Ingen mens på 120 dagar - vill bli gravid
Hej allihopa.
Jag försöker aktivt bli gravid. Jag slutade med mina Minipiller (Gestrina) i april/maj 2018 och fick igång min mens efter en månad ungefär. Men, i samband med stopp av piller, stress i skolan och ångestperioder, har jag lyckats gå upp ca 8kg på ett halvår.
Min senaste riktiga mens varade i 4 dygn i början av augusti 2018. Sedan dess har jag haft 2 dygn med mycket sparsam blödning i slutet av oktober.
Jag slutade i början av januari med allt godis, läsk, snacks. Jag började simma 4ggr i veckan. Bytte ut pasta, ris osv till linspasta och blomkålsris och fetare mejeriprodukter till mindre feta. Frukostintaget består oftast av 2 knäcke, 1 kaffekopp o lite hemgjord smoothie o under dagen äter jag en fralla som mest. Min livsstil har totalt ändrats (åt chips varje dag förut, tröståt).
Hur som helst så går jag inte ner mer än 1kg på nästan 2mån. Jag får inte igång min mens och jag blir mer och mer rädd och stressad. Senaste blödningen var alltså enbart ett dygn för 120 dagar sedan.
Jag har sökt hjälp hos barnmorska och har lämnat blodprov men nu är det 6v lång väntan på svar och jag vill inget hellre än att få igång mensen och bebisverkstaden igen...
Har någon tips på hur jag kan få igång min mens? Finns det någon receptfri tablett? Några tillskott som kan hjälpa till? Tips på hur jag kan tappa mer vikt utan att gå på naturdiet? Jag rör på mig mycket mer dagligen eftersom jag även har praktik på en förskola.