. Ovanpå det är han feg som få, vägrar stå för sina åsikter och hittar på egna absurda definitioner som gör alla potentiella diskussioner helt meningslösa. Han är bara en annan variant av deepak chopra.
Hans följare är mest hjärndöda får som tycker att han låter smart och är jesus återfödd för att han stod emot några sjw.
För att han utmanar krafter som länge har fått stått oemotsagda och ägt problemformuleringsprivilegiet utan mothugg.