• Jojjans

Är detta ett pluss?? Snälla hjälp!’

Enligt mig ett klockrent plus!

• Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-19 09:56:56 följande:

Men åh!! Vad glad jag blir!! Vågar ej tro på att detta händer mig efter så lång tid är kämpande????????????????

Hur länge har ni försökt? Hur många dagar efter äl är du?
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-19 10:13:40 följande:

Vi har försökt över 2 år och har en IVF planerad.

Men kanske har blivit gravid? Vågar inte tro på detta!????

Stort grattis att ni plötsligt lyckades på nattlig väg då!!
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-19 11:21:20 följande:

Ja verkligen! Skulle ringt in nu till helgen vid mens och starta ivf! Så vi får hoppas att det inte är ett spökstreck!!

Hur går det själv? Planerar du barn?

Började försöka i april förra året och blev gravid rätt snabbt men slutade i missfall i vecka 16. Blev gravid igen i dec men missfall igen i vecka 6. Är nu gravid igen, vecka i 8+6 just nu, och i torsdags på alla hjärtans dag såg vi ett hjärta slå, så nu hoppas vi att det går vägen denna gång :)

Men jag har som du förstår analyserat en hel del gravtester senaste året...men ditt är det ingen tvekan om, det är positivt! Sen kan mycket gå fel, men du har garanterat blivit gravid. Njut :)
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-19 11:21:20 följande:

Ja verkligen! Skulle ringt in nu till helgen vid mens och starta ivf! Så vi får hoppas att det inte är ett spökstreck!!

Hur går det själv? Planerar du barn?

Ett spöksträck får aldrig färg, det blir vitt/grått. Är detta blått är det garanterat plus. Köp ett digitalt imorgon så vet du helt säkert.
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-24 07:42:59 följande:

Hej uppdatering dagen efter beräknad mens.. jag har inte fått min mens som jag skulle få igår. Ingen blödning alls.

Nu gjorde jag ett CB digitalt test och den säger inte gravid?

Har det hängt någon tidigare?

Det kan absolut vara så att koncentrationen hcg i urinen inte är stark nog ännu. En del är låghormonare och plussar mycket senare än bim.

Har du tagit något vanligt test idag med för att se om sträcket ser starkare ut? Du kan absolut fortfarande vara gravid!
  • Jojjans
    Busarew skrev 2019-02-24 09:36:20 följande:

ok. Vet dock att clearblue är kända för sina spökstreck så många undviker dom testerna

Alltså alla snackar så mycket skit om alla dessa spöksträck. Enligt familjeliv är alla tester kända för spöksträck hit och dit, så jag skulle ta det med en nypa salt när man hör att test är opålitliga. Alla vanlig test funkar på ungefär exakt samma sätt och det är inte nån större kvalitetsskillnad. Den färgade remsan kan råka bli synlig på alla slags test i vissa vinklar och ljus, men har sträcket färg så är det positivt, så är det bara.
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-24 09:24:26 följande:

hej och tack för svar..

fick höra att det kan vara missfall? men borde det inte blöda lite då? 

jag tog denna imorse, så det är den senaste. Jag ska ta senare ikväll och testa.

Men om hormonet i urinen inte är stark nog, hur kunde den synas i tisdags och inte idag? :/ 

tacksam för all hjälp. 

Att test först visar positivt och sen negativt KAN vara ett tecken på tidigt missfall, att ägget kanske försökt fästa och Hcg börjat utsöndras i urinen men att sen infästningen inte lyckats helt eller att embryot slutat utvecklas och hcg-produktionen stannat av och börjat sjunka.

Ibland dröjer det flera dagar innan kroppen börjar blöda efter att hcg sjunkit. Det KAN absolut vara så att du blivit gravid men något gått fel på vägen och kroppen inte börjat stöta ut det än. Men det behöver inte vara så.

Det kan också vara så att det bara är för tidigt för att finnas tillräckligt med hcg i urinen och att du kommer få starkare plus senare.

Anledningen till att mängden hcg kan variera så mycket är för att när hcg produceras tas det upp av blodet, och när njurarna renar blodet hamnar hcg i urinen och då blir det mätbart på teststickan. Njurarna jobbar olika snabbt, och beroende på vad man druckit/ätit, hur mycket vätska man fått i sig, om man druckit något vätskedrivande osv, så blir urinen olika utspädd. Det är så otroligt låga nivåer hcg i början så sånahär små saker kan påverka ganska mycket.

