Anonym (Nja) skrev 2019-02-19 15:44:20 följande:
Nej verkligen inte! Har man valt att bo med någon som har barn hjälps man åt som en familj anser jag men jag har inte sagt att hon ska ta fullt ansvar för detta barnet, tvärtom om du bemödar dig att läsa vad jag skrivit! Men du ville nog bara trycka till mitt ?stackars mammahjärta? med denna kommentaren.
Självklart ligger ansvaret hos pappan och han skulle inte ha påtvingat detta, sånt här kommer med tiden när man själv kanske vill och har lust eller att man diskuterar fram det. Han har ingen rätt att ställa ultimatum.
Du klankar ner på att han inte är välkommen av ts. För det första har hon inte skrivit att han inte är välkommen, utan att hon klarar sig bra utan honom.
Det gäller ganska många med en partner som har barn sen innan, att man har fått barnet på köpet och inte saknat det om man aldrig sett det igen.
Resten har du rätt i att ansvaret ligger på pappan att ordna med allt så att boendet ens blir möjligt. Det är han och inte ts som skaffat barnet och därmed så ligger alla uppoffringar på honom.