• BuoBä

Gifta sig så snabbt det bara går

argan85 skrev 2019-02-15 18:46:47 följande:

Ok, tack. Trodde i min enfald att vigseln var själva ceremonin med pompa och ståt, men det är alltså själva signerandet, så att säga?

Ja precis, att man under ceremonin säger "Ja" är "signerandet".

Den korta versionen innehåller följande:

Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

(Svar: Ja.)

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

(Svar: Ja.)

Jag förklarar er nu för äkta makar.
  • BuoBä

Kommunen har ofta en lite finare lokal där man kan ha vigseln, men vill man inte vara där kan man be att få vara på någons kontor, hemma i sitt kök eller (nästan) var man vill. Det behövs två vittnen men det brukar man kunna låna in om man säger till i förväg. Eller så tar man med någon man känner.

• BuoBä
    argan85 skrev 2019-02-15 20:41:46 följande:

Ja, bank-id hade ju varit smidigt. 

Går det snabbare om man "beställer hem" någon, tror ni?

Det får ni ringa och fråga om, för det beror på vad som är "trång sektor" just där ni bor. Där vi gifte oss hade vigselförättarna ett schema med olika veckor. Vissa var mer populära än andra, vissa kunde tänka sig att jobba en vecka de inte var schemalagda andra inte, vissa var ok med resor (mot ersättning) andra inte. Lokal var inte ett problem där för det fanns flera alternativ, men vissa rådhus har löpande band och långa väntetider.

Men jag gissar att om ni vill boka kl 10 en vardag i mars, så är det lättare än om det skulle vara Alla hjärtans dag eller en lördag.
Svar på tråden Gifta sig så snabbt det bara går