En annan anledning till att hcg stiger långsamt är utomkvedshavandeskap. Men det är relativt ovanligt.

Sen finns det också individuella skillnader mellan olika personer hur snabbt hcg stiger.

Jag skulle säga att det utifrån resultaten på dina test inte går att säga någonting mer än att en graviditet troligtvis påbörjats, och att hcg inte stigit tillräckligt för att vara mätbart på just det senaste testet du tog. Varför hcg inte stigit eller eventuellt minskat är omöjligt att veta. Försök ha is i magen och testa igen om några dagar.

Vill du läsa mer om tester osv så rekommenderar jag denna länken:

www.billiga-tester.se/nyheter/spokstreck-felaktiga-falska-resultat/amp/
  • Jojjans
    Busarew skrev 2019-02-24 10:37:49 följande:

har dock själv egen erfarenhet av clearblues spökstreck. Dom om några test kan visa tydliga spökstreck som är svåra att skilja från riktiga plus.

Ja fast din erfarenhet är inte vetenskap. Det är tråkigt att du har den erfarenheten men dom flesta graviditetstest har en säkerhet på 99% om dom används rätt och det är såklart vetenskapligt bevisat. Dom skulle inte få skriva så om det inte var forskat på dom. Du tillhörde väl den 1% som fick fel isåfall, men 99% får fortfarande korrekt.
  • Jojjans
    Busarew skrev 2019-02-24 11:41:32 följande:

ja jag och många har den erfarenheten av clearblue test . Ja självklart är det så men clearblue visar fortfarande ofta spökstreck, det är ett skitmärke helt enkelt. Graviditetstest är säkra på det sättet att dom i princip aldrig visar falskt negativt men vissa märken som clearblue kan ha så klara spökstreck att det ser ut som ett plus. Dom allra flesta andra märken visar inte spökstreck

Hänvisa gärna till en tillförlitlig källa till det. Där det finns bevis för att det inte rör sig om tidiga missfall tex.

Många på FL säger exakt samma sak som du fast om helt andra märken. Det är därför man går efter fakta, istället för enskilda personers erfarenheter.
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-24 11:32:32 följande:

tack för svar uppskattar det.. men jag borde förstått att det var negativt redan i början.. Visste att det var för bra för att vara sant för mig :( 

Det du nu skriver kan jag verkligen inte ställa mig bakom. Du fick ett positivt test, såklart tolkar du det som positivt! Det mest troliga är ett extremt tidigt missfall. Och så länge mensen/blödning inte kommit så är det heller inte kört att det kan gå vägen heller. Bara att vänta och se.
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-24 12:32:30 följande:

Bästa jojjan! Tack för all din pepp. Tog ett test som ja hade nu ett snabb indikationstest.

Och fick detta svaga plus; vad tror du? Du har ju följt min resa nu hehe så du vet bäst. Dock borde inte strecket vara starkare vid d här lagret?

Det där är absolut positivt! Som jag sa, hcg kan variera så mycket i början och vi pratar om så låga nivåer så det kan gå upp och ner. Dessutom finns det olika mycket pigment i olika test osv. Kan dröja flera dagar innan det blir starkare.

Det kommer inte ge dig så tydliga svar om du fortsätter testa massa olika test idag, utan vänta några dagar så blir det tydligare.

Hur många dagar efter äl är du nu?
  • Jojjans
    Lydia19877 skrev 2019-02-24 15:06:09 följande:

Bästa Jojjans!

Tack!!! Du har hjälp mig så mkt?? Jag misstänker att min ägglossning var för ca 2,5 vecka sedan. Tror på onsdag så har det gått tre v prick :)

Jag tycker det ser svagt ut för att vara 2,5 vecka efter ägglossning, men alla är verkligen olika och en del plussar inte förens 1 vecka efter bim, så tror inte alls att det är kört för dig. Vänta några dagar och ta ett digitalt då så borde det visa gravid.
Svar på tråden Är detta ett pluss?? Snälla hjälp!’