• Vilsen82

Gränsdragning

Tredje sömnlösa natten nu.

Tankarna bara maler i huvudet.

Var drar man gränsen för vad som är okej i ett barns beteenden?

Vi har en 6åring på halvtid som ska bestämma precis allt. Hon ska ha nybakat scones till frukost, och det ska hon ha pronto. Trots att kl är halv sex på morgonen och pappan håller på att baka dom, skriker hon och kräver att dom ska fram på bordet NU. Hon får välja mat, när hon får maten ska hon inte äta för hon ångrat sig och börjar då skrika, gråta, stampa med benen etc.

Får inte hon välja film, skriker hon och sparkar i sängen, puttar bort sin bror från pappan då hon anser sig ha ensamrätt. Tillrättavisar sin bror vad som gäller i regler, för att 2 min senare göra likadant, bli tillsagd och så börja stortjuta och anse det vara okej för hon glömde.

Ljuger, hittar på, kräver, sätter sig emot, är snutig till tusen, käftar emot ?säger du sluta till mig, får jag säga sluta till dig?. Tjatar konstant om när mamma och pappa var kära. (Mamman ny relation ett halvår innan vi träffades) och när vi säger åt henne att sluta vänder hon det med att ?tycker du inte om vår mamma mer , pappa?.

Mig gör hon klart för att hennes mamma bestämmer och hennes mamma hade minsann inte osv osv osv.

Mamman har motarbetat sen dag ett och till o med anklagat min sambo för att göra inlägg på Facebook till mig (dom är inte vänner) för att göra henne svartsjuk.

Idag tappade jag greppet och skällde rejält på tösen, jag blev helt enkelt så arg på detta konstanta bråkandet.

Hjälp mig, vart drar man gränsen? Eller ska man bara, som

Min sambo säger, klappa dom på huvudet och förklara mjukt att dom gjort fel, för att sen en minut senare ha samma bråk igen?

Vill tillägga att ingen av oss någonsin tar i barnen, vi tillrättavisar med ord och förklaringar på vad som är fel.

• Svar på tråden Gränsdragning
  • Vilsen82

Saken är den att ingen daltar. Vi har regler som vi håller konsekvent på. Dock hjälper det inte utan blir bara värre.

Därav vill pappan att vi ska backa och jag säger nej.

Texten i inlägget blev nog lite konstig där.

Vi har regler, dock inte samma regler som hos mamman, (där är inga alls)

O jag tror att det är där problemet ligger.

• Vilsen82

Vi har försökt prata med henne, flera gånger.

Det enda vi får veta då är att mamma har sagt, mamma har bestämt osv.

Mamman dikterar upp till barnen innan dom kommer till oss vad som gäller.

Vid något tillfälle har hon till och med försökt kräva av oss att vi ska ringa mamma ocj fråga när det inte blivit som hon vill.

Detta är ett problem vi försökt prata med mamman om, där mamman bara svarar oss med att ?hon har rätt att bestämma vilka regler som ska gälla hos oss?

Därför lägger vi mycket av skulden just på mamman.

Inte för att ta bort ansvaret för oss.

När det gäller händelsen med sconesen så den regler som vi försökte hålla på var att när andra sover visar vi hänsyn och att vi alla äter frukost ihop.

• Vilsen82

Vi försöker göra det bästa för barnen och hitta en balans utan att göra barnen illa.

Andra har säkert varit i samma sits och hittat små knep.

Jag skrev inlägget för råd osv, inte för att få nedlåtande kommentarer om personligheter osv.

Vi har provat samtal med mamman, där mamman är förstående osv, vi sätter ner foten och vi gör en överenskommelse.

Dagen efter gör mamman precis tvärt om igen. Inte ens samtal med myndighet hjälpte. Hon gjorde likadant.

Vi förklarar för barnen vad som är rätt och fel, hon säger till barnen att vi ljuger och när dom kommer hit får vi börja om igen.

Svar på tråden Gränsdragning