• MariaMi

Letrozol efter fertilitetsutredning

Lisun skrev 2019-02-14 10:33:16 följande:

Hejsan alla!

Efter att ha läst många trådar här på familjeliv men ingen som matchat mig 100% (inte så konstigt kanske) så vädjar jag om råd o tips från er som vart i liknande sits...

Jag och min kille har haft oskyddat sex sen Juni 2017 (1 år och 8 månader) men jag började inte mäta min äl förens i augusti förra året med CB fertilitetsmonitor. Så aktivt har vi försökt att få barn i lite mer än 1 år kan man väl säga.

Vi genomgick en fertilitetsutredning i januari iår på en klinik här i Stockholm, allt såg bra ut. Spermietestet var klart godkänt och jag hade mycket bra med ägg. Vi fick utskrivet letrozol som vi ska försöka med i 6 månader och om det inte funkar är det BARA att vänta ytterligare 2 år för att få IVF från landstinget då jag enbart är 23 år och min kille 24 år.

Mitt hjärta krossas gång på gång, månad efter månad när mensen kommer och det känns hopplöst. Jag har under denna period slutat röka, dricka alkohol, dricka koffeindrycker, gått ner i vikt (BMI 21), äter folsyra, b12-vitamintillskott, rosenrot + att vi använder oss av fertilitetsglidmedlet Concieve+. Vi trodde aldrig VI skulle ha några svårigheter med att bli gravida, men oj så fel man kan ha ibland! :(

Någon som vart i liknande sits men som till slut blivit gravida eller någon som lyckats med hjälp av letrozol-kuren? Värt att nämna är också att min cykel är på 31-36 dagar lång...Help me girls!

Till att börja med så tycker jag verkligen synd om dig, det låter väldigt jobbigt. Jag förstår rätt bra då jag är i samma sits (typ). Dock helt utan cykel sedan jag slutade med preventivmedel för 1 år sedan. Har ätit två letrozolkurer utan att få ägglossning, ska inom kort påbörja min tredje.

Håll hoppet uppe, jag försöker tänka att jag vet att jag kommer bli världens bästa mamma även om det tar tid. Har man kämpat som många av oss här inne så tror jag att man kommer uppskatta sina barn om möjligt ännu mer när de väl är här. Kram
  • MariaMi
    Lisun skrev 2019-02-20 13:52:14 följande:

Vi tänker precis som dig angående hur vida vi kommer se det hela som en välsignelse och något vi verkligen kämpat för. <3

Jag testade positivt för äl på cd17-18 så vi håller tummar och tår här hemma att det ger med sig denna månad! Har alltid testat positivt för ägglossning men aldrig blivit gravid så hoppas att letrozolen hjälper oss med den sista biten.

Håller tummarna för dig också, tredje gången gillt! <3

Har du fått öka dosen letrozol eller kör du samma som tidigare månader?

Eller hur!!

Åh va spännande, vilken dag är du på nu? Håller tummarna för er!!!

Dom två första gångerna var det enkel dos, denna gång blir det dubbel. Får förhoppningsvis blödning imorgon för slutade med provera igår :)
  • MariaMi
    Lisun skrev 2019-02-21 00:02:04 följande:

Jag är på dag 20 idag...så om jag går efter min vanliga cykel har jag bim dag 31-32, men vet ju inte riktigt hur letrozolen kommer påverka. Men åhh lycka till! Vi kan ju följas åt här i tråden :*

Okej då är det bara vänta å se :)

Tyvärr fick jag ingen blödning idag, och kollade mitt schema från senaste gång och då hade jag tom blödning en dag tidigare (alltså igår), så nu vet jag inte riktigt om den bara är sen eller om provera inte funkade denna månad.... vi får se, måste nog vänta några dagar för att utesluta att dom inte hjälpt.

Ja det får vi göra :)
Svar på tråden Letrozol efter fertilitetsutredning